SylabUZ
Wydział Artystyczny
semestr zimowy 2018/2019
Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej - drugiego stopnia z tyt. magistra sztuki
Dydaktyka szczegółowa-Metodyka prowadzenia muzycznych zajeć pozalekcyjnych
Dydaktyka szczegółowa-Metodyka prowadzenia muzycznych zajeć pozalekcyjnych - opis przedmiotu
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu
Dydaktyka szczegółowa-Metodyka prowadzenia muzycznych zajeć pozalekcyjnych
Kod przedmiotu
03.2-WA-EASMD-MZP-Ć-S15_pNadGen91LLH
Wydział
Wydział Artystyczny
Kierunek
Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil
ogólnoakademicki
Rodzaj studiów
drugiego stopnia z tyt. magistra sztuki
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr
4
Liczba punktów ECTS do zdobycia
5
Typ przedmiotu
obieralny
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Ćwiczenia
30
2
-
-
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Przygotowanie do pracy dydaktycznej w zakresie prowadzenia muzycznych zajęć pozalekcyjnych w placówkach oświatowych.
Wymagania wstępne
Zapisz zmiany
Zaliczone kursy ze specjalności nauczycielskiej realizowanej na studiach I i II stopnia na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej :
1. Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne dla I etapu edukacyjnego;
2. Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne dla II etapu edukacyjnego;
3. Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne dla III etapu edukacyjnego;
4. Dydaktyka szczegółowa – Metodyka nauczania muzyki w I etapie edukacyjnym;
5. Dydaktyka szczegółowa – Metodyka nauczania muzyki w II etapie edukacyjnym;
6. Dydaktyka szczegółowa – Metodyka nauczania muzyki w III etapie edukacyjnym;
7. Dydaktyka szczegółowa – Metodyka śpiewu zbiorowego;
8. Praktyka_I etap edukacyjny;
9. Praktyka_II etap edukacyjny;
10. Praktyka_III etap edukacyjny;
11. Praktyka w zakresie metodyki śpiewu zbiorowego.
Zakres tematyczny
Zapoznanie z aktami prawnymi dotyczącymi organizowania wyjazdów (konkursy,festiwale).
Tworzenie, planowanie całorocznego planu muzycznych zajęć pozalekcyjnych.
Technika opracowania scenariuszy zajęć pozalekcyjnych.
Bieżące omówienie obserwowanych zajęć (w ramach praktyk) w zakresie metodyki ich prowadzenia.
Metody kształcenia
Ćwiczenia: prezentacja aktów prawnych MKiDN, podstawowych metod pracy w zakresie pozalekcyjnych zajęć muzycznych.
Metoda analityczno-percepcyjna (głównie przy pracy nad piosenką lub utworem instrumentalnym).
Metoda problemowo-odtwórcza (do rozwiązywania określonego problemu o charakterze twórczym).
Metoda problemowo-analityczna (głównie w naucze słuchania muzyki).
Metody aktywizujące.
Metoda projektów.
Elementy muzykoterapii.
Samodzielne przygotowanie scenariuszy zajęć.
Dyskusja po obserwowanych zajęciach.
Dyskusja po przeprowadzonych zajęciach.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Forma zaliczenia w odniesieniu do wiedzy i umiejętności – zaliczenie z oceną.
Warunki zaliczenia:
1. Czynny i twórczy udział na zajęciach.
2. Umiejętność samodzielnego konstruowanie scenariuszy muzycznych zajęć pozalekcyjnych.
3. Umiejętność samodzielnego konstruowania całorocznego planu zajęć pozalekcyjnych.
4. Kolokwium pisemne lub ustne.
Literatura podstawowa
Przychodzińska M. - Polskie koncepcje powszechnego wychowania muzycznego. Tradycja - współczesność, Warszawa 1988, WSiP.
Przychodzińska M, - Wychowanie muzyczne- idee, treści, kierunki rozwoju, Warszawa 1989, WSiP.
Goriszowski W. - Pedagogiczne aspekty wychowania muzycznego, Katowice 1980, Uniwersytet Śląski.
Sacher W. - Aktywność artystyczna i emocjonalna dzieci w wieku 12 lat, Kraków 2001, Impuls.
