SylabUZ

Generate PDF for this page

Practice - course description

General information
Course name Practice
Course ID 05.6-WP-OLIGO-PR
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Education for people with intellectual disabilities
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2017/2018
Head faculty Faculty of Social Sciences
Course information
ECTS credits to win 10
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • mgr Dagmara Karpała
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Practical training - - 120
(including as e-learning)
8
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

  1. Poznanie organizacji pracy różnych typów szkół i placówek dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną.
  2. Nabycie umiejętności planowania, prowadzenia i dokumentowania zajęć.
  3. Nabycie umiejętności prowadzenia obserwacji zajęć i jej dokumentowania.
  4. Nabycie umiejętności analizy pracy nauczyciela i uczniów podczas wspólnego omawiania praktyk przez opiekunów praktyk i słuchaczy.
  5. Nabycie umiejętności analizowania własnej pracy i jej efektów oraz pracy uczniów.

Prerequisites

Wiedza, umiejętności i kompetencje z przedmiotów: pedagogika, dydaktyka, pedagogika specjalna, dydaktyka specjalna, edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Scope

Podczas praktyki następuje kształtowanie kompetencji opiekuńczo-wychowawczych oraz dydaktycznych poprzez zapoznanie się ze specyfiką przedszkola oraz szkoły, w której praktyka jest odbywana, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań opiekuńczo-wychowawczych, terapeutyczno- rehabilitacyjnych i dydaktycznych, poznanie sposobu funkcjonowania placówki, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji.

Słuchacz studiów podyplomowych zapozna się ze strukturą różnorakich placówek przeznaczonych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną oraz niedostosowanych społecznie. Będzie obserwatorem działań edukacyjnych oraz sposobów i metod pracy w tych placówkach. Pozna formy pracy z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie na każdym szczeblu jego edukacji, od przedszkola przez wszystkie etapy edukacyjne. Przedstawione mu zostaną sposoby pracy z dziećmi niepełnosprawnymi intelektualnie w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym, w zespołach edukacyjno–terapeutycznych, zespołach rewalidacyjno–wychowawczych, w klasach dla dzieci z autyzmem oraz klasach integracyjnych (szkoła podstawowa).

Podczas praktyk we wszystkich placówkach zapozna się z:

  • podstawą programową dla każdego etapu edukacyjnego,
  • programem dydaktycznym, wychowawczym oraz profilaktycznym placówek,
  • organizacją pracy wychowawczej i dydaktycznej,
  • metodami pracy terapeutycznej,
  • planami wynikowymi oraz sposobami ich konstruowania,
  • planami rocznymi, miesięcznymi, tygodniowymi i dziennymi,
  • środkami, formami i pomocami dydaktycznymi wykorzystywanymi w pracy z dzieckiem niepełnosprawnym,
  • kartami diagnozowania i monitorowania postępów dzieci,
  • sposobami oceniania,
  • przygotowaniem pomocy dydaktycznych do pracy z dzieckiem niepełnosprawnym,
  • sposobami pracy podczas zajęć terapeutycznych (logopedycznych, korekcyjno–kompensacyjnych), grupowych i lekcyjnych oraz prowadzonych różnymi metodami przy użyciu specjalistycznych programów komputerowych,
  • metodyką nauczania różnych przedmiotów w szkole podstawowej,
  • różnego rodzaju metodami i formami pracy w poszczególnych placówkach.

Podczas praktyk słuchacz będzie hospitował oraz projektował zajęcia przeznaczone dla dzieci
z niepełnosprawnością, jakie mają w ofercie wizytowane placówki.

Słuchacz będzie miał możliwość hospitowania zajęć prowadzonych przez terapeutów następującymi metodami:

  • Metoda Montessori
  • Metoda Tomatisa
  • Metoda EEGBiofeedback
  • Sala Doświadczania Świata (stymulacja polisensoryczna)
  • Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
  • Program Aktywności M.Ch.Knill
  • Porannego Kręgu
  • MAKATON (alternatywna forma komunikowania się dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną)

Podczas praktyk w Specjalnym Przedszkolu słuchacze poza zapoznaniem się z organizacją placówki poznają pracę nauczycieli i terapeutów wyżej wymienionych metod. W czasie zajęć będą projektować i przeprowadzać własne zajęcia indywidualne i grupowe o różnej tematyce - zgodnej z podstawą programową danego etapu edukacyjnego oraz stosownie przygotowaną dla dzieci z niepełnosprawnością.

W Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Nowej Soli słuchacze zapoznają się z szerokim wachlarzem oferty edukacyjnej skierowanej do dzieci z niepełnosprawnością intelektualną oraz tych dzieci, które ze względu na deficyty rozwojowe i obniżony poziom intelektualny nie są w stanie realizować obowiązku szkolnego w szkołach macierzystych. Tutaj, każdy będzie miał okazję do wspólnej pracy z dzieckiem starszym oraz zapozna się z metodami pracy terapeutycznej wykorzystywanymi w takiej placówce. Zaistnieje możliwość porównania pracy szkoły i przedszkola. Ponieważ w obu placówkach wykorzystywane są te same metody terapeutyczne, jednak praca nimi dostosowana jest do możliwości intelektualnych i rozwojowych dzieci (różnica dotyczy wieku oraz stopnia niepełnosprawności dzieci).

Ostatnim etapem praktyk jest poznanie pracy Szkoły Podstawowej nr 11 z Oddziałami Integracyjnymi im. Kornela Makuszyńskiego w Zielonej Górze, gdzie słuchacze obserwować będą pracę z dzieckiem niepełnosprawnym w klasach integracyjnych. Przedstawione zostaną tu możliwości i różnorodne formy pracy z dzieckiem niepełnosprawnym na tle grupy zdrowych rówieśników w nauczaniu wszystkich przedmiotów w klasach 1-6.

Po zakończeniu praktyk, słuchacz będzie posiadał wiedzę z zakresu dydaktyki i metodyki pracy pedagogicznej we wszystkich wizytowanych placówkach popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykonaniu.

Teaching methods

Obserwacja, metoda praktycznego działania, wykład, projektowanie, analiza materiałów metodycznych

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenia praktyk dokonuje koordynator praktyk. Ocena końcowa stanowi średnią ważoną z ocen wystawianych przez poszczególnych opiekunów praktyk (przedszkole, szkoła specjalna oraz szkoła integracyjna) w oparciu o następujące kryteria:

  1. uczestnictwo w działaniach aranżowanych przez opiekuna praktyki,
  2. postawa zawodowa (etyczna oraz wykazane umiejętności osobiste i zawodowe),
  3. wykonanie wymaganego pensum godzin,
  4. terminowe opracowanie zlecanej dokumentacji,
  5. staranne prowadzenie notatek i zapisów,
  6. przestrzeganie uregulowań i wymogów placówki (instytucji). 

Recommended reading

  1. Tomkiewicz–Bętkowska A., Krztoń A., ABC pedagoga specjalnego. Poradnik, Oficyna Wydawnicza Impuls,2009
  2. Franczyk A., Krajewska K., Skarbiec nauczyciela-terapeuty. Na bazie własnych doświadczeń w pracy terapeutycznej, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2009
  3. Oszwa U., Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej. Vademecum nauczycieli i rodziców. Oficyna Wydawnicza Impuls, 2007
  4. Naprawa R., Tanajewska A.,  Korzeniewska E., Gotowi do startu. Program edukacji i wychowania dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, Wydawnictwo Harmonia, 2010
  5. Szumski G., Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych, Wyd. PWN, 2008
  6. Badura-Strzelczyk Gabriela, Pomóż mi zrobić to samemu. Jak wykorzystać idee Marii Montessori we współczesności, Oficyna Wydawnicza Impuls, 1998
  7. Bednarczuk Beata, Dziecko w klasie Montessori. Odniesienia praktyczne i teoretyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2007

Further reading

  1. Szczygieł B., Jak pracować z dzieckiem niepełnosprawnym. Konstruowanie programu zajęć. Organizowanie klasy integracyjnej, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2007
  2. Kossewska J. (red.), Kompleksowe wspomaganie rozwoju uczniów z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2009
  3. Halbig J.,Wehnert R., Inni a jednak tacy sami. Zabawy z niepełnosprawnymi, Jedność 2007
  4. Łatacz Ewa, Pedagogika Marii Montessori-próba wykorzystania w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. „Roczniki Pedagogiki Specjalnej” 2000, T. 11, ss. 42-46

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 22-03-2018 17:24)