SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wspomaganie rozwoju dziecka - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wspomaganie rozwoju dziecka
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDD-WRDz
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie przez studentów wybranych koncepcji wyjaśniających istotę wspomagania rozwoju dziecka oraz wyznaczników pedagogicznego działania o charakterze wspomagania rozwoju. Opanowanie przez studentów umiejętności określania strefy aktualnego i najbliższego rozwoju dziecka oraz projektowania sytuacji wychowawczych z wykorzystaniem wiedzy na temat wspomagania rozwoju oraz odpowiednich zabaw i zadań. Uwrażliwienie studentów na konieczność współpracy z rodzicami dziecka, a także indywidualizacji oddziaływań.    

Wymagania wstępne

Znajomość psychologii rozwoju dziecka, a także zasad funkcjonowania instytucji opiekuńczych oraz edukacyjnych.  

Zakres tematyczny

Wykłady

Egalitarny charakter wspomagania rozwoju dziecka. Wybrane koncepcje wspomagania rozwoju. Wyznaczniki działania o charakterze wspomagania rozwoju dziecka. Wspieranie dziecka w procesie opanowania podstawowych kompetencji (zadań rozwojowych przypadających na okres dzieciństwa). Układ czynników „ryzyka rozwoju” - możliwości przeciwdziałania nieprawidłowościom. Wspieranie dziecka i jego rodziny w procesie opieki i edukacji.

Ćwiczenia

Wychowanie rozwijające zorientowane na strefę najbliższego rozwoju dziecka.  Znaczenie zabawy dla rozwoju dziecka. Zadania jako środek diagnozowania oraz wspomagania rozwoju dziecka w sferze motorycznej, umysłowej i emocjonalno-społecznej. Określanie strefy aktualnego i najbliższego rozwoju u dzieci. Projektowanie sytuacji wychowawczych sprzyjających wspomaganiu rozwoju dzieci w różnych instytucjach np. żłobek, świetlica szkolna, świetlica socjoterapeutyczna itp.

Metody kształcenia

Wykłady - Wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz, dyskusja.

Ćwiczenia - Dyskusja, uczenie się we współpracy, pokaz, metoda projektu. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Kolokwium: Test z treści wykładów. Kryteria ocen: niedostateczna (0-60%); dostateczna (61-70%), dobra (71-80%); bardzo dobra (81-100%).

Ćwiczenia

(1) projekt zajęć wspomagających rozwój dziecka. Kryteria oceny projektu od 2-do 5 za: a) dostosowanie zajęć do możliwości dziecka, b) odpowiednie wykorzystanie wybranej koncepcji wspomagania rozwoju, c) atrakcyjność zajęć (2) kolokwium z treści ćwiczeń. Kryteria ocen: niedostateczna (0-60%); dostateczna (61-70%); dobra (71-80%); bardzo dobra (81-100%).

Ocena z przedmiotu

Średnia arytmetyczna ocen z wykładu  i z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  • Dziecko wśród rówieśników i dorosłych, red. A. Brzezińska, G. Lutomski, Poznań 1994.
  • Gajewska G., Wsparcie dziecka w rozwoju. Konteksty opieki i edukacji, Zielona Góra 2009.
  • Kaja B., Psychologia wspomagania rozwoju. Zrozumieć świat życia człowieka, Sopot 2010.
  • Twardowski A., Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym, Poznań 2012.
  • Schaffer H.R., Psychologia dziecka, tłum. A. Wojciechowski, Warszawa 2009.
  • Wygotski L.S., Wybrane prace psychologiczne, Warszawa 1971. 

Literatura uzupełniająca

  • Early support for a Child  with a Disability in the Polish and International perspective,
  • J. Bąbka, A.I. Brzezińska (red.), Toruń 2015.
  • Diagnostyka i profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej, red. M. Deptuła, Bydgoszcz 2006.
  • Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, red. B. Cytowska, B. Winczura, Kraków 2006.
  • Interdyscyplinarność procesu wczesnej interwencji wobec dziecka i jego rodziny, red. G. Kwaśniewska, Lublin 2007.
  • U źródeł rozwoju dzieci. O wspomaganiu rozwoju prawidłowego i zaburzonego, red. H. Olechnowicz, Warszawa 1999. 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-05-2017 12:16)