SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Współczesne problemy socjologii małżeństwa i rodziny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Współczesne problemy socjologii małżeństwa i rodziny
Kod przedmiotu 14.2-WP-PEDP-WPSMR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Informatyka szkolna i edukacja medialna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Joanna Frątczak-Müller
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zamysłem prowadzącego jest przekazanie studentom kompleksowej wiedzy z zakresu problematyki małżeństwa i rodziny, zapoznanie z nowymi koncepcjami teoretycznymi jej dotyczącymi oraz społeczno-kulturowym tłem formowania związków dla niej alternatywnych. Dodatkowym celem jest zapoznanie z nowymi formami życia małżeńsko-rodzinnego oraz przygotowanie studentów do ich rozpoznawania i diagnozy.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

  1. Małżeństwo i rodzina w ponowoczesnym świecie. Czynniki przemian życia małżeńsko-rodzinnego.
  2. Sytuacja współczesnej rodziny polskiej – czy kryzys rodziny? Analiza zmian demograficznych.
  3. Ponowoczesne role małżeńsko – rodzinne. Wzory dzietności. Nowe ojcostwo i nowe macierzyństwo.
  4. Preferowane modele małżeństw. Powinności rodzinne kobiet i mężczyzn.
  5. Władza w rodzinie, konflikty małżeńskie, procesy komunikacji.
  6. Nowe formy życia rodzinnego: poligamia małżeńska, swingers, LAT, DINKs, monogamia nomadyczna i rodzinne patchworki.
  7. Samotne rodzicielstwo z przymusu i wyboru.
  8. Singlizm i nowe formy relacji społecznych.
  9. Długotrwała kohabitacja i bezdzietność z wyboru.
  10. Rodzina kręgu europejskiego i w kulturze wschodu.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Efekty kształcenia będą weryfikowane w formie pisemnej. Test z progami punktowymi składający się z pytań zamkniętych i otwartych dotyczących tematyki objętej wykładami oraz literaturą do przedmiotu.

Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest uzyskanie minimum 50% punktów z testu końcowego.

 

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest oceną z testu.

Literatura podstawowa

  1. Duch-Krzystoszek D.,  Kto rządzi w rodzinie: socjologiczna analiza relacji w małżeństwie, Warszawa 2007.
  2. Jabłoński D., Kurtz H., Ostasz L., Gdy kobieta ma kilku mężów: Rzecz o poliandrii, Olsztyn 2009.
  3. Kwak A., Rodzina w dobie przemian: małżeństwo i kohabitacja, Warszawa 2005.
  4. Łaciak B., Obyczajowość polska czasu transformacji, Warszawa 2005.
  5. Slany K., Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Kraków 2002.
  6. Szlendak T., Socjologia rodziny: ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa 2011.
  7. Titkow A., Duch-Krzystoszek D., Budrowska B., Nieodpłatna praca kobiet: mity, realia perspektywy, Warszawa 2004.
  8. Tyszka Z., Socjologia rodziny, Warszawa 1976.
  9. Warzywoda-Kruszyńska W., Rodzina w zmieniającym się społeczeństwie polskim, Łódź 2004.

Literatura uzupełniająca

  1. Brian W., Stacey S., Carl W., Marriages, families and intimate relationships: A practical Introductions (2nd Edition), Pearson, Boston 2008.
  2. Coltrane S. L., Collins R., Sociology of Marriage and the Family: Gender, Love, and Property (5th Edition), Belmont, 2007.
  3. Hochschild A.R.,  Machung A.,  The Second Shift. Working Families and the Revolution at Home, Penguin Books, New York 2012.

       Każdorazowo ustalona przez prowadzącego.

Uwagi

-


Zmodyfikowane przez dr Joanna Frątczak-Müller (ostatnia modyfikacja: 21-04-2018 21:39)