SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Emisja głosu/Emisja głosu dziecięcego |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-P-EMGł-S18 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | WA - oferta ERASMUS / sztuki muzyczne |
Profil | - |
Rodzaj studiów | Program Erasmus pierwszego stopnia |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Acquiring the theoretical knowledge about the children’s voice and the possible abnormalities and risks arising due to incorrect phonation. Learning practical activities connected with the children’s voice training. Learning methods of work with a voice in the area of individual and group education of children.
Continuation of work on the correct voice production during singing and speech. Work on a correct posture, correct position of the voice organ and speech organs and on inhalation and exhalation. Finding the apoggio.
Receiving a pass in the subject “Introduction to voice training”.
1. Theoretical knowledge concerning:
a) the children’s voice - characterization,
b) development of the children’s voice before and during the voice’s breaking
c) the vocal range of the children’s voice
d) the most common abnormalities of the vocal organ
e) the most common abnormalities in the functioning of the articulation apparatus
2. Work on development of the correct habits concerning: a) the phonation
b) the breathing c) the resonance d) the articulation
3. Voice production exercises on
a) the phonation b) the breathing c) the resonance d) the articulation
4. Children’s repertoire
a) criteria for choosing pieces b) a review of children’s songs
5. A correct performance of the following works (a minimum):
a) G. Concone, Szkoła śpiewu op.9 – 3 exercises
b) N. Vaccai, Szkoła śpiewu – 3 exercises c) 10 pieces from the children’s repertoire
Exercises, demonstration, work with a book.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Grade
Assessment criteria: active participation in class, a written test to verify the acquired theoretical knowledge. A correct preparation of the required number of pieces.
Kamińska B., Kompetencje wokalne dzieci i młodzieży, Warszawa 1997
Gałęska-Tritt J., Kształcenie głosu dziecka w śpiewie zespołowym, Warszawa 1985 Łukaszewski L., Pielęgnacja, kształcenie i rozwijanie głosu dziecka, Musica sacra 2009 Noskowski Z., Śpiewnik dla dzieci „Cztery pory roku”, Kraków 1976
Smoczyńska-Nachtman U., Choraczyński T., Piosenki na słońce i na deszcz, Warszawa 1989 Rudziński W., Karaszewski S., Dzięcioł i sosna, Warszawa 1988
Pfeiffer I., Przedszkolaki śpiewają, Kraków 1983
Pfeiffer I., Nowe piosenki, Kraków1987
Drobner M., Rozśpiewany ogródek, Kraków 1974
Sipowicz J., Ja i mój głos, 2009
Tarasiewicz B. Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2003
Sobierajska H., Uczymy się śpiewać, Warszawa 1972
Łastik A., Poznaj swój głos, Warszawa 2002
Sucharek A., Powszechne kształcenie głosu dziecka jako problem pedagogiczny, Katowice 1994
Nowak J., Piosenka w usprawnianiu mowy dzieci z trudnościami w uczeniu się, Bydgoszcz 1993
Zmodyfikowane przez mgr Żaneta Kicińska (ostatnia modyfikacja: 07-05-2018 10:20)