SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Autoekspresja ciała i głosu |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-JiMEP-AutCiG-S18 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Jazz i muzyka estradowa |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zwiększenie świadomości i nabycie umiejętności zastosowania nowych wzorców ruchowych ciała na potrzeby pracy z głosem (jego łatwiejszego wydobycia i lepszego brzmienia) oraz koordynacji ruchowej ciała (uzyskanie płynności i lekkości ruchu rotacji wewnętrznej w poszczególnych obszarach ciała).
Zastosowanie wybranych technik ruchowych, oddechowych, relaksacyjnych i wizualizacyjnych, w celu odciążenia narządu głosu od zbędnych napięć oraz oswobodzenia ciała i oddechu od blokad powstałych na skutek stresu.
Swobodne uwalnianie głosu z ekspresją wypowiedzi i różnymi stanami emocjonalnymi. Improwizacje dźwiękowe.
Zaliczenie przedmiotu w semestrze drugim.
Koordynacja nowych wzorców ruchowych z rytmem oddechu i procesami wydobycia głosu (adaptacja ruchowej metody S. Feldenkraisa na potrzeby emisji głosu).
Eksploracja ciała – koncentracja na poszczególnych obiektach ciała (stopy, kolana, biodra, ramiona, ręce, brzuch, klatka piersiowa, kręgosłup, głowa) w celu samoobserwacji i zwiększenia świadomości władania ciałem. Odnajdywanie wibracji głosu w różnych obszarach ciała. Uwalnianie głosu wg metody Kristin Linklater (tworzenie obrazów w pracy nad głosem), Olivei Dewhurst-Maddock (szukanie wewnętrznego głosu, ćwiczenia ruchowe).
Praca z ciałem, oddechem i głosem z zastosowaniem różnych pozycji ciała (np. wg Bija Bennett), improwizacji ruchowych, gestów scenicznych.
Redukcja napięć i blokad w ciele - zastosowanie metod relaksacyjnych E. Jacobsona, J.H.Schultza, A. Lowena, techniki Alexandra, pozycji ciała pogłębiających oddech, gimnastyki śmiechu wg Piotra Bielskiego, wizualizacji. Przywracanie równowagi emocjonalnej i fizycznej przez redukcję (łagodzenie i redukowanie emocjonalnych stanów hiperaktywności, rozdrażnienia, pobudzenia, niepokoju i gniewu) i tonizację (energetyzację w stanach osłabienia, znużenia, braku pewności siebie, depresji) - zastosowanie ćwiczeń ruchowo-oddechowo-głosowych.
Uświadamianie sobie poprzez oddech i głos swoich wartości, potrzeb i marzeń, zrozumienie mocy spójności wewnętrznej, poczucia własnej wartości (znaczenie wizualizacji).
Kształtowanie zachowań wpływających na jakość życia poprzez posługiwanie się głosem jako narzędziem indywidualnej ekspresji, pozwalającej w pełni wyrazić siebie i stany emocjonalne.
Ćwiczenia, pokaz
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Frekwencja, aktywność na zajęciach, umiejętności praktyczne.
S. H. Nelson, E. Blades- Zeller -Singing with Your Whole Self: The Feldenkrais Method and Voice, England 2002
J.Sipowicz - Ja i mój głos, Wrocław 2009
B. Zambrzycka - Potężna moc relaksacji, Studio Astropsychologii, 2004
D. Gmitrzak - Trening relaksacji, Samo Sedno,2017
K. Linklater - Uwolnij swój głos - tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową, PWST im. L. Solskiego w Krakowie, 2012
Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (ostatnia modyfikacja: 18-06-2018 19:23)