SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Literatura muzyczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Literatura muzyczna
Kod przedmiotu 03.2-WA-P-LiMu-S18
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek WA - oferta ERASMUS / sztuki muzyczne
Profil -
Rodzaj studiów Program Erasmus pierwszego stopnia
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  • Becoming familiar with selected works of the music literature from the Middle Ages to contemporary music under consideration of the aesthetic context and the basic problems of the composition technique,
    - Becoming familiar with representative works for the musical periods, styles and famous composers,
    - Acquiring the skills to consider phenomena and music works in a historical perspective, taking their genre traditions and non-musical connections into account,
    - Stimulation and development of the artistic sensitivity,
    - Becoming familiar with basic problems of the music analysis.
    - Inspiration and preparation for an independent use of the knowledge about music and for improving one’s abilities in the field of music. 

Wymagania wstępne

 

Semester 1: a pass for the entrance examinations for the first year of Music Education Studies. Semester 2 a pass in the previous semester. 

Zakres tematyczny

 

COURSE CONTENTS: 

SEMESTER 1 

MIDDLE AGES 

Gregorian chant / Choral masses, the sequence Dies irae Organum with fifths and fourths
Leoninus, Perotinus: Viderunt omnes
troubadours, trouvères, Minnesänger /selection/ 

G. de Machaut: Messa de Nostre Dame 

RENAISSANCE
C. Jannequin
: Le chant des oiseaux, La guerre
O. di Lasso: Matona mia cara, O la! o che bon eco
G. P. da Palestrina: Missa Papae Marcelli
C. Gesualdo da Venosa: Dolcissima mia vita, Moro lasso 

BAROQUE
C. Monteverdi
: L'Orfeo /overture/, Lasciate mi morire
G. Caccini: Amarilli
A.Vivaldi: The four seasons op. 8 nr 1-4
J.S. Bach: Magnificat, Mass in B-minor, St. John Passion, Das wohltemperierte Klavier, vol. I, Passacaglia in C minor BWV 582, Chaconne from II Partita in D minor BWV 1004, Violin Concertos /in E-major BWV 1042, in D minor BWV 1043/, Cembalo concertos /in D minor BWV 1052, in A-major BWV 1055/, Brandenburg Concertos / BWV 1046-1051/, Orchestral Suites /BWV 1066-1069/
G.F. Haendel: Messiah (excerpts), Water Music, Firework Music 


CLASSICISM
J. Haydn
: Symphonies /in G major nr 94, in D major nr 104/
W.A. Mozart: Symphonies /in E flat major KV 543, in G minor KV 550, in C major KV 551/, Piano Concertos /in D minor KV 466/, Violin Concerto in A major KV 219, Clarinet Concerto in A major KV 622, The magic flute, Piano sonatas /in A major KV 331, in C major KV 545/, Eine kleine Nachtmusik KV 525, Requiem KV 626 

L. van Beethoven: Symphonies /I in C major, III in E flat major, V in C minor, VI in F major, IX in D minor/, Piano concertos /III in C minor, V in E flat major/, Violin Concerto in D major, Piano sonatas /in C sharp minor op. 27 nr 2 „Moonlight”, in C minor op. 13 „Pathetique”, in C major op. 53 „Waldstein”, in F minor op. 57 „Appassionata”, in A flat major op. 110/, Sonatas for violin and piano /in F major op. 24/, Overtures: Egmont, Coriolan 

Semester 2

ROMANTICISM
F.Schubert
: Symphonies /VIII in B minor „Unfinished”/, songs /Die Forelle, Erlkönig, Die schöne Müllerin/
R. Schumann: Symphonies /I in B flat major / Piano concerto in A minor
F.Mendelssohn: IV Symphony in A major “Italian”, Violin concerto in E minor, Midsummer night’s dream, Songs without words /selection/
N. Paganini: II Violin concerto in B minor, Caprices op. 1 /selection/
C.M. Weber: Der Freischütz
G. Rossini: The Barber of Seville
H. Berlioz: Symphonie fantastique
F. Liszt: Piano concertos /I in E flat major/, Piano sonata in B flat major, Hungarian rhapsodies /II/, symphonic poem „Preludes”
A. Borodin: Prince Igor / Polovtsian Dances/
M. Rimsky-Korsakov: Scheherazade
M. Mussorgsky: Pictures at an Exhibition, Night On Bald Mountain
P. Tchaikovsky: Symphonies /VI in B minor „Pathetique”/, Piano concerto in B flat minor, Violin concerto in D major, ballet suites /The Swan Lake, The Nutcracker/, Overture-Fantasy Romeo and Juliet, Eugene Onegin / Waltz, Polonaise/
B. Smetana: Má vlast /Vyšehrad, Vltava/
A. Dvorak: IX Symphony in E minor „From the New World”, Slavonic Dances /selection/
I. Albeniz: Suite espanola
M. de Falla: ballet suite El amor brujo
E. Grieg: Piano concerto in A-minor, Peer Gynt /suites I and II/
J. Sibelius: Violin concerto in D minor
C. Franck: Symphony in D minor
C. Saint-Saëns: The Carnival of the Animals
P. Dukas: L'Apprenti Sorcier
R. Wagner: Tannhäuser, Tristan and Isolde (introduction)
G. Verdi: Traviata
G. Bizet: Carmen
G. Puccini: Tosca
J. Brahms: Symphonies /IV in E minor/, piano concertos /I in D minor/, Violin concerto in D major, The Variations on a Theme of Paganini, Hungarian Dances /selection/, Academic Festival Overture
G. Mahler: Symphonies /I in D major/
R. Strauss: symphonic poems /Till Eulenspiegel, Don Juan, Also Sprach Zarathustra/
S. Rachmaninoff: II Piano concerto in C minor, Rhapsody on a Theme of Paganini 


THE 20TH AND 21TH CENTURY JAZZ 

Metody kształcenia

Lecture, class, work with a document (score, recording) 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Grade 

The semester grade is a result of marks achieved during the semester in class, a mark achieved for a presentation of a music work and for the test (with a required number of points). 

Literatura podstawowa

1. J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki, cz. I i II
2. J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki polskiej, cz. I i II 3. U.Michels, Atlas muzyki, cz. I, W-wa 2002, cz. II, W-wa 2003
4. D.Gwizdalanka, Historia muzyki, t.I-IV Kraków 2005 - 2011
5. T.Zieliński, Style, kierunki i twórcy muzyki XX wieku
6. A. Schmidt, Historia jazzu, t. I-III 

Literatura uzupełniająca

1. Canor. Pismo poświęcone interpretacjom muzyki dawnej 2. Res facta, Res facta nova
3. Muzyka. Kwartalnik IS PAN
4. Jazz Forum 

5. Ruch Muzyczny 

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Żaneta Kicińska (ostatnia modyfikacja: 27-04-2018 15:46)