SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Proseminarium - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Proseminarium
Kod przedmiotu 05.0-WP-PEDP-PROS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Informatyka szkolna i edukacja medialna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jacek Jędryczkowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Seminarium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie studentów do samodzielnej pracy w ramach seminarium dyplomowego. Przygotowanie do dokonywania wyboru literatury przedmiotu, pracy ze źródłami i literaturą naukową. Przygotowanie do redagowania tekstów naukowych. Przygotowanie do samodzielnej realizacji projektu.

Wymagania wstępne

Wiadomości i umiejętności z zakresu dydaktyki ogólnej oraz przedmiotów specjalnościowych uzyskane w dotychczasowym toku studiów.

Zakres tematyczny

Inspiracje dotyczące wyboru tematu opracowania i przedmiotu badań w obszarze pedagogiki i wybranej specjalności.  
Teoretyczne uzasadnianie problemów badawczych. 
Znaczenie osobistych zainteresowań poznawczych, doświadczeń życiowych i wcześniejszych obserwacji w ustalaniu tematyki badań. 
Problemy praktyczne i problemy naukowe. Temat opracowania vs problemy badawcze. Błędy w formułowaniu problemów badawczych. 
Przegląd źródeł i literatury naukowej w odniesieniu do wybranej tematyki badań, ocena przydatności źródeł i ich selekcja. 
Analiza wyników badań dostępnych w piśmiennictwie naukowym w odniesieniu do przyjętego tematu badań i problemów badawczych. 
Kwerendy, ich rodzaje i możliwości wykorzystania w pracy naukowej.
Metoda projektu. Etapy projektowania dydaktycznego.
Język i styl pracy naukowej. Praca z tekstem naukowym, redagowanie i układ tekstu. Rodzaje przypisów i ich stosowanie. 
Struktura opracowania. Przygotowanie planu pracy.
Etyka w pracy naukowej. Plagiat jako przejaw nieuczciwości.

Metody kształcenia

wykład problemowy, dyskusja, metoda grupowa, praca z materiałem źródłowym, metody oparte na działaniu praktycznym, metoda projektów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zajęcia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Ocenie podlegają projekt pracy, w szczególności odwołania do literatury przedmiotu, struktura pracy.  Elementem oceny jest udział studenta w dyskusji, forma wypowiedzi ustnej.

Szczegółowe warunki oceny ustala prowadzący proseminarium na danej specjalności na pierwszych zajęciach.

Literatura podstawowa

  1. Maszke A. W., Metodologiczne podstawy badań pedagogicznych, Rzeszów 2004.
  2. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.
  3. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2007.
  4. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe,    Warszawa 2001.
  5. Literatura przedmiotu związana z wybraną tematyką.

Literatura uzupełniająca

  1. Baron-Polańczyk E., Multimedialne materiały dydaktyczne. Projektowanie i wykorzystanie w edukacji techniczno-informatycznej, Zielona Góra 2006.
  2. Gagné R. M., Briggs L. J., Wager W., Zasady projektowania dydaktycznego, Warszawa 1992.
  3. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.
  4. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1995.
  5. Frankfort-Nachmias Ch. i Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.
  6. Kubinowski D., Jakościowe badania pedagogiczne: filozofia – metodyka – ewaluacja, Lublin 2010.
     

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jacek Jędryczkowski (ostatnia modyfikacja: 27-04-2018 08:56)