SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Magisterskie seminarium dyplomowe - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Magisterskie seminarium dyplomowe
Kod przedmiotu 03.2-WA-D-MagSE-S18
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek WA - oferta ERASMUS / sztuki muzyczne
Profil -
Rodzaj studiów Program Erasmus drugiego stopnia
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Semester I:

Acquiring the knowledge of the aim and the requirements of a Master's thesis and its meaning for the entire education during the studies; acquiring skills of formulating a research problem and writing of papers as a necessary tool for further music education.

Semester II:

Acquiring the basic knowledge of methods and rules of a scientific research and acquiring skills of using literature concerning the research area as a necessary tool for further music education.

Semester III and IV:

Acquiring the knowledge concerning the research methodology on the example of the student’s own master’s thesis and acquiring the skills of using a selected research method, preparing disquisitions and using of a clear and precise language as necessary tools for further music education and artistic activity.

Wymagania wstępne

A pass in the entrance examinations for the graduate Music Education Studies.

Zakres tematyczny

Semester I

The functions of the master’s thesis; the kinds of artistic work, the types of scientific work; the outlines of selected research methodology problems: the origins and kinds of scientific problems; the main elements of a scientific method; the kind and the definition of a research problem; the aim and the kinds of scientific goals; determining the issues, subject and title of the thesis, analysis of the subject of a masters’s thesis as a problem; a draft of the Introduction of the thesis, the choice of the method, technique and research tool for the student’s thesis; the rules for writing a scientific work, register and language; a draft of a paper, preparation for a presentation of a paper about the research method and technique.

Semester II

Methods of a scientific research, in particular concerning the student’s research method; the stages of a scientific research on the example of the student’s thesis; the rules for writing a scientific work, the structure and a draft of the student’s thesis; analysis of the scientific problem; thesis and hypothesis; preparation and description of the research tools/criteria; choice and description of the research area / subject.

Metody kształcenia

Seminar, lecture, a multiple discussion, exchange of ideas.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

The learning outcomes are being verified in class during the semester through the participation in the class, discussions, expressing the student’s own opinion and views.

Assessment criteria:

a regular and active participation in class and:

First year students:

Semester 1:

- presentation and a discussion about the subject, genesis and aim of the thesis,

- preparation and presentation of a paper concerning a chosen problem in the area of the methodology of the student’s own research

Semester 2:
- preparation of a thesis plan,

- presentation of the thesis issues against a background of the subject’s literature in written form, - preparation and description of the research tools appropriate for the thesis subject

 

Second year students:

Semester 1:
- a written presentation of the methodological aspects if the thesis,
- a written preparation of problems connected with the factual part of the thesis,

- conducting research and a preliminary analysis / discussion concerning the research outcomes (in case of doing research),

- satysfying progress in thesis writing.

Semester 2:

- satysfying progress in thesis writing,
- submitting of a finished and corrected thesis and admission to the final examination.

Literatura podstawowa

  1. Kemp, A.E. (red. nauk.).Zarys metodyki badań naukowych w pedagogice muzycznej, Tłum. Andrzej Miśkiewicz, Janina Fyk, ISME Research Commission, Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Tadeusza Kotarbińskiego w Zielonej Górze , Zielona Góra, 1997.

  2. Nowak, S., Metodologia badań socjologicznych: zagadnienia ogólne, PWN, Warszawa, 1984.

  3. Pieter, J., Z zagadnień pracy naukowej, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1974;

  4. Pilch, T., Zasady badań pedagogicznych, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa, 1995.

  5. Gertsmann, S. Rozmowa i wywiad w psychologii, PWN, Warszawa, 1985, wyd. 5.

  6. Hajduk, E. Hipoteza w badaniach pedagogicznych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Tadeusza Kotarbińskiego w Zielonej Górze, Zielona Góra, 1996.

  7. Sztabiński, F., Ankieta pocztowa i wywiad kwestionariuszowy, OWN, Warszawa, 1997.

  8. Wilson, E.B. Wstęp do badań naukowych, PWN, Warszawa, 1964.

  9. Literatura z zakresu problematyki pracy dyplomowej – wybór.

  10. Nowaczyk, Cz. Podstawy metod statystycznych dla pedagogów, PWN, Warszawa-Poznań, 1985.

  11. Selected dictionaries, encyclopaedias etc.

  12. Zaborowski, Z. Wstęp do metodologii badań pedagogicznych, Wydawnictwo Ossolineum, Wrocław, 1973.

Literatura uzupełniająca

  1. Gambarelli, G., Łucki, Z. Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską, UNIWERSITAS, Kraków,1996, Wyd. 2.

  2. Kotarbiński, T. Wybór pism. Tom I: Myśli o działaniu.

  3. Kusiński, W. „Rola pracy magisterskiej w realizacji programu studiów”,. W: Życie Szkoły Wyższej, 1979, nr 6, ss.65-74.

  4. J. Such, Problemy weryfikacji wiedzy, Warszawa 1975;

  5. Łobocki, M. Metody badań pedagogicznych, PWN, Warszawa, 1984.

  6. Pieter, J., Zarys metodologii pracy naukowej, PWN, Warszawa,

  7. Teaching programmes for the subject „music” in secondary school etc.

  8. Sztumski, J. Wstęp do metod i technik badań społecznych, PWN, Warszawa, 1984.

  9. Denek , K. et. all. Pomiar i ocena osiągnięć szkolnych, IKNiBO, Zielona Góra, 1977.

  10. Zaczyński, W., Rozwój metody eksperymentalnej i jej zastosowanie w dydaktyce, PWN, Warszawa, 1967.

  11. Wroczyński Ryszard, Pilch Tadeusz (red.), Metodologia środowiskowych badań pedagogicznych, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław - Warszawa- Kraków- Gdańsk, 1970.

  12. Encyclopaedias, dictionaries of pedagogy, psychology, music etc.

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Żaneta Kicińska (ostatnia modyfikacja: 07-05-2018 12:19)