SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wybrane zagadnienia z prawa i organizacji oświaty w Polsce |
Kod przedmiotu | 10.9-WP-SP-KP-ZPROS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Kwalifikacje pedagogiczne |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Jednostka obsługująca przedmiot | Wydział Nauk Społecznych |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 7 (w tym jako e-learning) |
0,47 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie |
Ćwiczenia | - | - | 13 (w tym jako e-learning) |
0,87 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
- Uzmysłowienie studentom, czym jest istota prawa,
- zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi organizacji oświaty w Polsce i prawnego funkcjonowania instytucji oświatowych
- poznanie przepisów prawa oświatowego i uzmysłowienie, jakie miejsce w hierarchii zajmują źródła prawa oświatowego
- kształtowanie umiejętności korzystania z przepisów prawa,
- zapoznanie z procedurami postępowania związanymi z opieką i wychowaniem zgodnymi z obowiązującymi normami prawnymi
Ogólna znajomość Konstytucji RP
· Wstępne wiadomości o prawie (pojęcie prawa, źródła prawa i ich rodzaje,obowiązywanie aktów prawotwórczych, norma prawna i jej budowa, przepis prawny, wybrane kategorie prawa cywilnego: zdolność prawna , zdolność do czynności prawnych, ubezwłasnowolnienie).
· Istota prawa oświatowego i jego miejsce wśród innych gałęzi prawa w RP (system prawa w RP , podstawowe gałęzie i ich charakterystyka ogólna, prawo oświatowe jako gałąź prawa administracyjnego, podmioty prawa oświatowego, stosunki administracyjno-prawne w prawie oświatowym.
· Podstawowe wolności i prawa w dziedzinie oświaty (wolności i prawa w dziedzinie oświaty na tle innych wolności i praw człowieka, prawo do nauki i obowiązek szkolny, prawo do opieki przedszkolnej, prawne gwarancje prawa do nauki dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, prawo do nauki mniejszości narodowych/etnicznych).
· Organizacja systemu oświaty w Polsce (obowiązki państwa w dziedzinie oświaty, struktura polskiego systemu oświaty, system szkół w polskim systemie oświaty, gmina, powiat, województwo jako organy założycielskie i prowadzące szkoły i placówki oświatowe).
· Zakres podmiotowy i treści ustawy O systemie oświaty i ustawy Karta Nauczyciela (prawa i obowiązki nauczycieli w świetle ww. ustaw, kwalifikacje w zawodzie nauczycielskim, awans zawodowy nauczycieli.
Rada Pedagogiczna jako organ kolegialny szkoły lub placówki – jej kompetencje (stanowiące , opiniujące). społeczne organy w systemie oświaty).
· Opieka i wychowanie na gruncie prawa oświatowego (bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w szkole(placówce) i poza nią – zadania nauczyciela (wychowawcy) w tym zakresie, procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia dzieci i młodzieży przestępczością i demoralizacją – wybrane aspekty prawne).
· Odpowiedzialność prawna wychowawców i nauczycieli – zasady generalne, kategorie.
Wykład konwencjonalny z elementami dyskusji z prezentacją slajdów i prezentacją multimedialną, praca z dokumentem źródłowym, praca w grupach, metoda problemowa (rozwiązywanie kazusów), dyskusja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena aktywnego udziału w zajęciach ćwiczeniowych i wykładowych, poprawne rozwiązanie kazusów i zinterpretowanie określonych przypadków w oparciu o zdobytą wiedzę z powołaniem się na konkretne normy prawne (praca z dokumentem prawnym).
1. Inne dokumenty prawne dotyczące prawa oświatowego – aktualny wykaz otrzymuje student na pierwszych zajęciach
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-09-2017 09:41)