SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy grafiki warsztatowej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy grafiki warsztatowej
Kod przedmiotu 03.1-WA-GrafP-GRWA-Ć-S14_pNadGenCDG19
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Grafika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Dziuba
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu grafiki warsztatowej w tym grafiki cyfrowej.

Przygotowanie do twórczego posługiwania się złożonym technologicznie  tradycyjnym warsztatem graficznym:  druk wklęsły, druk wypukły, druk płaski oraz drukiem cyfrowym w zakresie grafiki artystycznej.

Poznanie metod pozyskiwania matrycy z uwzględnieniem charakterystycznych cech środków ekspresji i ich zasadne wykorzystanie  w konkretnych realizacjach.

Zajęcia mają na celu rozbudzenie  wrażliwości plastycznej i inicjują własny proces kreacji artystycznej w oparciu o poznane techniki graficzne i dyskusję na temat realizacji.

Poszczególne pracownie realizujące program Podstaw grafiki warsztatowej - patrz UWAGI

 

 

Wymagania wstępne

Dobrze widziana:

  • autoprezentacja dotychczasowego doświadczenia plastycznego /szkice, rysunki, fotografie, kolaże, i inne wizualnie  zwerbalizowane projekty
  • przedstawienie swoich szeroko rozumianych zainteresowań, nie tylko plastycznych
  • podstawowa znajomość zasad kompozycji
  • podstawowa znajomość obsługi komputera i narzędzi peryferyjnych

Zakres tematyczny

Zakres ćwiczeń  i tematów  związany jest z rokiem studiów i uzależniony od indywidualnych predyspozycji  studenta oraz uwzględnia:

  • poznanie  i pogłębianie  wiedzy technologicznej z zakresu druku: wklęsłego jak sucha igła, akwaforta, akwatinta, miękki werniks, odprysk;  wypukłego (linoryt, drzeworyt); płaskiego (litografia i  sitodruk) i  druku cyfrowego (druk atramentowy, pigmentowy, solwentowy, UV)
  • proces drukowania jako element artystycznej kreacji,
  • twórczy eksperyment - pozyskiwanie autorskiej matrycy,
  • łączenie różnych technik w obrębie jednej realizacji,
  • poznanie charakterystycznych dla konkretnej techniki środków wyrazu artystycznego,
  • swobodę i samodzielność poszukiwań

Metody kształcenia

Zajęcia mają formę ćwiczeń i działań warsztatowych w pracowni.

W przypadku grafiki cyfrowej: metodą kształcenia są też  tematyczne  prezentacje i internetowe e- learning / np Adobe training and tutorials/, filmiki- instruktaże do  samodzielnej nauki  programów graficznych do edycji i przetwarzania obrazu rastrowego i wektorowego.

Student realizuje tematy obowiązujące w danym semestrze w konkretnej pracowni lub indywidualnie zaproponowane po wcześniejszej akceptacji prowadzącego.

W przypadku tradycyjnych technik - po zatwierdzeniu projektu wybierana jest technika, metoda realizacji i sposób drukowania.

Każde zadanie kończy się realizacją w formie odbitki/wydruku, projekcji, obiektu graficznego czy technik łączonych.

Konsultacje i korekty odbywają się na bieżąco na każdym etapie realizacji.

Obowiązkowe przeglądy środsemestralne i końcoworoczne.

Najlepsze prace biorą udział w wystawie końcoworocznej, konkursach i wystawach zewnętrznych.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Weryfikacja efektów pracy studenta odbywa się na bieżąco  w trakcie konsultacji /korekt oraz tzw. przeglądów roboczych. Podsumowaniem są przeglądy semestralne  i końcoworoczne oraz wystawy końcoworoczne.

Na finalną ocenę składają się: 

  • obecność i aktywność na zajęciach,
  • stopień zaangażowania i postępy w praktycznej realizacji idei projektów,
  • oryginalność założeń i rozwiązań artystycznych i formalnych,
  • twórcze podejście do realizowanych tematów,
  • umiejętność wyciągania wniosków i podejmowania decyzji
  • opanowanie warsztatu i technik realizacyjnych

Skala ocen: 2 do 5

Literatura podstawowa

  1. Grafika artystyczna – podręcznik warsztatowy, Wydział Grafiki ASP w Poznaniu, Poznań, 2007

  2. Jorgi Catafal, Clara Olivia, „Techniki graficzne”, Arkady, Warszawa, 2004

  3. Andrzej Jurkiewicz, „Podręcznik metod grafiki artystycznej”, Arkady, Warszawa, 1975

  4. Jerzy Werner, „Podstawy technologii malarstwa i grafiki”, PWN, Warszawa, 1979

  5. Ales Krejca, „Techniki sztuk graficznych”, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1984

  6. Podręczniki  do nauki  programów graficznych min: Adobe Photoshop CC/CC, Oficjalny Podręcznik,

Literatura uzupełniająca

1. Katalogi z konkursów i wystaw graficznych, min:

  •  5 -10 Biennale Grafiki Studenckiej – Poznań 2007, 2009, 2011, 2013, 2015, 2017
  • ARSGRAFIA – PrintArt 2009, Międzynarodowe Triennale PrintArt Kraków - Katowice 2009, wydawca ASP w Katowicach
  •  7 - 8 Triennale Grafiki Polskiej, Katowice 2009 I 2012, BWA Katowice
  • 9 - 10 Triennale Grafiki Polskiej, Katowice 2015 i 2018, Muzeum Śląskie w Katowicach, Katowice
  • Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej- Kraków 2006, 2009, 2012, 2015
  • Międzynarodowe Triennale Grafiki – Kraków 2006, 2009, 2012, 2015,2018
  •  Kolor w Grafice Toruń 2003, 2006, 2009, 2012, 2015 Galeria Sztuki Wozownia
  • Międzynarodowe  Biennale Grafiki Cyfrowej – Gdynia 2008, 2010, 2012, 2014, 2016

2. Aktualne katalogi i wydawnictwa monograficzne i strony www:

  • http://www.triennial.cracow.pl/Aktualności/triennial.cracow.pl - Międzynarodowe Triennale Grafiki- Kraków)
  • http://tgp.asp.katowice.pl,  Triennale Grafiki Polskiej - Katowice 2018
  • http://www.arteon.pl, - magazyn o sztuce
  • http://www.format-net.pl, - pismo artystyczne/kwartalnik
  • http://www.artluk.com - magazyn o sztuce

 

 

Uwagi

Pracownie realizujące program Podstawy grafiki warsztatowej:

  • Pracownia druku wklęsłego i wypukłego -  prof. Piotr Szurek, mgr Maryna Mazur
  • Pracownia Litografii -  prof. Andrzej Bobrowski , mgr Paweł Andrzejewski
  • Pracownia sitodruku prof. Andrzej Bobrowski , mgr Mirosław Gugała
  • Pracownia druku cyfrowego i grafiki przestrzennej - dr Katarzyna Dziuba

Studenci są podzieleni na grupy i przez okres 3 pierwszych semestrów  poznają wszystkie w/w techniki graficzne.

Od III semestru studenci poszerzają swoją wiedzę i doświadczenie  w wybranych przez siebie w/w pracowniach w ramach Grafiki warsztatowej  i Pracowniach  Wolego Wyboru ( PWW obejmuje również Grafikę projektową).

 

 


Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Dziuba (ostatnia modyfikacja: 18-06-2018 00:29)