SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Autoekspresja ciała i głosu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Autoekspresja ciała i głosu
Kod przedmiotu 03.2-WA-JiMEP-AutCiG-S18
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Jazz i muzyka estradowa
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jolanta Konstańciuk-Sipowicz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zwiększenie świadomości i nabycie umiejętności zastosowania nowych wzorców ruchowych ciała na potrzeby pracy z głosem (jego łatwiejszego wydobycia i lepszego brzmienia) oraz koordynacji ruchowej ciała (uzyskanie płynności i lekkości ruchu rotacji wewnętrznej w poszczególnych obszarach ciała).

Zastosowanie wybranych technik ruchowych, oddechowych, relaksacyjnych i wizualizacyjnych, w celu  odciążenia narządu głosu od zbędnych napięć oraz oswobodzenia ciała i oddechu od blokad powstałych na skutek stresu.

Swobodne uwalnianie głosu z ekspresją wypowiedzi i różnymi stanami emocjonalnymi. Improwizacje dźwiękowe. 

 

Wymagania wstępne

Zaliczenie przedmiotu w semestrze drugim.

Zakres tematyczny

Koordynacja nowych wzorców ruchowych z  rytmem oddechu i procesami wydobycia głosu (adaptacja ruchowej metody S. Feldenkraisa na potrzeby emisji głosu).

Eksploracja ciała – koncentracja na poszczególnych obiektach ciała (stopy, kolana, biodra, ramiona, ręce,  brzuch, klatka piersiowa, kręgosłup, głowa) w celu samoobserwacji i zwiększenia świadomości władania ciałem. Odnajdywanie wibracji głosu w różnych obszarach ciała. Uwalnianie głosu wg metody Kristin Linklater (tworzenie obrazów w pracy nad głosem), Olivei Dewhurst-Maddock (szukanie wewnętrznego głosu, ćwiczenia ruchowe).

Praca z ciałem, oddechem i głosem z zastosowaniem różnych pozycji ciała (np. wg Bija Bennett), improwizacji ruchowych, gestów scenicznych.

Redukcja napięć i blokad w ciele - zastosowanie metod relaksacyjnych E. Jacobsona, J.H.Schultza,  A. Lowena, techniki Alexandra, pozycji ciała pogłębiających oddech, gimnastyki śmiechu wg Piotra Bielskiego, wizualizacji.  Przywracanie równowagi emocjonalnej i fizycznej  przez redukcję (łagodzenie i redukowanie emocjonalnych stanów hiperaktywności, rozdrażnienia, pobudzenia, niepokoju i gniewu) i tonizację (energetyzację w stanach osłabienia, znużenia, braku pewności siebie, depresji) -  zastosowanie ćwiczeń ruchowo-oddechowo-głosowych.

Uświadamianie sobie poprzez oddech i głos swoich wartości, potrzeb i marzeń, zrozumienie mocy spójności wewnętrznej, poczucia własnej wartości (znaczenie wizualizacji).

Kształtowanie zachowań wpływających na jakość życia poprzez posługiwanie się głosem jako narzędziem indywidualnej ekspresji, pozwalającej w pełni wyrazić siebie i stany emocjonalne.

Metody kształcenia

Ćwiczenia, pokaz

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Frekwencja, aktywność na zajęciach, umiejętności praktyczne.

Literatura podstawowa

S. H. Nelson, E. Blades- Zeller -Singing with Your Whole Self: The Feldenkrais Method and Voice, England 2002

J.Sipowicz - Ja i mój głos, Wrocław 2009

Literatura uzupełniająca

B. Zambrzycka - Potężna moc relaksacji, Studio Astropsychologii, 2004

D. Gmitrzak - Trening relaksacji, Samo Sedno,2017

K. Linklater - Uwolnij swój głos - tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową, PWST im. L. Solskiego w Krakowie, 2012

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (ostatnia modyfikacja: 18-06-2018 19:23)