SylabUZ
Course name | Practice |
Course ID | 05.6-WP-OLIGO-PR |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Education for people with intellectual disabilities |
Education profile | academic |
Level of studies | Postgraduate studies |
Beginning semester | winter term 2017/2018 |
Head faculty | Faculty of Social Sciences |
ECTS credits to win | 10 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Practical training | - | - | 120 (including as e-learning) |
8 (including as e-learning) |
Credit with grade |
Wiedza, umiejętności i kompetencje z przedmiotów: pedagogika, dydaktyka, pedagogika specjalna, dydaktyka specjalna, edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Podczas praktyki następuje kształtowanie kompetencji opiekuńczo-wychowawczych oraz dydaktycznych poprzez zapoznanie się ze specyfiką przedszkola oraz szkoły, w której praktyka jest odbywana, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań opiekuńczo-wychowawczych, terapeutyczno- rehabilitacyjnych i dydaktycznych, poznanie sposobu funkcjonowania placówki, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji.
Słuchacz studiów podyplomowych zapozna się ze strukturą różnorakich placówek przeznaczonych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną oraz niedostosowanych społecznie. Będzie obserwatorem działań edukacyjnych oraz sposobów i metod pracy w tych placówkach. Pozna formy pracy z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie na każdym szczeblu jego edukacji, od przedszkola przez wszystkie etapy edukacyjne. Przedstawione mu zostaną sposoby pracy z dziećmi niepełnosprawnymi intelektualnie w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym, w zespołach edukacyjno–terapeutycznych, zespołach rewalidacyjno–wychowawczych, w klasach dla dzieci z autyzmem oraz klasach integracyjnych (szkoła podstawowa).
Podczas praktyk we wszystkich placówkach zapozna się z:
Podczas praktyk słuchacz będzie hospitował oraz projektował zajęcia przeznaczone dla dzieci
z niepełnosprawnością, jakie mają w ofercie wizytowane placówki.
Słuchacz będzie miał możliwość hospitowania zajęć prowadzonych przez terapeutów następującymi metodami:
Podczas praktyk w Specjalnym Przedszkolu słuchacze poza zapoznaniem się z organizacją placówki poznają pracę nauczycieli i terapeutów wyżej wymienionych metod. W czasie zajęć będą projektować i przeprowadzać własne zajęcia indywidualne i grupowe o różnej tematyce - zgodnej z podstawą programową danego etapu edukacyjnego oraz stosownie przygotowaną dla dzieci z niepełnosprawnością.
W Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Nowej Soli słuchacze zapoznają się z szerokim wachlarzem oferty edukacyjnej skierowanej do dzieci z niepełnosprawnością intelektualną oraz tych dzieci, które ze względu na deficyty rozwojowe i obniżony poziom intelektualny nie są w stanie realizować obowiązku szkolnego w szkołach macierzystych. Tutaj, każdy będzie miał okazję do wspólnej pracy z dzieckiem starszym oraz zapozna się z metodami pracy terapeutycznej wykorzystywanymi w takiej placówce. Zaistnieje możliwość porównania pracy szkoły i przedszkola. Ponieważ w obu placówkach wykorzystywane są te same metody terapeutyczne, jednak praca nimi dostosowana jest do możliwości intelektualnych i rozwojowych dzieci (różnica dotyczy wieku oraz stopnia niepełnosprawności dzieci).
Ostatnim etapem praktyk jest poznanie pracy Szkoły Podstawowej nr 11 z Oddziałami Integracyjnymi im. Kornela Makuszyńskiego w Zielonej Górze, gdzie słuchacze obserwować będą pracę z dzieckiem niepełnosprawnym w klasach integracyjnych. Przedstawione zostaną tu możliwości i różnorodne formy pracy z dzieckiem niepełnosprawnym na tle grupy zdrowych rówieśników w nauczaniu wszystkich przedmiotów w klasach 1-6.
Po zakończeniu praktyk, słuchacz będzie posiadał wiedzę z zakresu dydaktyki i metodyki pracy pedagogicznej we wszystkich wizytowanych placówkach popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykonaniu.
Obserwacja, metoda praktycznego działania, wykład, projektowanie, analiza materiałów metodycznych
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Zaliczenia praktyk dokonuje koordynator praktyk. Ocena końcowa stanowi średnią ważoną z ocen wystawianych przez poszczególnych opiekunów praktyk (przedszkole, szkoła specjalna oraz szkoła integracyjna) w oparciu o następujące kryteria:
Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 22-03-2018 17:24)