SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyka w zakresie prowadzenia muzycznych zajęć pozalekcyjnych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyka w zakresie prowadzenia muzycznych zajęć pozalekcyjnych
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMD-PZP-Ć-S15_pNadGen8V2QH
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra sztuki
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Łuczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem praktyki jest zdobycie przez studentów umiejętności planowania, organizacji oraz prowadzenia muzycznych zajęć pozalekcyjnych w  placówkach oświatowych.Praktyki umożliwiają studentom wykorzystanie zdobytej w toku studiów wiedzy metodycznej oraz teoretycznej (z zakresu pedagogiki i psychologii), pozwalają także na zdobycie doświadczenia w pracy ze zróżnicowanymi wiekowo grupami.

Wymagania wstępne

Zaliczone kursy ze specjalności nauczycielskiej realizowanej na studiach I i II stopnia na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej:

1.     Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne dla I etapu edukacyjnego;

2.     Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne dla II etapu edukacyjnego;

3.     Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne dla III etapu edukacyjnego;

4.     Dydaktyka szczegółowa – Metodyka nauczania muzyki w I etapie edukacyjnym;

5.     Dydaktyka szczegółowa – Metodyka nauczania muzyki w II etapie edukacyjnym;

6.     Dydaktyka szczegółowa – Metodyka nauczania muzyki w III etapie edukacyjnym;

7.     Dydaktyka szczegółowa – Metodyka śpiewu zbiorowego;

8.     Praktyka_I etap edukacyjny;

9.     Praktyka_II etap edukacyjny;

10.  Praktyka_III etap edukacyjny;

11.  Praktyka w zakresie metodyki śpiewu zbiorowego.

Zakres tematyczny

Praktyczne zastosowanie problematyki omawianej na przedmiocie Metodyka prowadzenia muzycznych zajęć pozalekcyjnych w ramach zajęć dydaktycznych w placówkach oświatowych. Zakres merytoryczny oraz program praktyk obejmuje:

  1. Obserwację zajęć przez studentów z równoczesnym prowadzeniem odpowiedniej dokumentacji zajęć (dziennik praktyk).
  2. Indywidualne przeprowadzenie zajęć (wg wcześniej ustalonej tematyki) pod okiem opiekuna z ramienia uczelni oraz opiekuna praktyk (nauczyciela placówki oświatowej). Pozostała część grupy studentów uczestniczy w zajęciach w charakterze obserwatorów. Po każdych zajęciach opiekunowie praktyki krótko omawiają zrealizowane zajęcia.
  3. Każdy student dokumentuje przebieg całej praktyki (w formie pisemnej) w celu dokonania analizy porównawczej kolejnych zadań w przebiegu praktyki.

Metody kształcenia

  1. Obserwacja
  2. Metoda analityczno-percepcyjna (głównie przy pracy nad piosenką lub utworem instrumentalnym).
  3. Metoda problemowo-odtwórcza (do rozwiązywania określonego problemu o charakterze twórczym).
  4. Metoda problemowo-analityczna (głównie w naucze słuchania muzyki).
  5. Metody aktywizujące.
  6. Metoda projektów.
  7. Elementy muzykoterapii.
  8. Samodzielne prowadzenie zajęć.
  9. Dyskusja po obserwowanych zajęciach.
  10. Dyskusja po przeprowadzonych zajęciach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Forma zaliczenia – zaliczenie na ocenę.

Warunki zaliczenia:

  1. Realizacja wymaganej liczby obserwowanych zajęć – według ustaleń z wykładowcą.
  2. Przedłożenie odpowiednio prowadzonej dokumentacji odbytych praktyki (dziennik praktyk).
  3. Pozytywna ocena za indywidualnie przeprowadzone zajęcia, które muszą się odbyć w obecności opiekunów praktyk oraz studentów.

