SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Specjalistyczna literatura muzyczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Specjalistyczna literatura muzyczna
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMD-SLM-Ć-S14_pNadGen8RNOC
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra sztuki
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Andrzej Tuchowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest wprowadzenie w zakres tej literatury muzycznej, która ukształtowała idiomatykę dyskursów muzyki filmowej w poszczególnych gatunkach filmu oraz w poszczególnych tradycjach narodowych. Ujęcie to zdaje się szczególnie ważne z punktu widzenia szeroko pojętej edukacji muzycznej ze względu na ogromna popularność filmu i muzyki filmowej wśród szerokich rzesz społeczeństwa. Daje to możność wykształcenia cennego instrumentu w działalności edukacyjnej: dojście do tzw muzyki poważnej poprzez skojarzenia z filmem.

Wymagania wstępne

Przyjęcie na studia II stopnia i zaliczenie II semestru studiów.

Zakres tematyczny

1. Hector Berlioz – Symfonia fantastyczna – wpływ na muzykę „filmu grozy”

2. Fr. Chopin – 4 Ballady fortepianowe – wykształcenie muzycznej narracji mającej wpływ na późniejszy poemat symfoniczny Liszta

3. F. Liszt – poemat symf. Preludia – najwcześniejsza antycypacja niektórych aspektów idiomatyki narracji muzyki filmowej

4. R. Wagner – wstęp do Tristana i Izoldy oraz finał owego dzieła (Liebestodt), uwertura do Tannhausera, – antycypacja dyskursu tworzącego ścieżki dźwiękowe wielu filmów o treści romantycznej oraz melodramatów

5. R. Strauss – Don Juan - j. w.

6. P. Czajkowski – Romeo i Julia – j.w. oraz filmowe inscenizacje baletowe

7. S. Rachmaninow – II Koncert fortepianowy c-moll, kantata „Dzwony” – j.w. 

Metody kształcenia

Wykład połączony z prezentacjami fragmentów poszczególnych kompozycji.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Test słuchowy: warunkiem zaliczenia jest rozpoznanie minimum 60 % wymaganego repertuaru.

Literatura podstawowa

  1. J. Haraschin, Przewodnik koncertowy

  2. B. Muchenberg, Pogadanki o muzyce cz. 2

  3. Wielka Encyklopedia Muzyczna PWM

  4. Ponadto: literatura stosowna do każdego z zagadnień szczegółowych

 

Literatura uzupełniająca

1. Jerzy Toeplitz, Historia sztuki filmowej, Warszawa 1969

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-06-2018 09:36)