SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Poradnictwo pedagogiczne |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PEDD-PORP-W_pNadGenT6LV5 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Przygotowanie przyszłych pedagogów zajmujących się pracą opiekuńczo-wychowawczą w szkołach lub innych placówkach (opieki całkowitej, częściowej, poradniach psychologiczno-pedagogicznych itd.) do prowadzenia na terenie tych placówek i w środowisku lokalnym prawidłowo rozumianej i właściwie organizowanej pracy w zakresie poradnictwa wychowawczego, społeczno-opiekuńczego oraz w zakresie przygotowania dzieci i młodzieży do świadomego i racjonalnego, odpowiadającego zainteresowaniom, uzdolnieniom i możliwościom psychofizycznym – wyboru zawodu i szkoły do niego prowadzącej. Wyposażenie studentów w możliwie duży zasób wiadomości i umiejętności z wymienionych wyżej zakresów i przygotowanie ich do wykorzystania nabytych wiadomości i umiejętności w praktyce zawodowej.
Znajomość podstaw psychologii rozwoju człowieka, procesów wychowania, socjalizacji, uwarunkowań związanych z rozwojem bio-psycho-fizycznym człowieka (dziecka)
Wykłady
Rys historyczny, przedmiot, cele i zadania poradnictwa pedagogicznego. Poradnictwo jako działanie niezinstytucjonalizowane i zinstytucjonalizowane. Proces postępowania poradniczego, doradca jako podmiot działania, porada, jej struktura, treść i charakter, niektóre zasady działania poradniczego, metody pracy w poradnictwie. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu, szkole i innych placówkach. Kierunki działalności poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Ćwiczenia
Poradnictwo dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawcze. Kompetencje poradnicze nauczyciela – wychowawcy. Poradnictwo i doradztwo w toku rehabilitacji osób niepełnosprawnych, chorych, innych odstających od normy. Wybór zawodu (i szkoły do niego prowadzącej) w świetle teorii rozwoju zawodowego i psychologicznej teorii decyzji. Wybrane aspekty poradnictwa specjalistycznego.
Wykłady – wykład z prezentacją slajdów i prezentacją multimedialną.
Ćwiczenia – praca w grupach, burza mózgów, prelekcja praca z dokumentem źródłowym, pokaz narzędzi, jakimi posługują się doradcy (pedagog, psycholog, doradca zawodowy – wizyta w poradni psychologiczno-pedagogicznej).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Egzamin z całości materiału w formie testu składającego się z pytań zamkniętych i otwartych z progami punktowymi (60% maksymalnej liczby punktów – ocena dost., 70% dst+; 80% db; 90% db+; 100% bdb) bądź w formie ustnej – wybór studenta.
Ćwiczenia
Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć (na każdych ćwiczeniach), ocena prezentacji określonego zagadnienia programowego – praca grupowa, kolokwium z treści zrealizowanych na ćwiczeniach (progi punktowe jw.). Podstawą zaliczenia ćwiczeń będzie średnia arytmetyczna wszystkich ocen.
Ocena końcowa
Ocena końcowa – średnia arytmetyczna ocen cząstkowych z ćwiczeń i wykładów.
Wykłady
Egzamin z całości materiału w formie testu składającego się z pytań zamkniętych i otwartych z progami punktowymi (60% maksymalnej liczby punktów – ocena dost., 70% dst+; 80% db; 90% db+; 100% bdb) bądź w formie ustnej – wybór studenta.
Ćwiczenia
Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć (na każdych ćwiczeniach), ocena prezentacji określonego zagadnienia programowego – praca grupowa, kolokwium z treści zrealizowanych na ćwiczeniach (progi punktowe jw.). Podstawą zaliczenia ćwiczeń będzie średnia arytmetyczna wszystkich ocen.
Ocena końcowa
Ocena końcowa – średnia arytmetyczna ocen cząstkowych z ćwiczeń i wykładów.
1. Brejnak W., red., Poradnictwo wychowawczo-zawodowe, Warszawa 1980.
2. Czerniawska O., Poradnictwo jako wzmacnianie środowiska wychowawczego, Warszawa 1977.
3. Guichard J., Huteau M., Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego, Kraków 2005.
4. Hajduk B., Hajduk E., O pomocy skutecznej i nieskutecznej, Zielona Góra 2008.
5. Herr E.L., Cramer S.H., Planowanie kariery zawodowej, cz. 3, red. J. Kargul, Zielona Góra 2002.
6. Paszkowska-Rogacz A., Psychologiczne podstawy wyboru zawodu: przegląd koncepcji teoretycznych, Warszawa 2003.
7. Wołk Z., Poradnictwo zawodowe w edukacji młodzieży, Zielona Góra 2006.
Zmodyfikowane przez dr Ewa Janion (ostatnia modyfikacja: 10-05-2017 06:12)