SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Trening kompetencji interpersonalnych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Trening kompetencji interpersonalnych
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-TKInt
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Poradnictwo rodzinne i młodzieżowe z edukacją seksualną
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Artur Doliński
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest koncentracja na autopoznaniu i autorefleksji studenta nad własnymi strategiami komunikacji z ludźmi. Ważnym aspektem tego przedmiotu jest wzmocnienie prospołecznych zachowań studentów oraz wskazanie źródeł poprawnych relacji społecznych ze szczególnym zwróceniem uwagi na kontekst pomagania.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

  1. Komunikacja interpersonalna, poziomy komunikacji, formy, przyczyny nieefektywnego komunikowania się, sposoby poprawy komunikacji międzyludzkiej i techniki zadawania pytań.
  2. Komunikacja niewerbalna jej właściwości i funkcje.
  3. Style zachowań komunikacyjnych, zachowania asertywne i nieasertywne.
  4. Asertywne wyrażanie pochwał, krytyki oraz pozytywnych i negatywnych uczuć.
  5. Asertywne odmawianie, wyrażanie próśb i wydawanie poleceń.
  6. Asertywna wymiana poglądów i przyjmowanie opinii na nasz temat.
  7. Konflikt interpersonalny i strategie radzenia sobie z nim.
  8. Proces dochodzenia do porozumienia podstawy negocjacji, analiza przednegocjacyjna i przełamywanie barier w procesie porozumiewania się.

Metody kształcenia

Burza mózgów, dyskusja, symulacja, metoda sytuacyjna, praca na procesie grupowym z wykorzystaniem zapisu video.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę końcową składać się będzie ocena aktywności podczas zajęć, opanowanie podstawowych modeli komunikacyjnych i relacyjnych w sytuacjach trudnych weryfikowane podczas ćwiczeń z wykorzystaniem zapisu video

Literatura podstawowa

  1. Jedliński i in. Trening interpersonalny Wydawnictwo WAB, Warszawa 1997
  2. Literatura uzupełniająca
  3. Oyster C.K. Grupy, Wydawnictwo: Zysk i S-ka, Warszawa 2000
  4. Nęcka E. Trening twórczości, Pracownia Wydawnicza PTP, Olsztyn 1992
  5. Ballard R., Jak żyć z ludźmi: umiejętności interpersonalne, Warszawa 1988.
  6. Hamer H., Oswoić nieśmiałość, Warszawa 2000.
  7. Hamer H., Bliżej siebie, Warszawa 2001.
  8. Zaborowski Z., Trening interpersonalny, Warszawa1997.

 

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:43)