SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Przedmiot ogólnouczelniany |
Kod przedmiotu | 16.0-WA-EASMP-POGÓL-W-S15_pNadGenB2TGX |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Jazz i muzyka estradowa |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie |
Poszerzenie wiedzy ogólnohumanistycznej na temat polskiej kultury muzycznej z lat 1949-1981 na przykładzie życia i wszechstronnej działalności Tadeusza Bairda. Poznanie twórczości tego artysty – według partytur, nagrań audio i video.
Brak
Nazwa przedmiotu: "Muzyka polska według Tadeusza Bairda"
Wykaz zagadnień:
1. Lata 1928-1949: trudny czas dla polskiej muzyki?
2. 1949-1955: archaizacja = muzyka w dawnym stylu: Colas Breugnonwg Romain Rollanda.
3. 1949-1955: serenitas z ludowym akcentem: Suita lirycznawg Juliana Tuwima
4. 1949-1955: panegiryzm: Kantata o żołnierskim kubku według Stanisława Strumph-Wojtkiewicza
5. 1949-1955: neoklasycyzm w romantycznym ujęciu: Sinfonietta.
6. 1956-1967: dodekafonia: Cztery eseje.
7. 1966: ekspresjonizm: Jutro wg Josepha Conrada.
8. 1968-1978: sonoryzm: Psychodrama.
9. 1980-1981: postmodernizm: Głosy z oddali według Jarosława Iwaszkiewicza.
10. Miłość i erotyka: Cztery sonety miłosnewg Williama Szekspira.
11. Światopogląd artystyczny Tadeusza Bairda – kim jest kompozytor?
12. Korespondencja i gawędy muzyczne – życiorys utrwalony na skrawkach papieru i taśmie magnetycznej.
13. Muzyka filmowa: Pasażerka w reż. Andrzeja Munka
14. „Warszawska Jesień” – tylko festiwal muzyczny?
15. Recepcja twórczości Bairda – problem kluczowy.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
80% obecność na zajęciach i aktywny w nich udział.
1. Literska Barbara, Tadeusz Baird: kompozytor, dzieło, recepcja, Zielona Góra 2012.
1. Historia Muzyki Polskiej, red. Stefan Sutkowski, Tom VI: Zofia Helman, Między Romantyzmem a Nową Muzyką 1900-1939, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2014.
2. Historia Muzyki Polskiej, red. Stefan Sutkowski, Tom VII cz. 1: Stefan Baculewski, Współczesność 1939-1974, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2013.
3. Historia Muzyki Polskiej, red. Stefan Sutkowski, Tom VII cz. 2: Stefan Baculewski, Współczesność 1974-2000, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2013.
4. Pilarski Bohdan, Szkice o muzyce, Warszawa, 2010.
5. Tomaszewski Mieczysław, Interpretacja integralna dzieła muzycznego, Kraków 2000.
Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (ostatnia modyfikacja: 18-06-2018 20:51)