SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Współczesne zagrożenia dla przebiegu procesu wychowania |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-SOCT-WWSP-K_pNadGenQVA27 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Socjologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | doktoranckie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie słuchaczy z zagrożeniami w rozwoju i wychowaniu współczesnych dzieci i młodzieży. Wskazanie na rodzaje przemocy; jej źródła oraz wpływ na postawy młodego pokolenia wobec innych ludzi, świata i samego siebie. Wspólne ze słuchaczami poszukiwanie sposobów przeciwdziałania wpływu przemocy na dzieci i młodzież.
1. Zagrożenia tkwiące we współczesnej rodzinie polskiej (pośpiech i brak czasu; brak uwagi i powierzchowność w relacjach wewnątrzrodzinnych; nadmiar bodźców; nieuporządkowana codzienność;
2. Zagrożenia wychowawcze płynące z mediów (telewizja, Internet, gry komputerowe)
3. Popularność, dostępność i uzależnienie od substancji psychoaktywnych (alkohol, narkotyki, dopalacze),
4. Autopornografia i prostytucja dziewcząt
5. Przemoc a agresja; rodzaje przemocy i jej źródła; teorie agresji i przemocy; przemoc w świetle prawa
6. Przemoc symboliczna i strukturalna w wychowaniu
7. Przemoc rodzinna i jej konsekwencje dla wychowania dziecka
8. Przemoc rówieśnicza i jej przyczyny. Cyberprzemoc jako rodzaj przemocy rówieśniczej.
9. Ochrona rodziny przed przemocą w świetle dokumentów prawnych (m.in. „Niebieska Karta”)
10. Zadania szkoły w profilaktyce przemocy
Praca z tekstem źródłowym, praca w grupie, dyskusja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Forma zaliczenia konwersatorium |
Uwagi |
zaliczenie z oceną |
Tak |
praca pisemna |
zgodna z wymogami podanymi przez prowadzącego |
Zasady uzyskania oceny z konwersatorium |
Ocena z konwersatorium stanowić będzie ocena z pracy pisemnej |
Ocena końcowa z przedmiotu = ocena z konwersatorium
1. BADORA S., CZEREDRECKA B., MARZEC D., Rodzina i formy jej wspomagania, Oficyna Wyd. Impuls", Kraków 2001. BIELAN Z., Zagrożenia i kryzysy współczesnej rodziny [w:] A. W. Janke (red.) Pedagogika rodziny na progu XXI wieku: rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań, Wydaw. Edukacyjne AKAPIT, Toruń 2004.
2. IZDEBSKA J., Dziecko w rodzinie u progu XXI wieku: nadzieje i niepokoje, Wyd. TRANS-HUMANA, Białystok 2000.
3. MYERS D.G., Psychologia społeczna, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2003.
4. PASSOWICZ P., WYSOCKA-PLECZYK M., Przemoc – problemy definicyjne [w:] J. Kuźma, Z. Szarota (red.), Agresja i przemoc we współczesnym świecie, Wyd. TexT, Kraków 1998.
5. RUDNIAŃSKI J.: Klasyfikacja, źródła i ocena przemocy w stosunkach międzyludzkich [w:] B. Hołyst (red.), Przemoc w życiu codziennym, Wyd. Cinderella Books, Warszawa 1997.
6. SOŁTYSIAK T. (red.), Zagrożenia w wychowywaniu i socjalizacji młodzieży oraz możliwości ich przezwyciężania, Wydaw. Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz 2005.
1. IZDEBSKA J., Dominacja mediów w środowisku wychowawczym dziecka ,„Edukacja i Dialog” 2000, nr 4, s. 29-38.
2. MENDECKA G.: Źródła agresji w środowisku szkolnym determinujące gotowość do przemocy [w:] J. Papież, A. Płukis, Przemoc dzieci i młodzieży w perspektywie polskiej transformacji ustrojowej, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 1998;
3. KUŹMA J., Agresja i przemoc wśród młodzieży. Hipotetyczne przyczyny, skala zagrożenia, możliwości przeciwdziałania, [w:] J. Kuźma, Z. Szarota (red.), Agresja i przemoc we współczesnym świecie, Wyd. TexT, Kraków 1998.
4. ZAJĄCZKOWSKI K., Profilaktyka zachowań dewiacyjnych dzieci i młodzieży, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2003.
Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-06-2017 13:47)