SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przedmiot ogólnouczelniany - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przedmiot ogólnouczelniany
Kod przedmiotu 16.0-WA-EASMP-POGÓL-W-S15_pNadGenB2TGX
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Jazz i muzyka estradowa
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Barbara Literska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Poszerzenie wiedzy ogólnohumanistycznej na temat polskiej kultury muzycznej z lat 1949-1981 na przykładzie życia i wszechstronnej działalności Tadeusza Bairda. Poznanie twórczości tego artysty – według partytur, nagrań audio i video.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Nazwa przedmiotu: "Muzyka polska według Tadeusza Bairda"

Wykaz zagadnień:

1. Lata 1928-1949: trudny czas dla polskiej muzyki?

2. 1949-1955: archaizacja = muzyka w dawnym stylu: Colas Breugnonwg Romain Rollanda.

3. 1949-1955: serenitas z ludowym akcentem: Suita lirycznawg Juliana Tuwima

4. 1949-1955: panegiryzm: Kantata o żołnierskim kubku według Stanisława Strumph-Wojtkiewicza

5. 1949-1955: neoklasycyzm w romantycznym ujęciu: Sinfonietta.

6. 1956-1967: dodekafonia: Cztery eseje.

7. 1966: ekspresjonizm: Jutro wg Josepha Conrada.

8. 1968-1978: sonoryzm: Psychodrama.

9. 1980-1981: postmodernizm: Głosy z oddali według Jarosława Iwaszkiewicza.

10. Miłość i erotyka: Cztery sonety miłosnewg Williama Szekspira.

11. Światopogląd artystyczny Tadeusza Bairda – kim jest kompozytor?

12. Korespondencja i gawędy muzyczne – życiorys utrwalony na skrawkach papieru i taśmie magnetycznej.

13. Muzyka filmowa: Pasażerka w reż. Andrzeja Munka

14. „Warszawska Jesień” – tylko festiwal muzyczny?

15. Recepcja twórczości Bairda – problem kluczowy.

Metody kształcenia

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

80% obecność na zajęciach i aktywny w nich udział.

Literatura podstawowa

1.       Literska Barbara, Tadeusz Baird: kompozytor, dzieło, recepcja, Zielona Góra 2012.

Literatura uzupełniająca

1.       Historia Muzyki Polskiej, red. Stefan Sutkowski, Tom VI: Zofia Helman, Między Romantyzmem a Nową Muzyką 1900-1939, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2014.

2.       Historia Muzyki Polskiej, red. Stefan Sutkowski, Tom VII cz. 1: Stefan Baculewski, Współczesność 1939-1974, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2013.

3.       Historia Muzyki Polskiej, red. Stefan Sutkowski, Tom VII cz. 2: Stefan Baculewski, Współczesność 1974-2000, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2013.

4.       Pilarski Bohdan, Szkice o muzyce, Warszawa, 2010.

5.       Tomaszewski Mieczysław, Interpretacja integralna dzieła muzycznego, Kraków 2000.

Uwagi


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (ostatnia modyfikacja: 18-06-2018 20:51)