SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dydaktyka szczegółowa-Metodyka prowadzenia muzycznych zajeć pozalekcyjnych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dydaktyka szczegółowa-Metodyka prowadzenia muzycznych zajeć pozalekcyjnych
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMD-MZP-Ć-S15_pNadGen91LLH
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra sztuki
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Łuczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie do pracy dydaktycznej w zakresie prowadzenia muzycznych zajęć pozalekcyjnych w placówkach oświatowych.

Wymagania wstępne

Zaliczone kursy ze specjalności nauczycielskiej realizowanej na studiach I i II stopnia na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej:

1.     Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne dla I etapu edukacyjnego;

2.     Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne dla II etapu edukacyjnego;

3.     Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne dla III etapu edukacyjnego;

4.     Dydaktyka szczegółowa – Metodyka nauczania muzyki w I etapie edukacyjnym;

5.     Dydaktyka szczegółowa – Metodyka nauczania muzyki w II etapie edukacyjnym;

6.     Dydaktyka szczegółowa – Metodyka nauczania muzyki w III etapie edukacyjnym;

7.     Dydaktyka szczegółowa – Metodyka śpiewu zbiorowego;

8.     Praktyka_I etap edukacyjny;

9.     Praktyka_II etap edukacyjny;

10.  Praktyka_III etap edukacyjny;

11.  Praktyka w zakresie metodyki śpiewu zbiorowego.

Zakres tematyczny

  1. Zapoznanie z aktami prawnymi  dotyczącymi organizowania wyjazdów (konkursy,festiwale).
  2. Tworzenie, planowanie całorocznego planu muzycznych zajęć pozalekcyjnych.
  3. Technika opracowania scenariuszy zajęć pozalekcyjnych.
  4. Bieżące omówienie obserwowanych zajęć (w ramach praktyk) w zakresie metodyki ich prowadzenia.

Metody kształcenia

  1. Ćwiczenia: prezentacja aktów prawnych MKiDN, podstawowych metod pracy w zakresie pozalekcyjnych zajęć muzycznych.
  2. Metoda analityczno-percepcyjna (głównie przy pracy nad piosenką lub utworem instrumentalnym).
  3. Metoda problemowo-odtwórcza (do rozwiązywania określonego problemu o charakterze twórczym).
  4. Metoda problemowo-analityczna (głównie w naucze słuchania muzyki).
  5. Metody aktywizujące.
  6. Metoda projektów.
  7. Elementy muzykoterapii.
  8. Samodzielne przygotowanie scenariuszy zajęć.
  9. Dyskusja po obserwowanych zajęciach.
  10. Dyskusja po przeprowadzonych zajęciach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Forma zaliczenia w odniesieniu do wiedzy i umiejętności – zaliczenie z oceną.

Warunki zaliczenia:

