SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Poradnictwo rodzinne i młodzieżowe - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Poradnictwo rodzinne i młodzieżowe
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP- PRiM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Poradnictwo rodzinne i młodzieżowe z edukacją seksualną
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Artur Doliński
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z problematyką dezintegracji systemu rodzinnego oraz przestrzeni społeczno-kulturowej, w której funkcjonuje młodzież. W ramach przedmiotu student zapozna się z możliwościami organizacji procesu wsparcia i pomocy w ramach poradnictwa na rzecz rodziny i młodzieży.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Poradnictwo rodzinne i młodzieżowe - ogólna charakterystyka zakresowa i wprowadzenie nomenklatury pojęciowej.

Potrzeba poradnictwa rodzinnego i młodzieżowego: analiza aktualnych problemów społecznych, z których wynika potrzeba organizacji procesu poradnictwa i wsparcia.

Zadania poradnictwa rodzinnego i młodzieżowego: rodzaje pomocy oferowanej przez poradnie, zakres poradnictwa oraz nowoczesne trendy w poradnictwie

Warunki pracy poradni: poradnictwo profesjonalne a poradnictwo spontaniczne; organizacja miejsca i czasu porady.

Model wzorzec osoby pracującej w obszarze poradnictwa: wymagane kompetencje, umiejętności, osobowość, rodzaje postaw.

Charakterystyka interakcji w procesie pomocowym,   stadia interakcji poradniczej.

Etapy rozmowy doradczej

Specyfika komunikacji w procesie

Najczęstsze błędy poradnictwa, sposoby ich unikania i radzenia sobie z nimi.

Typy problemów w poradnictwie: problemy małżeńskie, problemy w relacji rodzice - dzieci - podstawowa analiza.

Sposoby doskonalenia relacji partnerskich

Możliwości i granice poradnictwa rodzinnego.

Metody kształcenia

Burza mózgów, dyskusja, symulacja, metoda sytuacyjna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Student musi uzyskać 70% poprawnych odpowiedzi na teście zaliczeniowym, aby przystąpić do Egzaminu. Egzamin odbywa się w formie pisemnej

Literatura podstawowa

  1. E. Sujak, Poradnictwo małżeńskie i rodzinne, Katowice 1988; H. Boland, Podstawy komunikowania w doradztwie, Poznań 1995;
  2. S. Zawisza, Procesy komunikowania w doradztwie. Teoria i badania empiryczne, Bydgoszcz 2003;
  3. E. Milewska, A. Szymanowska (red.), Rodzice i dzieci: psychologiczny obraz sytuacji problemowych, Warszawa 2000.
  4. S Kawula, J. Brągiel, A.W. Janke, Pedagogika rodziny: obszary i panorama problematyki, Toruń 1997.
  5. F.Głód, Wychowanie w rodzinie, Kraków 2010,.
  6. B. Skałbania., Poradnictwo pedagogiczne, Kraków 2009.
  7. T. Szendlak, Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa 2010

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:43)