SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Edukacja rówieśnicza - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Edukacja rówieśnicza
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-ER
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Poradnictwo rodzinne i młodzieżowe z edukacją seksualną
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Tatiana Maciejewska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z możliwościami i zagrożeniami kształcenia nieformalnego, które może być prowadzone spontanicznie oraz kierunkowo. Zapoznanie możliwością wykorzystaniu edukacji rówieśniczej w prowadzeniu działań pedagogicznych, korygujących lub profilaktycznych.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki i psychologii i seksuologii.

Zakres tematyczny

Programy rówieśnicze pozwalające na bezpośrednie zaangażowanie i partycypację młodzieży w kreowaniu zdrowego stylu życia wśród ich rówieśników.

Rówieśnicze programy profilaktyczne.

Mimowolna edukacja rówieśnicza.

Formalna i nieformalna edukacja rówieśnicza.

Edukatorzy rówieśniczy realizujący programy wśród młodzieży z grup wysokiego ryzyka.

Przekazywanie przez młodzież wiedzy, o rolach społecznych, o sposobach radzenia sobie z trudnościami.

Internet jak źródło edukacji rówieśniczej.

Cyberprzemoc, a edukacja rówieśnicza.

Nieformalna edukacja rówieśnicza w kanałach YouTube.

Instagram i Facebook jako źródło edukacji rówieśniczej.

Blogerki i blogerzy jako nieformalni edukatorzy rówieśniczy.

Zdrowy styl życia, a edukacja rówieśnicza.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Metody kształcenia

Dyskusja, metody aktywne, podające, poszukujące (klasyczna metoda problemowa ), eksponujące ( metoda projektów i doświadczeń ).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest aktywny udział w zajęciach i uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium końcowego oraz projektu edukacji rówieśniczej.

Literatura podstawowa

Aktywność dzieci i młodzieży, (red.) S. Guz, T. Sokołowska-Dzioba, A. Pielecki Wyd. , Warszawa 2008.

Dzieci i młodzież w niegościnnym świecie-zagrożenia rozwojowe i społeczne,

(red.) E.Wysocka, Warszawa 2012

Maksymowska E., Sobolewska Z., Werwicka M., Wychowywać ucząc, CODN, Warszawa 2006.

Niektóre obszary pracy opiekuńczo-wychowawczej i edukacyjnej szkoły oraz środowiska lokalnego (red.) T. Wilk, Impuls, Kraków 2007.

Olweus D., Mobbing. Fala przemocy w szkole. Jak ją powstrzymać? Warszawa 2007.

Z. B. Gaś. Młodzieżowe programy wsparcia rówieśniczego. Lublin, 2002

Hunter-Geboy C., Edukacja bez tabu, Warszawa, 2009

Robbins P., Peer Coachingto Enrich Professional Practice, School Culture, and
Student Learning, Virginia, 2015


 

Literatura uzupełniająca

Chandler-Olcott K., Hinchman K., Tutoring adolescent literacy learners. A guide for volunteers, New York, 2005

Kargin V., Peer Reporting of Unethical Police Behavior, El Paso, 2011

Antonetti J., Garver J., 17,000 Classroom visiting can't be wrong. Strategies That Engage Students, Promote Active Learning,and Boost Achievement, Aleksandria, 2015

Kleszcz M., Łączyk M.,Młodzież licealna wobec wartości , samotności i pasji, Kraków, 2013

Krauze – Sikorska H., Klichowski M. ,Świat digital natives. Młodzież w poszukiwaniu siebie i innych, Poznań,2013

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:43)