SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika seksualna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika seksualna
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDP-EDSX
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Poradnictwo rodzinne i młodzieżowe z edukacją seksualną
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Joanna Dec-Pietrowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przekazanie studentom wiedzy na temat seksualności człowieka, zdrowia seksualnego, prawidłowości rozwoju psychoseksualnego, aktywności seksualnej i jej biologicznych, psychicznych, społecznych i etycznych uwarunkowań a także wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień pedagogiki seksualnej. Kształtowanie właściwego stosunku do wspierania rozwoju psychoseksualnego wychowanka i podejmowania działań profilaktycznych.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki, podstaw seksuologii, psychologii i socjologii.

Zakres tematyczny

Pedagogika seksualna, wychowanie seksualne, uświadamianie seksualne – rozróżnienie terminologiczne

Przedmiot, założenia, cele i zadania pedagogiki seksualnej

Wychowanie restrykcyjne, permisywne i wychowanie złotego środka

Historia pedagogiki seksualnej

Założenia pedagogiki seksualnej i holistycznej edukacji seksualnej

Edukacja seksualna w Polsce. Rozdźwięk pomiędzy potrzebami i realizacją

Przegląd polskich i zagranicznych systemów edukacji seksualnej (ustawodawstwo, treści i podstawy programowe, realizacja przedmiotu, kształcenie nauczycieli)

Obszary wiedzy o seksualności człowieka

Rola seksualności w społecznym funkcjonowaniu człowieka

Mity i stereotypy związane z seksualnością

Płeć człowieka w wymiarze biologicznym, psychologicznym i społeczno-kulturowym

Seksualizm dziecięcy – wyzwania dla wychowania i edukacji

Dojrzewanie dziewcząt i chłopców, różnice w dojrzewaniu – wyzwania edukacyjne

Zagadnienia naturalnych metod planowania rodziny oraz metod antykoncepcyjnych jako temat edukacji seksualnej

Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych, profilaktyka HIV/AIDS/STI

Metody kształcenia

Wykłady – wykład, wykład konwersatoryjny.

Ćwiczenia – dyskusja, pogadanka heurystyczna, metoda grupowa, praca indywidualna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z testu końcowego.

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z testu.

Końcowa ocena z przedmiotu to średnia arytmetyczna ocen z ćwiczeń i wykładów.

Literatura podstawowa

  1. Bancroft J., Seksualność człowieka, Wrocław 2011.
  2. Beisert M., Rozwojowa norma seksuologiczna jako kryterium oceny zachowań seksualnych  dzieci i młodzieży, „Dziecko Krzywdzone”, 2006, nr 16.
  3. Beisert M. red., Seksualność człowieka w cyklu życia, Warszawa 2006
  4. Bieńko M., Izdebski Z., Wąż K., Edukacja seksualna w polskiej szkole. Perspektywa uczniów i dyrektorów, Warszawa 2016
  5. Chomczyńska-Miliszkiewicz M., Edukacja seksualna w społeczeństwie współczesnym: konteksty pedagogiczne i psychologiczne, Lublin 2002.
  6. Grzelak J., Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży: aktualny stan badań i na świecie i w Polsce, Warszawa 2006.
  7. Izdebski Z, Niemiec T, Wąż K, (Zbyt)młodzi rodzice, Warszawa 2011.
  8. Izdebski Z., Rozwój seksualny, [w:] B. Woynarowska, A. Kowalewska, Z. Izdebski, K. Komosińska, Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Warszawa 2010.
  9. Izdebski Z., Seksualność Polaków na początku XXI wieku: studium badawcze, Kraków 2012.
  10. Jaczewski A., Seksualność dzieci i młodzieży. Pół wieku badań i refleksji, Kraków 2014
  11. Lew-Starowicz Z., Długołęcka A., Edukacja seksualna, Warszawa 2006.
  12. Pankowska D., Wychowanie a role płciowe, Gdańsk 2005.
  13. Szlendak T., Supermarketyzacja: religia i obyczaje seksualne młodzieży w kulturze konsumpcyjnej, Wrocław 2004.
  14. Walendzik-Ostrowska A., Dec J., Pozytywne życie. O profilaktyce HIV/AIDS dla edukatorów, Kraków 2012

Literatura uzupełniająca

1.    Babik M., Polskie koncepcje wychowania seksualnego w latach 1900-1939, Kraków 2010

2.     Beisert M., Seks twojego dziecka, Poznań 1991.

3.    Mentlewicz A., Południewski G., Antykoncepcja, czyli świadome macierzyństwo, Warszawa 2001.

4.     Wojtasiński Z., 101 mitów o seksie, Warszawa 2012.

5.     Izdebski Z. (red.) Zagrożenia okresu dorastania, Zielona Góra 2008.

6.     Zielona-Jenek M., Chodecka A., Jestem dziewczynką, jestem chłopcem: jak wspomagać rozwój seksualny dziecka,Gdańsk 2010.

7. Jak bardzo niebezpieczny jest Internet – raport z projektu Netochron, Warszawa 2009, online: www.netochron.pl.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:43)