SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Logorytmika |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDP-LOGR |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Logopedia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Cel Przedmiotu:
Zapoznanie z podstawowymi założeniami rytmiki E. J. Dalcroze'a i C. Orffa oraz znaczeniem ćwiczeń muzycznych i ruchowych (logorytmika) dla wspomagania funkcjonowania człowieka. Wskazanie zadań logorytmiki jako metody terapeutycznej i wspomagającej terapię logopedyczną.
Brak.
Pojęcie logorytmiki – jej zasady i cele. Podstawowe pojęcia muzyki: rytm, metrum, tempo. Rodzaje ćwiczeń logorytmicznych: inhibicyjno-incytacyjne, metrorytmiczne, polirytmiczne oraz ich konkretne przykłady. Podstawowe założenia rytmiki Emila Jaques-Dalcroze’a i Carla Orffa. Ruch w logorytmice a rozwój i stymulacja mowy dziecka. Różnorodne wykorzystanie ćwiczeń ruchowych, oddechowych, słuchowych z muzyką i akompaniamentem w pracy z dzieckiem z zaburzoną komunikacją.
Klasyczna metoda problemowa, dyskusja, praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia
Na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach (50%) oraz prezentacji (25%), projekcie (25%).
Ocena końcowa
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń.
1. Kilińska-Ewertowska E., Logorytmika, Lublin 1980.
2. Sachajska E., Uczymy poprawnej wymowy, Warszawa 1987.
3. Surowaniec J., Podręczny słownik logopedyczny, Kraków 1993.
4. Walencik-Topiłko A., Rytm muzyczny i logorytmika w terapii logopedycznej dotyczącej dyslalii, [w:] Logopedia jako nauka interdyscyplinarna – teoretyczna i stosowana, red. I. Nowakowska-Kempna, Katowice 1998.
1. Dasiewicz-Tobiasz A., Umuzykalnienie w przedszkolu, Warszawa 1977.
2. Nowak J., Piosenka w usprawnianiu wymowy dzieci z trudnościami w uczeniu się, Bydgoszcz 1993.
3. Podolska B., Z muzyką w przedszkolu, Warszawa 1979.
4. Stadnicka J., Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową, Warszawa 1998.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 21:23)