SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wybrane zagadnienia z prawa i organizacji oświaty w Polsce - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wybrane zagadnienia z prawa i organizacji oświaty w Polsce
Kod przedmiotu 10.9-WP-SP-KP-ZPROS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Kwalifikacje pedagogiczne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Jednostka obsługująca przedmiot Wydział Nauk Społecznych
Informacje o przedmiocie
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 7
(w tym jako e-learning)
0,47
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie 
Ćwiczenia - - 13
(w tym jako e-learning)
0,87
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

-         Uzmysłowienie studentom, czym jest istota prawa,

-         zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi organizacji oświaty w Polsce i prawnego funkcjonowania instytucji oświatowych

-         poznanie przepisów prawa oświatowego i uzmysłowienie, jakie miejsce w hierarchii zajmują źródła prawa oświatowego

-         kształtowanie umiejętności korzystania z przepisów prawa,

-         zapoznanie z procedurami postępowania związanymi  z opieką i wychowaniem zgodnymi z obowiązującymi normami prawnymi                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Wymagania wstępne

Ogólna znajomość Konstytucji RP

Zakres tematyczny

·     Wstępne wiadomości o prawie (pojęcie prawa, źródła prawa i ich rodzaje,obowiązywanie aktów prawotwórczych, norma prawna i jej budowa, przepis prawny, wybrane kategorie prawa cywilnego: zdolność prawna , zdolność do czynności prawnych, ubezwłasnowolnienie).

·     Istota prawa oświatowego i jego miejsce wśród innych gałęzi prawa w RP (system prawa w RP , podstawowe gałęzie i ich charakterystyka ogólna, prawo oświatowe jako gałąź prawa administracyjnego, podmioty prawa oświatowego, stosunki administracyjno-prawne w prawie oświatowym.

·     Podstawowe wolności i prawa w dziedzinie oświaty (wolności i prawa w dziedzinie oświaty na tle innych   wolności i praw człowieka, prawo do nauki i obowiązek szkolny, prawo do opieki przedszkolnej, prawne gwarancje prawa do nauki dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, prawo do nauki mniejszości narodowych/etnicznych).

·     Organizacja systemu oświaty w Polsce (obowiązki państwa w dziedzinie oświaty, struktura polskiego systemu oświaty, system szkół w polskim systemie oświaty, gmina, powiat, województwo jako organy założycielskie i prowadzące szkoły i placówki oświatowe).

·     Zakres podmiotowy i treści ustawy O systemie oświaty i ustawy Karta Nauczyciela (prawa i obowiązki nauczycieli w świetle ww. ustaw, kwalifikacje w zawodzie nauczycielskim, awans zawodowy nauczycieli.

Rada Pedagogiczna  jako organ kolegialny szkoły lub placówki – jej kompetencje (stanowiące , opiniujące). społeczne organy w systemie oświaty).

·     Opieka i wychowanie na gruncie prawa oświatowego (bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w szkole(placówce) i poza nią – zadania nauczyciela (wychowawcy) w tym zakresie, procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia dzieci i młodzieży przestępczością i demoralizacją – wybrane aspekty prawne).

·     Odpowiedzialność prawna wychowawców i nauczycieli – zasady generalne, kategorie.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny z elementami dyskusji z prezentacją slajdów i prezentacją multimedialną, praca z dokumentem źródłowym, praca w grupach, metoda problemowa (rozwiązywanie kazusów), dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena aktywnego udziału w zajęciach ćwiczeniowych i wykładowych, poprawne rozwiązanie kazusów  i zinterpretowanie określonych przypadków w oparciu o zdobytą wiedzę z powołaniem się na konkretne normy prawne (praca z dokumentem prawnym).

Literatura podstawowa

Literatura uzupełniająca

1.       Inne dokumenty prawne dotyczące prawa oświatowego – aktualny wykaz otrzymuje student na pierwszych zajęciach

 

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-09-2017 09:41)