SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Historia i filozofia matematyki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Historia i filozofia matematyki
Kod przedmiotu 11.1-WK-MATT-HisIFilMat-S17
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Matematyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów doktoranckie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Marian Nowak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Zapoznanie się z historią kształtowania się ważnych idei i pojęć matematycznych , głównie z zakresu geometrii ( pojęcie przestrzeni) , algebry (pojęcie liczby) i analizy matematycznej (pojecie funkcji, granicy, pochodnej, całki). Zapoznanie się z różnymi koncepcjami rekonstrukcji matematyki oraz z głównymi stanowiskami współczesnej filozofii matematyki (platonizm, formalizm , logicyzm , intuicjonizm , konstruktywizm).

Wymagania wstępne

Wykłady z: Logiki i Teorii mnogości, Algebry, Geometrii ,Topologii, Analizy Matematycznej, Analizy Funkcjonalnej.

Zakres tematyczny

1. Zarys historii teorii mnogości i logiki. Podstawy matematyki. Teorie sformalizowane. Program Hilberta i jego realizacja. Modele teorii matematycznych. Teoria prawdy na gruncie teorii sformalizowanych. Twierdzenia Godla i ich filozoficzne konsekwencje.

2. Klasyczne kierunki współczesnej filozofii matematyki. Platonizm , logicyzm , formalizm, intuicjonizm, konstruktywizm.

3. Problem prawdy i istnienia w matematyce. Wpływ filozofii matematyki na podstawy matematyki. Kulturowe podstawy matematyki.

4. Różne koncepcje rekonstrukcji matematyki. Teoria mnogości. Rekonstrukcje matematyki na gruncie teorii mnogości. Teoria struktur Bourbakiego. Strukturalizm w matematyce. Teoria kategorii. Rekonstrukcje matematyki na gruncie teorii kategorii.

5. Elementy historii matematyki. Kształtowanie się podstawowych pojęć i idei matematycz-nych. Zarys historii geometrii , algebry i analizy matematycznej. Matematyka XX wieku. Próba charakteryzacji.

6. Historia matematyki polskiej. Szkoła Lwowska i Szkoła Warszawska.

Metody kształcenia

Tradycyjny wykład otwarty na dyskusję i wyrażanie swoich opinii i poglądów przez studentów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Egzamin z problemami o zróżnicowanym stopniu trudności, pozwalającymi na ocenę, czy student osiągnął efekty kształcenia w stopniu minimalnym.

Literatura podstawowa

[1] B. Baran, J. Misiek, Filozofia matematyki, Kraków, 1995.

[2] P. Davis , R. Hersh, Świat matematyki , PWN , Warszawa , 1994.

[3] R. Murawski, Filozofia matematyki. Zarys dziejów, Warszawa, 1995.

[4] D. Struik, Krótki zarys historii matematyki, Warszawa, 1963.

Literatura uzupełniająca

[1] M. Kandulski, Zarys historii matematyki. Od czasów najdawniejszych do średniowiecza, Poznań, 1983.

[2] M. Kordos, Wykłady z historii matematyki, Warszawa, 1994.

[3] R. Murawski, Filozofia matematyki, Poznań, 1994.

[4] M. Atiyach , Matematyka XX wieku, Wiadomości matematyczne XXXIX, Warszawa 2002.

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Natalia Gawłowicz (ostatnia modyfikacja: 01-09-2017 14:03)