SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Kształcenie słuchu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Kształcenie słuchu
Kod przedmiotu 03.2-WA-JiMEP-KSL-Ć-S14_pNadGen1EGU8
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Jazz i muzyka estradowa
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Katarzyna Kwiecień-Długosz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Rozwój wrodzonych i nabytych dyspozycji słuchowych ukierunkowany na uzyskanie biegłości w operowaniu materiałem muzycznym: głosem i  gestem (stukanie, klaskanie, taktowanie itp.)

Rozwój wrodzonych i nabytych dyspozycji ukierunkowany na słuchowe rozpoznawanie i notowanie struktur muzycznych.

Ćwiczenie pamięci muzycznej i wyobraźni.

Rozwijanie wrażliwości na walory estetyczne utworu i jego poszczególnych elementów, w kontekście estetyki jazzowej.

Kształcenie umiejętności indywidualnego pokonywania problemów słuchowych

 

Wymagania wstępne

Zaliczony semestr 2 z tego przedmiotu.

Zakres tematyczny

Ćwiczenia słuchowo-głosowe w skalach. Czytanie nut głosem oraz realizacja gestem konstrukcji rytmicznych (3) Zapis struktur rytmicznych, melodycznych oraz melorytmicznych. 1- i 2-głosowych.  Uzupełnianie luk w tekście muzycznym i korekta błędów (1) . Improwizacja kierowana rytmu i melodii (1).  Śpiew jednogłosowy, z drugim głosem lub towarzyszeniem funkcyjnym wykonywanym na fortepianie. Proste struktury atonalne. Analiza słuchowo-wzrokowa i wykonanie głosem fragmentów zapisu muzyki jazzowej. Elementy transpozycji. Kształcenie poczucia rytmu –  rytmy uzupełniające, podział nieregularny.

Metody kształcenia

Ćwiczenia słuchowe: pisemne (zapis symboliczny), ustne (odpowiedź) i głosowe (śpiew, recytacja) i gestowe (taktowanie, dyrygowanie, klaskanie, stukanie).

Praca słuchowo-głosowa z materiałem dźwiękowym wykonywanym na fortepianie lub odtwarzanym z CD (na zajęciach).

Praca samodzielna głosem i gestem - z tekstem muzycznym - podczas zajęć oraz w domu (ewentualne konsultacje).

Dyktanda pamięciowe lub zapisywane symultanicznie, także w formie uzupełniania luk i korekty błędów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

W zakresie wiedzy i umiejętności:

- testy i pisemne sprawdziany słuchowe w zakresie wiedzy i umiejętności rozpoznawania struktur muzycznych (próg 51% poprawnych odpowiedzi) 

- dyktanda w zakresie umiejętności operowania materiałem muzycznym i pamięcią muzyczną (próg 51% poprawnych odpowiedzi)

- ćwiczenia a vista oceniane na bieżąco

W zakresie umiejętności i kompetencji personalno-społecznych:

- ćwiczenia głosowe i gestowe przygotowane samodzielnie w toku cotygodniowej pracy własnej i prezentowane indywidualnie, zaliczane na ocenę w czasie zajęć i/lub konsultacji, w formie ponumerowanych zestawów (próg zaliczenia zestawu – ocena 3,0)

Egzamin i zaliczenie ze stopniem  w formie sprawdzianu-testu słuchowego (próg 51% poprawnych odpowiedzi) oraz prezentacji zadanych ćwiczeń na forum grupy i indywidualnie.

Literatura podstawowa

J. K. Lasocki, Solfeż , cz. I, PWM, Kraków, 1976 i późn.

J. K. Lasocki, Solfeż, cz. II,  PWM, Kraków, 1976 i późn.

J. Ignaszak – Podstawy improwizacji, ILJA 1998

J. Dzielska, Materiały pomocnicze do kształcenia słuchu (1), PWM Kraków, 190 i późn.

J. Dzielska, L. Kaszycki – Podręcznik do kształcenia słuchu, PWM Kraków, 1976 i późn.

Literatura uzupełniająca

  1. S. Rollins, M. Taylor, J. Roberts, 10 Jazz Classics, Milwaukee, Hal Leonard Corporation, 2005
  2. M. Levine, The Jazz Theory Book, Petaluma, Sher Music, 1995.
  3. D. Chesky, Advanced Jazz/Rock Rhythms, New York, 1979
  4. I. Targońska, Kształcenie pamięci muzycznej (dyktanda z CD), CEA Warszawa, 1991 i późn.
  5. D. Dobrowolska-Marucha, Dyktanda muzyczne, Kraków 1994 i późn.
  6. Standardy jazzowe - Real jazz book  "C" Edition : over 500 songs / red. Hal Leonard. -
                                      Milwaukee : Hal Leonard Corporation
  7. J. Harrington, Blues Improviation Complete, Breklee Press/Hal Leonard

Uwagi


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (ostatnia modyfikacja: 18-06-2018 20:02)