SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika resocjalizacyjna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika resocjalizacyjna
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDD-PEDR-C_pNadGenVHUZ8
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jolanta Lipińska-Lokś
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin

Cel przedmiotu

Poznanie przez studentów problematyki pedagogiki resocjalizacyjnej, jej istoty, zasad, metod, twórców oraz placówek realizujących cele resocjalizacji. Nabycie przez studentów umiejętności rozpoznania problemów wymagających oddziaływań resocjalizacyjnych, projektowania i realizowania oddziaływań w pracy resocjalizacyjnej z dziećmi i młodzieżą oraz dorosłymi przejawiającymi różne rodzaje i stopnie niedostosowania społecznego.

 

Wymagania wstępne

Student powinien posiadać wiedzę, umiejętności i kompetencje nabyte w ramach realizacji kursów z: pedagogiki, psychologii, socjologii, niedostosowania społecznego, diagnozy pedagogicznej, profilaktyki społecznej, metodyki opiekuńczo-wychowawczej i metodyki pracy z dziećmi niedostosowanymi społecznie.

 

Zakres tematyczny

Wykłady

Pedagogika resocjalizacyjna jako nauka: pojęcie, przedmiot zainteresowań, działy, cele, zadania, miejsce w systemie nauk; Norma i patologia w zachowaniu człowieka; Zjawiska patologii społecznej; Modele osobowości a przystosowanie i nieprzystosowanie społeczne; „Klient” w resocjalizacji; Koncepcje i modele resocjalizacji; Diagnoza w resocjalizacji; Strategie, zasady i fazy procesu resocjalizacji; Systemy resocjalizacji (penitencjarne) w Polsce i na Świecie.

Ćwiczenia                             

Podstawowe pojęcia pedagogiki resocjalizacyjnej (norma, dewiacja, patologia, niedostosowanie (nieprzystosowanie) społeczne, zagrożenie niedostosowaniem, zaburzenia w zachowaniu, zachowania ryzykowne, wykolejenie, przestępczość, wychowanie, wychowanie resocjalizujące, socjalizacja, aspołeczność, destrukcja, demoralizacja, profilaktyka, resocjalizacja; Przedstawiciele polskiej pedagogiki resocjalizacyjnej; Proces diagnostyczny w resocjalizacji – diagnoza przejawów niedostosowania społecznego, projektowanie oddziaływań; Metody twórczej resocjalizacji; Prawne podstawy resocjalizacji; Instytucje wychowania resocjalizacyjnego; Tworzenie klimatu placówki resocjalizującej.

 

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy, pokaz.

Ćwiczenia – pogadanka, praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, metody ekspresyjne, metoda sytuacyjna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Ocena z egzaminu w formie pisemnej pytania egzaminacyjne obejmują swoim zakresem treści realizowanego na wykładach materiału. Poprawność każdej odpowiedzi punktowana w skali od 0 do 2. Pozytywna ocena z egzaminu po uzyskaniu min. 51% punktów.

Ćwiczenia

Średnia arytmetyczna ocen cząstkowych uzyskanych w czasie semestru w poszczególnych kryteriach: aktywny udział w dyskusji podczas zajęć, kolokwium, prezentacja metody twórczej resocjalizacji, przygotowanie i zrealizowanie zadania praktycznego: zajęć o charakterze profilaktyczno-resocjalizującym w grupie wychowanków.

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest średnia arytmetyczna oceny z ćwiczeń i wykładów.   

Literatura podstawowa

1.      Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2007.

2.      Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 2001.

3.      Urban B., Stanik J., M., Resocjalizacja, Warszawa 2007.

4.      Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa 2008.

5.      Konopczyński M., Pedagogika resocjalizacyjna, Kraków 2014.

 

Literatura uzupełniająca

1. Makowski A., Niedostosowanie społeczne młodzieży i jej resocjalizacja, Warszawa 1994.

2. Pospiszyl K., Resocjalizacja: teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 1998.

3. Szczęsny W., Zarys resocjalizacji z elementami patologii społecznej i profilaktyki, Warszawa 2003.

Uwagi

Na studiach stacjonarnych zadanie praktyczne realizowane w terenie.


Zmodyfikowane przez dr Jolanta Lipińska-Lokś (ostatnia modyfikacja: 09-05-2017 19:28)