SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne - II stopień - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne - II stopień
Kod przedmiotu 03.2-WA-P-PrzyPP-S18
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek WA - oferta ERASMUS / sztuki muzyczne
Profil -
Rodzaj studiów Program Erasmus pierwszego stopnia
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Acquiring of knowledge and skills in the field of psychology and pedagogy of music as a necessary tool for the further music education, especially for a professional occupation as a music teacher in classes IV-VI at primary school; preparing for the teaching practice. 

Wymagania wstępne

Receiving the required credits for the first year of studies. 

Zakres tematyczny

Development of musical abilities of children in classes IV-VI at primary school. The role of singing for the development and music education of children against a background of selected methods and concepts of teaching music (E.J. Dalcroze, Z. Kodaly, Shinichi Suzuki). The influence of environmental, psychological, physical and musical factors on the development of vocal abilities of children: voice range, the threshold of tonal perception, a physical unison, a physiological unison, a critical interval, sensitivity, thresholds for the pitch difference. Theory of pitch hearing according to M. Garbuzow, the nature of melodic, dynamical and timbral hearing according to research and conclusions for the music education. Development stages of pitch and melodic hearing according to research and their meaning for music education in classes IV-VI. The main types of memory - music memory and general memory. Lateralization of the hemispheres. Types of intelligence and their meaning for the musical development of children, for creative thinking and acting and for the use of different forms of music education. Development of perceptional abilities, types of listeners, levels of musical understanding. 

Metody kształcenia

Lecture, lecture and conversation, lecture and multimedia presentation, demonstration, discussion. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

The learning outcomes are being verified throughout the entire semester and in form of a test with a required number of points concerning the terminology in the area of music psychology and pedagogy as well as selected theories and concepts. Moreover the learning outcomes are being verified in class during speeches and discussion. Conditions of receiving a credit: attendance in class. Form of receiving a credit concerning the knowledge and  skills - test concerning the presented staff. The summary grade consists of the grades for the tests. 

Literatura podstawowa

Drapeau, Ch. Jak uczyć się szybko i skutecznie, KDC, Warszawa, 2002. 

Fyk, J., Łuczak, A. (red.) Muzyka, edukacja, terapia, Zielona Góra, 2010. 

Greenfield, S. Tajemnice mózgu, Diogenes, Warszawa, 1998. 

Gordon, E.E. Umuzykalnianie niemowląt i małych dzieci. „Zamiast Korepetycji”, Kraków, 1997. 

Lewandowska, K. Rozwój zdolności muzycznych u dzieci w wieku szkolnym, Warszawa, WSiP, 1978. 

Przychodzińska, M. Wychowanie muzyczne – idee, treści, kierunki rozwoju. WSiP, Warszawa, 1990. 

Suzuki, S. Nurtured by Love. Tłum. Waltrand Suzuki, Smithtown,N.Y.: Exposition Press, 1983.
M. Jankowska, W. Jankowski (red.) Zoltan Kodaly i jego pedagogika muzyczna, WSiP, Warszawa, 

1999.
Przychodzińska-Kaciczak, M., Dziecko i muzyka, Nasza Księgarnia, Warszawa, 1950. 

Literatura uzupełniająca

Borowiecka, R. Uczę się z Mozartem, Centrum Edukacji „ROZWÓJ”, Warszawa, 2004. 

Drobner, M. Akustyka muzyczna, PWM, Kraków, 1973.
Dryden, G, Vos, J. Rewolucja w uczeniu., Zysk i S-ka, Poznań, 2003. 

Kunowski, S. Podstawy współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa, 1993. Rakowski, A. Kategorialna percepcja wysokości dźwięku w muzyce, PWSM, Warszawa, 1978. Shuter-Dyson, R., Gabriel, C. Psychologia uzdolnienia muzycznego,WSiP, Warszawa, 1986. 

7. Sloboda, J.A. Umysł muzyczny, Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina w Warszawie, Katedra Psychologii Muzyki, Warszawa, 2002. 

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Żaneta Kicińska (ostatnia modyfikacja: 07-05-2018 09:54)