Warunkiem dopuszczenia do samodzielnego poprowadzenia zajęć dydaktycznych jest zrealizowanie wymaganej liczby obserwowanych zajęć, a także przygotowanie scenariusza zajęć własnych. Sumaryczna ocena końcowa jest ustalana na podstawie uśrednionej oceny za przeprowadzone zajęcia. Na ocenę składają się trzy elementy: [1] zawartość merytoryczna (w tym twórcze potraktowanie tematu), [2] właściwa organizacja zajęć (zgodność z zaakceptowanym scenariuszem w zakresie merytorycznym, właściwe rozplanowanie czasu kolejnych elementów zajęć), [3] kontakt z uczniami (elementy wychowawcze, umiejętność zainteresowania uczniów prezentowanym tematem). Podstawą do otrzymania oceny pozytywnej z przedmiotu jest uzyskanie co najmniej oceny dostatecznej w każdym z trzech w/w elementów składowych.

Literatura podstawowa

  1. Z. Burowska, Słuchanie i tworzenie muzyki w szkole, Warszawa 1980.
  2. Wachowiak E. - "Program nauczania muzyki w gimnazjum", Agencja Wydawnicza "GAWA",Piła 1999.
  3. Kreiner – Bogdanska A. - "Muzyka w gimnazjum", OE ,W-wa 1999.
  4. Więckowska W. - "Świat muzyki", WSIP, Warszawa 2001.
  5. Gwizdalanka D. - Przewodnik po muzyce kameralnej, PWM, Kraków 1996.
  6. Kański J. - Przewodnik operowy, PWM, Kraków 2008.
  7. Kłosiński M. - Człowiek w sytuacji kontaktu z muzyką, Instytut Kultury, Warszawa 1995.
  8. Komorowska M., Kydryński L. - Przewodnik po filmach muzycznych, PWM, Kraków 2000.
  9. Kydryński L. - Przewodnik operetkowy: wodewil, operetka, musical, PWM, Kraków 1986.
  10. Panek W. - Hymny polskie, Wydawnictwo Polskie, Wołomin Cop. 2007.
  11. Music as Medicine: Deforia Lane’s Life of Music, Healing, and Faith Copyright, 1994 by Deforia Lane.
  12. Red. Kataryńczuk-Mania L. – Terapia dźwiękiem, Zielona Góra 2007, Wyd. UZ.
  13. Kloppel R., Vliex S. – Rytmika w wychowaniu i terapii, Warszawa 1995.
  14. Nordoff P., Robbins C. – Terapia muzyką w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi, Kraków 2008, OW Impuls.
  15. Wiszniewski M. – Uzdrawiający taniec, Białystok 2003, Opolgraf S.A.
  16. Red. Kataryńczuk-Mania L. – Metody i formy terapii sztuką, Zielona Góra 2005, Wyd. UZ.

 

 

 

Literatura uzupełniająca

1.       Stadnicka J. – Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową, Warszawa 1998, WSiP.

2.       Krystkowiak T. – Szkolne zespoły muzyczne, Warszawa 1979, WSiP.

3.       Janiszewska A., Janiszewski A. – Sing a song, Płock 1994, Wyd. Hejnał.

4.       Hryniewsk J. – 5 tańców polskich, Warszawa 1990, COMUK.

5.       Nowak K., Pawlisz Z., Reiser J. – Wakacyjne piosenki. 100 piosenek z zapisem nutowym i harmonizacją, Kraków 1995, Wyd. BESEDER.

6.       Komada W. – Kanony, Zielona Góra 1997, ODN w ZG.

7.       Hłasko M. – Choć burza huczy…Piosenki lat minionych, Gdańsk 1987, KAW.

8.       Ciesla M. – 64 piosenki Beatlesów w wersji polskiej, Wyd. Alex Dzierżoniów.

9.       Polony L. – W kręgu muzycznej wyobraźni, Warszawa 1980, PWM.

10.    Ryling F. – Na naszą nutę, Warszawa 1973, PWM.

11.    Z pieśni polskich. Tam na błoniu błyszczy kwiecie – Śpiewnik historyczny, Warszawa 1984, PWM.

12.    Piotrowska B. – Muzykoterapia, Jelenia Góra 1998, WN.

13.    Cylulko P. – Muzykoterapia w rehabilitacji ruchowej, Warszawa 1998, PAN.

14.    Chamski H. – Śpiewnik, Płock 1993, Wyd. Hejnał.

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Iwona Aniszkiewicz-Stankowiak (ostatnia modyfikacja: 27-05-2018 00:40)