SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Antropologia kulturowa |
Kod przedmiotu | 14.7-WP-PEDD-AK-W_pNadGenVCUT4 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Edukacja medialna i informatyczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Podstawowa wiedza na temat zjawiska kultury, jej sfer, dziedzin i procesów.
Wdrożenie treści antropologicznych przydatnych dla pedagogów w praktyce zawodowej.
Zapoznanie studentów z przełomowymi wydarzeniami historyczno-kulturowymi w dziejach Europy oraz na obszarach jej wpływów w celu poprawnego diagnozowania sytuacji społecznej, bytowej i etnicznej (kulturowej) imigrantów i reemigrantów oraz ułatwienia komunikacji z nimi.
Zapoznanie studentów ze współczesnymi zjawiskami kulturowymi w Europie i na świecie.
Uświadomienie i eliminacja europocentrycznych mitów oraz przesądów etnicznych na rzecz poglądów i postaw typowo relatywistycznych.
Umiejętność dyskutowania w zespołach oraz przygotowania indywidualnej pracy pisemnej na temat wskazanych zagadnień z użyciem profesjonalnych pojęć i charakterystyk współczesnych zjawisk kulturowych.
Brak
Wykłady
1. Podstawowe zagadnienia, zadania i obszary badawcze dyscyplin antropologicznych podzielone według kryterium teoretycznego i opisowego (typy kultur tradycyjnych i współczesnych: nowe miejskie diaspory, grupy tubylcze, protonarody, postkolonialne państwa wieloetniczne, kultury ponowoczesne, tradycjonalistyczne).
2. Historia pojęcia kultury i podstawowe pojęcia chrakteryzujące sferę kultury i cywilizacji: kultura rzeczywistości/kultura wartości, k. materialna/k.symboliczna, k. wysoka/k.plebejska, k. masowa/k.popularna i elitarna, k.jawna/k.ukryta, kultura/cywilizacja.
3. Kryzys kultury symbolicznej w Europie.
4. Spotykane formy etnocentryzmu i europocentryzmu, stereotypów i mitów na temat „obcych” (od megalomanii przez ksenofobię do etnocydu). Światopoglądowa i naukowa reakcja relatywistów kulturowych.
5. Przełomowe wydarzenia w dziejach kultury euro-atlantyckiej implikujące zmianę formuły światopoglądowej. Kolejne „odczarowania świata”: archaiczna Grecja, okres odkryć geograficznych, reformacja, oświecenie, globalizacja, ponowoczesność.
6. Charakterystyka wybranych nowych zjawisk kulturowych w skali globu: kreolizacja i indygenizacja a homogenizacja, tradycja wynaleziona, folkloryzm a postfolkoryzm, nowoplemienność, turystyka zarobkowa, peryferyzacja centrum, kompresja czasu i przestrzeni, hiperrzeczywistość, symulakry i symulacje, karnawalizacja życia i kultury.Bachiczna i winiarska tradycja wytworzona Zielonej Góry
7.Kulturowe i pokoleniowe formy osobowości a współczesny problem indywidualizacji i alienacji człowieka .
Ćwiczenia
1.Podstawowe dychotomie w antropologii: kultura/natura, swój/obcy, orbis interior/orbis exterior, tradycja/modernizacja kulturowa (nowoczesność), sacrum/profanum, symbol/rzecz, kultura/ cywilizacja.
2. Polacy o „obcych” w świetle badań Ewy Nowickiej i jej zespołu a problemy asymilacji i akulturacji mniejszości etnicznych i narodowych w Polsce (z uwypukleniem problemów w lubuskim).
3. Szok kulturowy i przystosowanie.
4. Antropologia i pedagogika zaangażowane
5.Praktyczne rozpoznawanie nowych współczesnych zjawisk kulturowych oraz umiejętność praktycznego ich diagnozowania. Odszukiwanie odpowiedników tych zjawisk w Polsce na przykładach zaczerpniętych z polskiej prasy lub autopsji i próby rozwiązywania edukacyjnych i społecznych problemów wokół nich.
6.Pedagogie kodu kolekcji i integracji w społeczno-kulturowej interpretacji Basila Bernsteina oraz odpowiadające im typy osobowości kulturowej.
Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny.
Ćwiczenia – praca w grupach na bazie literatury antropologicznej i etnograficznych materiałów źródłowych z wyznaczonymi przez prowadzącego zadaniami do realizacji, quizy, zestawienia tabelaryczne, krzyżówki etc. Samodzielna lektura prac antropologicznych i etnograficznych (artykułów podręczniki, monografie) oraz dyskutowanie ich treści w czasie ćwiczeń i konsultacji. Praca pisemna w konsultacji z prowadzącą..
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wyklady
Egzamin ustny z materiału wykładów i lektur obowiązkowych. Dwie lektury obowiązkowe na egzamin do wyboru z podanych: Benedict R., Wzory kultury, Warszawa 2001; Mead M., Kultura i tożsamość, Warszawa 1978; Hall E., Ukryty wymiar, Warszawa 19871; Hall E., Poza kulturą, Warszawa 1984; Redliński E., Konopielka, Warszawa 2006; Barley N, Niewinny antropolog, Poznań 1997; Warszawa 1988; Stomma L., Antropologia kultury wsi polskiej XIX wieku, Warszawa 1986; Stomma L., Słońce rodzi się 13 grudnia, Łódź 1981; Golka M., Imina wielokulturowości, Warszawa 2010; Burszta W. J., Kuligowski W., Sequel: aalsze przygody kultury w globalnym świecie, Warszawa 2005; Fromm E., Mieć czy być, Warszawa 1999;
Ćwiczenia
Zaliczenie z ćwiczeń na podstawie pracy w grupach, kolokwiów i pracy pisemnej.
Ocena końcowa
Ocena końcowa jest średnią z uzyskanych ocen cząstkowych.
Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Angutek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-05-2017 07:39)