SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Programowanie obiektowe i zaawansowane metody programowania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Programowanie obiektowe i zaawansowane metody programowania
Kod przedmiotu 13.2-WI-GeoTSP-Pr.obiekt.-S18
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Geoinformatyka i techniki satelitarne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Tomasz Gratkowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przedstawienie podstawowych pojęć związanych z programowaniem obiektowym (klasa, obiekt, abstrakcja, hermetyzacja, polimorfizm, dziedziczenie)  oraz ich realizacją w wykorzystaniem języka programowania Java. Ukształtowanie potrzeby projektowania programów z zastosowaniem wzorców projektowych. Zapoznanie z nowoczesnymi narzędziami programistycznymi wspierającymi wytwarzanie oprogramowania oiektowego na platformie Java.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

  1. Wprowadzenie - Omówienie środowiska Java Development Kit oraz zintegrowanych środowisk deweloperskich IDE dla platformy Java. Podstawy kompilacji i uruchamiania programów na platformie Java.
  2. Algorytmy - Definicje algorytmu, cechy algorytmu, metody zapisu algorytmów, złożoność obliczeniowa
  3. Reprezentacja liczb, zmienne - Typy danych, zmienne proste i referencyjne, literały, operatory, tablice, instrukcje sterujące, zasięg widoczności zmiennych, funkcje, właściwości zmiennych.
  4. Myślenie w sposób obiektowy - Klasy i instancje, właściwości klas i metod. Zasady konstrukcji obiektów i poznanie mechanizmu czyszczenia pamięci.
  5. Dziedziczenie - Dziedziczenie, polimorfizm i hermetyzacja. Projektowanie złożonych typów obiektowych przy użyciu kompozycji i dziedziczenia.
  6. Tajniki abstrakcji - Tworzenie interfejsów programistycznych z wykorzystaniem klas abstrakcyjnych i interfejsów. Rozszerzanie interfejsów. Klasy wewnętrzne i klasy statycznie zagnieżdżone.
  7. Kolekcje - Przechowywanie złożonych informacji w aplikacji (Listy, kolejki, zbiory, mapy i algorytmy).
  8. Obsługa wyjątków & Korzystanie z innych bibliotek - Zabezpieczenie kodu i przechwytywanie wyjątków. Operacje wyjścia/wejścia - co są strumienie.
  9. Programowanie współbieżne - Tworzenie i synchronizacja działania wątków.

Metody kształcenia

Wykład - wykład konwencjonalny z wykorzystaniem wideoprojektora.

Laboratorium - zajęcia praktyczne w laboratorium komputerowym.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład - egzamin w formie pisemnej i/lub w formie testu

Laboratorium – ocena końcowa stanowi sumę ważoną ocen uzyskanych ze sprawdzianów kontrolnych weryfikujących przygotowanie merytoryczne do ćwiczeń oraz za realizację poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych

Ocena końcowa = 50 % oceny zaliczenia z formy zajęć wykład + 50 % oceny zaliczenia z formy zajęć laboratorium.

Literatura podstawowa

Sierra K., Bates B.: Java. Rusz głową! Wydanie II, Helion, 2010

Horstmann, C.S., Cornell, G.: Java., Podstawy, Wydanie dziewiąte, Gliwice, Helion, 2013

Horstmann, C.S., Cornell, G., Java. Techniki zaawansowane, Wydanie dziewiąte, Gliwice, Helion, 2013

Wróblewski, M.: Algorytmy, struktury danych i techniki programowania. Wydanie V, Helion, 2015

 Cormen T. H., Leiserson C. E., Rivest R. L, Stein C., Wprowadzenie do algorytmów, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2018

Literatura uzupełniająca

Martin, R.C.: Czysty kod. Podręcznik dobrego programisty, Helion, 2010

Eckel, B., Thinking in Java, Wydanie IV, Warszawa, Helion, 2006

Lis, M., Praktyczny kurs Java, Wydanie II, Gliwice, Helion, 2004

Coldwind G., Zrozumieć programowanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2018

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Tomasz Gratkowski (ostatnia modyfikacja: 21-01-2018 20:12)