SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Interpretacja tekstu literackiego z dykcją - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Interpretacja tekstu literackiego z dykcją
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMD-ITLD-Ć-S14_pNadGenKYN80
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra sztuki
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jolanta Konstańciuk-Sipowicz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Uzyskanie prawidłowej techniki i wyrazistości mowy zgodnie z normami polskiej wymowy; poszerzenie świadomości wydobycia głosu o mechanizmy ruchowe ciała, determinujące jakość głosu; poszerzenie wyobraźni językowej poprzez zastosowanie różnych środków ekspresji; zdobycie umiejętności interpretacji tekstu w zależności od kontekstu sytuacyjnego i aspektu emocjonalnego ze świadomością modulacji i modyfikacji barwy głosu; kształtowanie umiejętności publicznego, artystycznego wygłaszania tekstów; poprawa wizerunku osoby poprzez głos.

Wymagania wstępne

Sprawny aparat artykulacyjny.

Zakres tematyczny

- Opanowanie ciała jako instrumentu przekazu werbalnego, w tym koordynacja nowych wzorców ruchowych ciała z rytmem oddechu i procesami wydobycia głosu.

-  Posługiwanie się środkami wyrazu typu: tempo, dynamika, intonacja, barwa głosu, akcent, pauza w celu uzyskania właściwego konturu intonacyjnego i eksponowania  trafnych komunikatów.

- Posługiwanie się odpowiednim doborem elementów  akustycznych nieartykułowanych.

- Ćwiczenia wprowadzające w różnorodne strategie czytania i interpretowania, z ekspresją wypowiedzi zależną od kontekstu sytuacyjnego i stanu emocjonalnego.

- Rekonstruowanie sensu utworów, z zachowaniem właściwych proporcji między subiektywnym przekazem a jego obiektywną oceną.

- Uczenie udzielania świadomych odpowiedzi na pytania: Co mówię? Jak mówię? Do kogo mówię ? Po co mówię ?

- Samodzielne poszukiwanie interpretacji przygotowywanych tekstów.

Metody kształcenia

Pokaz z instruktażem, ćwiczenia przedmiotowe, działania praktyczne 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną na podstawie aktywnej obecności na zajęciach i przygotowywanych zadań (tekstów literackich).

Literatura podstawowa

1.      J. Sipowicz: Ja i mój głos, Wrocław 2009

2.      D. Michałowska: Mówić wierszem, PWST, Kraków 1999

3.      B. Wieczorkiewicz - Sztuka mówienia, Warszawa 1980

4.      D. Buttler, H. Kurkowska, H. Satkiewicz - Kultura języka polskiego, t.1 Warszawa 1986,  t. 2 Warszawa 1987

5.      E. Dobrzański - Zasady poprawnej wymowy polskiej - sztuka mówienia: pomoc dydaktyczna, Kraków 1994

3.      B. Toczyska: Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1994

4.      M. Walczak-Deleżyńska: Aby język giętki (wybór ćwiczeń artykulacyjnych), PWST, Wrocław 2001

5.      J. D. Bednarek: Ćwiczenia wyrazistości mowy, Wrocław 2005

6.     W. Mańczak: Polska fonetyka i morfologia historyczna, 1983

Literatura uzupełniająca

1.      A. Markowski (red.): Nowy słownik poprawnej polszczyzny, Warszawa 1999.

2.      W. Doroszewski, B. Wieczorkiewicz: Zasady poprawnej wymowy polskiej, 1947

3.      A. Markowski (red.): Nowy słownik poprawnej polszczyzny, Warszawa 1999.

4.      D. Buttler, H. Kurkowska, H. Satkiewicz: Kultura języka polskiego, 1971

5.      W. Doroszewski, B. Wieczorkiewicz: Zasady poprawnej wymowy polskiej, 1947

6.       L. Dutkiewicz, J. Sawicka: Fonetyka i fonologia, 1995

7.      K. Gawęda: Uczymy się poprawnej wymowy, Warszawa 1995

8.    D. Michałowska: Podstawy polskiej wymowy scenicznej, PWST, Kraków 1994.

9.    B. Toczyska: Łamańce z dedykacją, czyli makaka ma Kama, Gdańsk 1998

10.     B. Toczyska: Sarabanda w chaszczach, Gdańsk 1997

11.   M. Walczak-Deleżyńska, J. Deleżyński: Czy dykcja to fikcja (praca nad wyrazistością słowa), Łódź 2004.

12.   B.Tracy: Mów i zwyciężaj, Warszawa 2010

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-05-2018 23:43)