SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy emisji głosu |
Kod przedmiotu | 05.5-WP-PEDT-PEMG-Ć_pNadGenOMVBU |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | doktoranckie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zrozumienie zasad funkcjonowania narządu głosu i świadomego działania w kierunku doskonalenia i utrzymania jego pełnej wydolności w pracy zawodowej.
wiedza z zakresu psychologi rozwojowej człowieka
1. Podstawy dydaktyki szkoły wyższej i dydaktyki dorosłych.
2. Emisja głosu jako sztuka i nauka. Przegląd literatury przedmiotu.
3. Głos nośnikiem komunikacji między ludźmi. Gry głosowe.
4. Prawidłowe funkcjonowanie narządu głosu (zarys budowy i działania aparatu głosotwórczego).
5. Wysiłek głosowy czynnikiem ryzyka zawodowego. Czynniki sprzyjające występowaniu zaburzeń głosowych (wybrane relacje badawcze).
6. Podstawowe zasady higieny głosu (stres, dieta, używki, aktywność, wypoczynek, organizacja procesu dydaktycznego, akustyka pomieszczeń).
7. Profilaktyka i rehabilitacja głosu (zaburzenia głosu, diagnoza sprawności i wydolności aparatu głosotwórczego, działania profilaktyczno-rehabilitacyjne).
8. Świadome podejście do aktywności głosowej oraz higieny (m.in. filmy, konsultacje, warsztaty, treningi głosowe, wybrane badania diagnostyczno-weryfikacyjne).
9. Samokształcenie i autokorekta w pracy głosowej (wybrane sposoby i ćwiczenia, Poobserwuj swój głos – arkusz samooceny wg Mirosława Kisiela).
10. Relaksacja i masaż – propozycje wybranych metod, sposobów i ćwiczeń
11. Sztuka autoprezentacji, środki ekspresji – praca z tekstem
Metody interaktywne, pokazowe, praca z tekstem
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Forma zaliczenia ćwiczeń |
Test |
Zaliczenie z oceną |
Tak |
Samoocena głosu i autoprezentacja |
Merytoryczne przygotowanie, poprawny sposób wygłoszenia autoprezentacji, , umiejętność wykorzystania omawianych technik |
1. Gawrońska M., Podstawy wymowy i impostacji głosu, Wrocław 2001
2. Kataryńczuk-Mania L., Kowalkowska I., red. Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy, Zielona Góra 2006
3. Kisiel M., Emisja i higiena głosu w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela, Dąbrowa Górnicza 2012
4. Śliwińska-Kowalska M., Obciążenia psychofizyczne w zawodzie nauczyciela i ich wpływ na zdrowie, Łódź 2004
5. Śliwińska-Kowalska M., Niebudek-Bogusz E., red., Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu- poradnik dla nauczycieli, Łódź 2009
6. Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków 2003
7. Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 2007; Głośno i wyraźnie: 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007; Łamańce z dykcją czyli Makaka ma Kama, Gdańsk 1998; Sarabanda w chaszczach, Gdańsk 1997
8. Walencik-Topiłko A., Głos jako narzędzie. Materiał do ćwiczeń emisji głosu dla osób pracujących głosem i nad głosem, Gdańsk 2009
9. Wieczorkiewicz B., Sztuka mówienia, Warszawa 1998
10. Turchet P., Mowa ciała. Zrozumieć człowieka po jego gestach, Warszawa 2006
1. Aleksander T., Andragogika. Podręcznik akademicki, Radom-Kraków 2009.
2. Aleksander T., Andragogika. Poradnik dla studentów szkół wyższych, Ostrowiec Św. 2002.
3. Bereźnicki F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Kraków 2001
4. Barańska-Grabara L., Fredyk A., Kowalik B., Trening oddechowy w emisji głosu, Katowice 2009
5. Apps J., Głos perswazji: jak mówić, aby inni nas słuchali, Przekł. L. Śliwa, Warszawa 2011
6. Detz J., Sztuka przemawiania, Gdańsk 2007
7. Laskowska H., Podstawy emisji głosu, Bydgoszcz 2000
8. Leary M., Wywieranie wrażenia na innych – o sztuce autoprezentacji, Przekł. A. Kacmajor, M. Kacmajor, Gdańsk 1999
9. Obrębowski A., Narząd głosu i jego znaczenie w komunikacji społecznej, Poznań 2008
10. Pease A., Język ciała, gestów i zachowań, Przeł. E. Wiekiera, Kraków 1997
11. Piwko-Przybysz M., red., Emisja głosu nauczyciela. Wybrane zagadnienia, Warszawa 2007
12. Sipowicz J., Ja i mój głos: jak odnaleźć wibracje swojego i nawiązać głębszy kontakt z samym sobą i innymi ludźmi?, Brzezia Łąka 2009
13. Suchanek A., Powszechne kształcenie głosu jako problem pedagogiczny, Katowice 1994
14. Walczak-Deleżyńska M., Deleżyński J., Czy dykcja to fikcja? Praca nad wyrazistością słowa, Łódź 2004
NETOGRAFIA:
1. www.akademiaprezentacji.pl
2. www.easyvoice.pl
3. www.zlotemysli.pl
4. www.programyzdrowotne.pl
WIDEOGRAFIA:
1. Sznurowska-Przygocka B. (op.): profilaktyka i rehabilitacja osób narażonych na choroby narządu głosu. Wydawnictwo „oddk”, Gdańsk 2001, płyta DVD
Zmodyfikowane przez dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 04-06-2017 14:39)