1. Czynny i twórczy udział na zajęciach.

2. Umiejętność samodzielnego konstruowanie scenariuszy muzycznych zajęć pozalekcyjnych.

3. Umiejętność samodzielnego konstruowania całorocznego planu zajęć pozalekcyjnych.

4. Kolokwium pisemne lub ustne.

Literatura podstawowa

  1. Przychodzińska M. -  Polskie koncepcje powszechnego wychowania muzycznego. Tradycja - współczesność, Warszawa 1988, WSiP.
  2. Przychodzińska M, -  Wychowanie muzyczne- idee, treści, kierunki rozwoju, Warszawa 1989,  WSiP.
  3. Goriszowski W. - Pedagogiczne aspekty wychowania muzycznego, Katowice 1980, Uniwersytet Śląski.
  4. Sacher W. -  Aktywność artystyczna i emocjonalna dzieci w wieku 12 lat, Kraków 2001,  Impuls.
  5. Rudziński W. -  Muzyka naszego stulecia, Warszawa 1995. WSiP.
  6. Schaeffer B. -  Dzieje muzyki,  Warszawa 1985, WSiP.
  7. Soleil J. J., Lelong G. - Najsłynniejsze dzieła muzyki światowej– leksykon muzyki instrumentalnej, Łódź 1993, OPUS.
  8.  Stanley J. - Muzyka klasyczna. Wielcy kompozytorzy i ich arcydzieła. ZYSK i S-ka 2006.
  9. Turska I. - Przewodnik baletowy, PWM, Kraków 1997.
  10. Waldorff J. - Sekrety Polihymnii, ISKRY, Warszawa 1989.
  11. Woźniak J. -  Polska muzyka ludowa, Skrypt PWSM w Gdańsku.
  12. Zdziarska J., Nyderek A. -  Kształcenie kultury muzycznej w szkole i środowisku pozaszkolnym, Bydgoszcz 2006, Instytut Kształcenia Nauczycieli.
  13.  Sukiennicka A. -  Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne jako inwestycja edukacyjna. Refleksje 2008, nr 3.
  14.  Famuła-Jurczak A. - Zajęcia pozalekcyjne gimnazjalistów  raport z badań, Wychowanie na Co Dzień 2009, nr 4-5.
  15.  Pindera A. - Zajęcia pozalekcyjne uczniów szkół gimnazjalnych,  Nauczyciel i Szkoła   2007, nr 3-4.
  16.  Popek A. - Zajęcia pozalekcyjne w zreformowanej szkole : oczekiwania i rzeczywistość,  Kraków 2002, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
  17. Krauze-Sikorska H. - Edukacja przez sztukę. O edukacyjnych wartościach artystycznej twórczości dziecka, Poznań 2006, Wydawnictwo Naukowe UAM.
  18. Popek S.(red.) - Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin 2001, Wyd. UMCS.
  19. Wojnar I., Piejka A., Samoraj M. - Idee edukacyjne na rozdrożach XX wieku, Warszawa 2008, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

 

 

Literatura uzupełniająca

  1. Łazarska D - O roli i możliwościach organizowania zajęć pozalekcyjnych, Nowa Polszczyzna. – 2007, nr 3.
  2.  Fedorowicz I. - Ognisko pracy pozaszkolnej, Życie Szkoły 2004, nr 3.
  3.  Dziadzio M. - Pozalekcyjne zajęcia muzyczne w szkole,  Wychowanie Muzyczne w Szkole 2003, nr 3.
  4.  Nakielska-Kowalska A. - Praca z uczniem zdolnym, Wiadomości, Głosy, Rozmowy o Szkole 2009, nr 8.
  5.  Zellma A. - Realizacja edukacji regionalnej w toku zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych,  Wychowanie na Co Dzień 2001, nr 4-5.
  6.  Antczak A. -  Szkolne zajęcia pozalekcyjne w świetlicy gimnazjum-propozycja programu,  Przegląd Edukacyjny 2002, nr 3.
  7.  Fechner-Sędzicka. I -  Szkolny system wspierania zdolności: jak rozpoznawać i rozwijać dziecięce uzdolnienia?  Toruń 2003, Wyd. „Aker”.
  8.  Jatulewicz E. - Uczyć i wychowywać także po lekcjach, Dyrektor Szkoły 2007, nr 1.
  9. Bednarzowa B., Młodzikowska M. - Tańce, rytm, ruch, muzyka, Warszawa1983.
  10. Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M. - Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, Warszawa 1992.
  11. Gajewska G., Bazydło-Stodolna K. - Teoretyczno-metodyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej w świetlicy, Zielona Góra 2005.
  12. Gniewkowski W. - Metoda gimnastyki twórczej R. Labana (w:) "Wychowanie w Przedszkolu" 1984, nr 7-8.
  13. Griesbeck J. - Zabawy dla grup. Kielce 1999.
  14. Ławrońska R. - Muzyka i ruch, Warszawa 1988.
  15. Trześniowski R. - Gry i zabawy ruchowe, Warszawa 1995.
  16. red. E. Kędzior-Niczyporuk, - Wprowadzenie do pedagogiki zabawy, Lublin 2003.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Iwona Aniszkiewicz-Stankowiak (ostatnia modyfikacja: 28-05-2018 00:40)