SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Komunikacja alternatywna i wspomagająca w pracy z osobami ze spektrum zaburzeń autystycznych |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-EA-KAW |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Edukacja i rehabilitacja osób z autyzmem oraz zespołem Aspergera |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie |
Ukazanie trudności komunikacyjnych osób z autystycznego spektrum zaburzeń. Uświadomienie studentom w jaki sposób trudności komunikacyjne ograniczają funkcjonowanie osób ze spektrum zaburzeń autystycznych. Przedstawienie alternatywnych i wspomagających metod komunikacji stosowanych w pracy z osobami z autystycznego spektrum zaburzeń. Dokonanie charakterystyki systemów porozumiewania się oraz wskazanie praktycznych sposobów na ich wprowadzanie.
Brak wymagań wstępnych
ĆWICZENIA:
Analiza trudnościami w porozumiewaniu się osób ze spectrum autyzmu. Umiejętności prelingwalne i ich znaczenie dla rozwoju funkcji komunikacyjnych. Ocena umiejętności komunikacyjnych osób ze spektrum zaburzeń autystycznych. AAC, a rozwój mowy funkcjonalnej u osób ze spectrum autyzmu. Systemy porozumiewania się, znaki w komunikacji alternatywnej i wspomagającej oraz wprowadzanie ich u osób z autystycznego spectrum zaburzeń.
Ćwiczenia: dyskusja, pokaz, metoda projektu, ćwiczenie praktyczne
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
1. Autyzm na granicy zrozumienia, red. B. Winczura, Kraków 2009.
2. Bogucka J., Grycman M., Kaniecka K. Porozmawiajmy. Poradnik dla nauczyciela, Bydgoszcz 2001.
3. Kazimierska M., Wybór systemu porozumiewania się w zależności od kompetencji ucznia, „Biuletyn Stowarzyszenia Mówić bez Słów", 2003, nr 1.
4. Smyczek A., Bolon B., Bobińska-Domżał A., Guzik J., Twoje znaki, moje słowa i zabawa już gotowa! Program edukacyjny dla rodzin dzieci niemówiących, używających komunikacji wspomagającej (AAC), Kraków 2006.
5. Wiem czego chcę! Z praktyki polskich użytkowników i terapeutów AAC, red. M. Grycman, Kraków 2004.
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-09-2017 18:27)