SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Seksuologia społeczno-kulturowa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Seksuologia społeczno-kulturowa
Kod przedmiotu 12.2-WP-PEDP-SKS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Poradnictwo rodzinne i młodzieżowe z edukacją seksualną
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z problematyką socjalizacji seksualnej, roli poszczególnych agend w tym procesie oraz nowych zjawisk społecznych związanych z seksualnością człowieka oraz społeczno-kulturowych uwarunkowań seksualności i obrazem obyczajowości seksualnej, zwłaszcza obyczajowości młodzieży.

Wymagania wstępne

-

Zakres tematyczny

Socjalizacja seksualna; mechanizmy socjalizacji seksualnej.

Rodzina, szkoła, kościół , rówieśnicy i media, jako agendy socjalizacji seksualnej.

Socjalizacja seksualna w rodzinie.

Uspołecznienie seksualności w toku relacji z rówieśnikami.

Przekaz medialny dotyczący seksualności. Seks a Internet.

Pornografia i jej wpływ na rozwój psychoseksualny dzieci i młodzieży.

Obyczajowość seksualna i jej przemiany.

Społeczne i kulturowe uwarunkowania zachowań seksualnych.

Seks w kulturach świata.

Przemiany przepisów ról rodzicielskich. Współczesna  sytuacja demograficzna.

Zapłodnienie In vitro jako przedmiot sporu światopoglądowego w Polsce.

Płeć jako czynnik nierówności w teoriach i doktrynach społecznych i politycznych.

Dyskryminacja ze względu na płeć. Ruchy feministyczne.

Postawy wobec osób LGBTQ. Społeczny spór wokół związków partnerskich.

Społeczne aspekty problemów związanych z HIV/AIDS.

Współczesny obraz prostytucji. Handel ludźmi.

Nowe zjawiska społeczne związane z seksualnością – friends with benefits, swingersi, kultura QUEER, kultura S/M, surogatki.

Przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności w tym przestępstwa związane z przemocą seksualną, prostytucją i pornografią dziecięcą.

Prawne regulacje dotyczące aborcji.

Nowe regulacje prawne związane z seksualnością.

Metody kształcenia

Wykład, wykład problemowy, metoda projektów, pogadanka heurystyczna, praca grupowa

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia wykładów jest zdanie egzaminu – zaliczenie testu z progami punktowymi. Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Studenci, oprócz aktywności na zajęciach, muszą zaliczyć projekt poświęcony obyczajowości. Oceną końcową jest średnia ocen z egzaminu i zaliczenia ćwiczeń.

 

Literatura podstawowa

  1. Bołoz W., Etyka seksualna, Wyd. UKSW, Warszawa 2003
  2. Duch-Krzystoszek D., Małżeństwo, seks, prokreacja, Wyd. IFIiS PAN, Warszawa 1998
  3. Filar M. (2010), Przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, w: Lew-Starowicz Z., Skrzypulec V., Podstawy seksuologii, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 
  4. Foucault M, (2010), Historia seksualności, Gdańsk: Wyd. słowo/obraz/terytoria.
  5. Giddens A., Przemiany intymności. Seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach, PWN, Warszawa 2007
  6. Imieliński K., red., (1974), Seksuologia społeczna, PWN, Warszawa
  7. Izdebski Z, Niemiec T, Wąż K, (Zbyt)młodzi rodzice, Wydawnictwo TRIO, Warszawa 2011
  8. Izdebski Z. (2012), Seksualność Polaków na początku XXI wieku. Studium badawcze, Wyd. UJ, Kraków
  9. Izdebski Z., Ryzykowna dekada. Seksualność Polaków w dobie HIV/AIDS. Studium porównawcze 1997 – 2001 – 2006, UZ, Zielona Góra 2006
  10. Jak bardzo niebezpieczny jest Internet – raport  z projektu Netochron, (2009),Warszawa, na: www.netochron.pl
  11. Kultys J.A., Moralność seksualna młodzieży – ciągłość czy zmiana?, Wyd. PAP, Słupsk 2005
  12. Lew-Starowicz Z. (2003), Seks w sieci i nie tylko, Wydawnictwo Medyczne, Kraków
  13. Łaciak B., Obyczajowość polska czasów transformacji czyli wojna postu z karnawałem, Wyd. TRIO, Warszawa 2005
  14. Nowosielski K. (2010), Cyberseksualność, w: Lew-Starowicz Z., Skrzypulec V., Podstawy seksuologii, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa
  15. Pankowska D., Wychowanie a role płciowe, GWP, Gdańsk 2005
  16. Pyżalski J. (2012), Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży, Impuls, Kraków
  17. Renzetti C. M., Curran D. J., Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, PWN, Warszawa 2005
  18. Sauders K., Stanford P., Katolicy i seks, Wyd. Muza, Warszawa 1996
  19. Skrzydlewski W. B., Etyka seksualna. Przemiany i perspektywy, Wyd. II, Kraków 1999
  20. Starowicz Z.: Seks w kulturach świata, Ossolineum, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź 1987
  21. Szlendak T., Supermarketyzacja. Religia i obyczaje seksualne młodzieży w kulturze konsumpcyjnej, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, 2004

Literatura uzupełniająca

  1. Gola B., Modele zachowań seksualnych w prasie młodzieżowej i poglądach nastolatków, Wyd. UJ, Kraków 2008
  2. Castells M. (2008), Społeczeństwo sieci, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  3. Cyberprzemoc (2009) Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka Nr1 (26), numer tematyczny,  Fundacja Dzieci Niczyje, Warszawa
  4. Paluchowski W. (2009), Internet a psychologia. Możliwości i zagrożenia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  5. Kozakiewicz M., Z księgi zakazów, Wyd. JJK, Warszawa 2006
  6. Wąż K. (2010), Znaczenie kultury popularnej w (re)konstruowaniu obyczajowości seksualnej. w: (red.) Hejwosz D., Jakubowski W., Kultura popularna – tożsamość – edukacja, Kraków: Impuls: 417 – 431.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:43)