SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Techniki uzupełniające warsztat malarski - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Techniki uzupełniające warsztat malarski
Kod przedmiotu 03.1-WA-MalD-TMAL-Ć-S14_pNadGenN9T9B
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Malarstwo
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra sztuki
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Norman Smużniak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest udoskonalenie wiedzy i doświadczeń w zakresu malarstwa i bodowania dzieł majacych cech obrazów malarskich, bądź będących powiazanymi z malarstwem. Owe powiązania mogą występować w obszarze formalnym i znaczeniowym, oraz w określonej formie odbioru poszczególnych dzieł.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu techologii i technik malarskich, wiedza z zakresu historii malarstwa ze szczególnym uwzględnieniem wieku XX i XXI. Umiejetność samodzielnej pracy z dziełem, obrazem, realizacją, wyciąganie samodzielnych wniosków po konsultacjach z prowadzacym.

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny obejmuje malarstwo sztalugowe, malarstwo ścienne, techniki około malarskie. Wskazane są wszelkie doświadczenia łączenia technik i materiałów z uwzględnieniem trwałości dzieła i świadomego mieszania ze soba wybranych mediów. Możliwe jest posługiwanie się fotografią, grafiką, collagem, technikami video, jeśli ich przekaz ma mieć u potencjalnego widza wydźwięk odbioru malarskiego dzieła, tzn takiego, które pomimo innego niż klasycznie pojęte medium, swoimi wartościami artystycznymi stanowi o malarskim obiorze danego "obrazu". Elementem zakresu tematycznego mogą być propozycje scenografii, które zawierałyby wszystkie wcześniej wspomniane cechy i mogłyby być swoistym wejściem widza w przestrzeń obrazu. Zakresem tematycznym jest również konstrukcja, destrukcja i dekonstrukcja obrazu malarskiego w rozmaitych jego formach.

Metody kształcenia

W zakres metod kształcenia wchodzi cykl ćwiczeń z zakresu różnorodnych zagadnień techologii i technik malarskich, łaczenie tych doświadczeń w praktycznych realizacjach. Do metod kształcenia należą też bieżące korekty, omawianie prac, wspólne podsumowywanie poszczególnych etapów powstawania dzieł. W zakres praktycznych realizacji mogą wchodzić realizacje studenckie, będące odpowiedziami na postawione na początku semestru tematy zadań semestralnych. Metodą pracy nad tematem jest wykonanie serii szkiców, propozycji wstępnych omawianie ich, zawężanie pola do wybranych pomysłów i omawianie na bieżąco realizacji, włącznie z finalnym omówieniem semestralnym. W zakres metod kształcenia wchodzi tez indywidualna praca studentów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest aktywność na zajęciach, aktywna, samodzielna praca studenta, zaangażowanie, przez które rozumiane jest uczestnictwo w zajęciach wymagana ilość prac, realizacja zadań semestralnych, obecność na przegladach wewnętrznych w pracowni i przegladzie zaliczeniowym.

Literatura podstawowa

  • Umberto Eco – „Sztuka i piękno w średniowieczu”,wyd.  Znak ,Kraków, 1994
  • Maria Rzepińska – „ Historia koloru” ,Arkady , W-wa, 1989 ,t. 1i2
  • Andrzej Osęka – „Mitologie artysty” ,PIW ,W-wa ,1978
  • Klaus Honef – „Contemporary art.”, Taschen , Kolonia ,1992
  • Karol Estreicher – „Historia sztuki w zarysie”, PWN ,W-wa – Kraków,1984
  • Jan Białostocki – „Symbole i obrazy” PWN , W-wa,1982
  • James George Frazer –„ Złota gałąż” , PIW , W-wa , 1978

Literatura uzupełniająca

Wszelka literatura traktująca o współczesnym, XX i XXI-wiecznym  malarstwie, o aktualnych trendach i tendencjach dotyczących innych dziedzin sztuki i innych mediow. Albumy, opracowania krytyczne i teoretyczne, internet. Także czsopisma poświęcone sztuce. Literatura piękna według własnego wyboru. Dostępne filmy o współczesnych artystach, Anselmie Kieferze, Daviedzie Hockneyu, Gerhardzie Richterze, Edwardzie Hopperze, Julianie Schnablu i innych. 

 

Uwagi

Przedmiot jest istotnym uzupełnieniem przedmiotu malarstwo i techniki malarskie, wzbogaca świadomość twórczą i pozwala studentowi na eksperymentowanie techniczne w zakresie szeroko pojętego malarstwa i działań około malarskich. 2 godziny konsultacji.

 

 


Zmodyfikowane przez dr hab. Norman Smużniak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-06-2018 16:22)