Rudziński W. - Muzyka naszego stulecia, Warszawa 1995. WSiP.
Schaeffer B. - Dzieje muzyki, Warszawa 1985, WSiP.
Soleil J. J., Lelong G. - Najsłynniejsze dzieła muzyki światowej– leksykon muzyki instrumentalnej, Łódź 1993, OPUS.
Stanley J. - Muzyka klasyczna. Wielcy kompozytorzy i ich arcydzieła. ZYSK i S-ka 2006.
Turska I. - Przewodnik baletowy, PWM, Kraków 1997.
Waldorff J. - Sekrety Polihymnii, ISKRY, Warszawa 1989.
Woźniak J. - Polska muzyka ludowa, Skrypt PWSM w Gdańsku.
Zdziarska J., Nyderek A. - Kształcenie kultury muzycznej w szkole i środowisku pozaszkolnym, Bydgoszcz 2006, Instytut Kształcenia Nauczycieli.
Sukiennicka A. - Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne jako inwestycja edukacyjna. Refleksje 2008, nr 3.
Famuła-Jurczak A. - Zajęcia pozalekcyjne gimnazjalistów raport z badań, Wychowanie na Co Dzień 2009, nr 4-5.
Pindera A. - Zajęcia pozalekcyjne uczniów szkół gimnazjalnych, Nauczyciel i Szkoła 2007, nr 3-4.
Popek A. - Zajęcia pozalekcyjne w zreformowanej szkole : oczekiwania i rzeczywistość, Kraków 2002, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Krauze-Sikorska H. - Edukacja przez sztukę. O edukacyjnych wartościach artystycznej twórczości dziecka, Poznań 2006, Wydawnictwo Naukowe UAM.
Popek S.(red.) - Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin 2001, Wyd. UMCS.
Wojnar I., Piejka A., Samoraj M. - Idee edukacyjne na rozdrożach XX wieku, Warszawa 2008, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Literatura uzupełniająca
Łazarska D - O roli i możliwościach organizowania zajęć pozalekcyjnych, Nowa Polszczyzna. – 2007, nr 3.
Fedorowicz I. - Ognisko pracy pozaszkolnej, Życie Szkoły 2004, nr 3.
Dziadzio M. - Pozalekcyjne zajęcia muzyczne w szkole, Wychowanie Muzyczne w Szkole 2003, nr 3.
Nakielska-Kowalska A. - Praca z uczniem zdolnym, Wiadomości, Głosy, Rozmowy o Szkole 2009, nr 8.
Zellma A. - Realizacja edukacji regionalnej w toku zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych, Wychowanie na Co Dzień 2001, nr 4-5.
Antczak A. - Szkolne zajęcia pozalekcyjne w świetlicy gimnazjum-propozycja programu, Przegląd Edukacyjny 2002, nr 3.
Fechner-Sędzicka. I - Szkolny system wspierania zdolności: jak rozpoznawać i rozwijać dziecięce uzdolnienia? Toruń 2003, Wyd. „Aker”.
Jatulewicz E. - Uczyć i wychowywać także po lekcjach, Dyrektor Szkoły 2007, nr 1.
Bednarzowa B., Młodzikowska M. - Tańce, rytm, ruch, muzyka, Warszawa1983.
Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M. - Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, Warszawa 1992.
Gajewska G., Bazydło-Stodolna K. - Teoretyczno-metodyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej w świetlicy, Zielona Góra 2005.
Gniewkowski W. - Metoda gimnastyki twórczej R. Labana (w:) "Wychowanie w Przedszkolu" 1984, nr 7-8.
Griesbeck J. - Zabawy dla grup. Kielce 1999.
Ławrońska R. - Muzyka i ruch, Warszawa 1988.
Trześniowski R. - Gry i zabawy ruchowe, Warszawa 1995.
red. E. Kędzior-Niczyporuk, - Wprowadzenie do pedagogiki zabawy, Lublin 2003.
Uwagi
Zmodyfikowane przez mgr Iwona Aniszkiewicz-Stankowiak (ostatnia modyfikacja: 28-05-2018 00:40)