SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pracownia grafiki warsztatowej |
Kod przedmiotu | 03.1-WA-GrafP-PGWA-Ć-S14_pNadGenZ79KQ |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Grafika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 60 | 4 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia mają na celu poznanie podstawowych technik graficznych, opanowanie przez studentów warsztatu graficznego druku wklęsłego, wypukłego, płaskiego oraz druku cyfrowego.
Zajęcia maja na celu rozbudzenie wrażliwości plastycznej i inicjują własny proces kreacji artystycznej w oparciu o poznane techniki graficzne i dyskusję na temat realizacji.
Studenci przedstawiają swoje dotychczasowe prace plastyczne (wykonane w innych pracowniach np. rysunkowych czy malarskich lub prace wykonane poza pracownią) i nie tylko. Ma to na celu poznanie studenta, jego predyspozycji i zainteresowań.
Studenci powinni posiadać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu historii grafiki, oraz orientować się w zagadnieniach aktualnej sztuki i kultury.
Zajęcia zapoznają studentów z podstawowymi technikami druku wklęsłego, druku wypukłego, sitodruku, litografii oraz druku cyfrowego.
Ogromną rolę odgrywa proces drukowania. Druk w grafice artystycznej nie musi być czynnością mechaniczną i może stanowić element artystycznej kreacji. Program zakłada swobodę i samodzielność poszukiwań. Studenci powinni pogłębiać wiedzę technologiczną, łączyć techniki czy nawet eksperymentować aby odnaleźć takie środki wyrazu artystycznego, które w najwłaściwszy sposób pozwoliłyby na realizację własnych zamierzeń twórczych. Studenci realizują swoje zadania w oparciu o projekty skonsultowane i zaakceptowane przez prowadzącego pracownię. Zakres ćwiczeń i tematów związany jest z rokiem studiów i uzależniony od indywidualnych predyspozycji studenta.
Zajęcia mają formę ćwiczeń i działań w pracowni graficznej. Studenci realizują grafiki w oparciu o tematy zaproponowane przez prowadzących pracownię. W uzasadnionych przypadkach realizują własne propozycje tematyczne. Po zaakceptowaniu projektu wybierana jest technika, metoda realizacji i sposób drukowania.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Na ogólną ocenę pracy studenta składają się: aktywność w pracowni, zaangażowanie i współpraca z prowadzącymi, samodzielność, kreatywność, ocena artystycznego i technicznego rezultatu prac. Istotne jest zrealizowanie ustalonej ilości prac.
Ales Krejca, „Techniki sztuk graficznych”, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1984
Andrzej Jurkiewicz, „Podręcznik metod grafiki artystycznej”, Arkady, Warszawa, 1975
Jerzy Werner, „Podstawy technologii malarstwa i grafiki”, PWN, Warszawa, 1979
„Grafika artystyczna – podręcznik warsztatowy”, Wydział Grafiki ASP w Poznaniu, Poznań, 2007
Jorgi Catafal, Clara Olivia, „Techniki graficzne”, Arkady, Warszawa, 2004
Richard Noyce "Printmaking at the edge"
Katalogi i albumy polskich i międzynarodowych przeglądowych wystaw grafiki współczesnej np. Kraków, Katowice, Seul, Ljubljana, itp.
Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Dziuba (ostatnia modyfikacja: 29-05-2018 16:54)