SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Edukacja rówieśnicza |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDP-ER |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Poradnictwo rodzinne i młodzieżowe z edukacją seksualną |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z możliwościami i zagrożeniami kształcenia nieformalnego, które może być prowadzone spontanicznie oraz kierunkowo. Zapoznanie możliwością wykorzystaniu edukacji rówieśniczej w prowadzeniu działań pedagogicznych, korygujących lub profilaktycznych.
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki i psychologii i seksuologii.
Programy rówieśnicze pozwalające na bezpośrednie zaangażowanie i partycypację młodzieży w kreowaniu zdrowego stylu życia wśród ich rówieśników.
Rówieśnicze programy profilaktyczne.
Mimowolna edukacja rówieśnicza.
Formalna i nieformalna edukacja rówieśnicza.
Edukatorzy rówieśniczy realizujący programy wśród młodzieży z grup wysokiego ryzyka.
Przekazywanie przez młodzież wiedzy, o rolach społecznych, o sposobach radzenia sobie z trudnościami.
Internet jak źródło edukacji rówieśniczej.
Cyberprzemoc, a edukacja rówieśnicza.
Nieformalna edukacja rówieśnicza w kanałach YouTube.
Instagram i Facebook jako źródło edukacji rówieśniczej.
Blogerki i blogerzy jako nieformalni edukatorzy rówieśniczy.
Zdrowy styl życia, a edukacja rówieśnicza.
Dyskusja, metody aktywne, podające, poszukujące (klasyczna metoda problemowa ), eksponujące ( metoda projektów i doświadczeń ).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia jest aktywny udział w zajęciach i uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium końcowego oraz projektu edukacji rówieśniczej.
Aktywność dzieci i młodzieży, (red.) S. Guz, T. Sokołowska-Dzioba, A. Pielecki Wyd. , Warszawa 2008.
Dzieci i młodzież w niegościnnym świecie-zagrożenia rozwojowe i społeczne,
(red.) E.Wysocka, Warszawa 2012
Maksymowska E., Sobolewska Z., Werwicka M., Wychowywać ucząc, CODN, Warszawa 2006.
Niektóre obszary pracy opiekuńczo-wychowawczej i edukacyjnej szkoły oraz środowiska lokalnego (red.) T. Wilk, Impuls, Kraków 2007.
Olweus D., Mobbing. Fala przemocy w szkole. Jak ją powstrzymać? Warszawa 2007.
Z. B. Gaś. Młodzieżowe programy wsparcia rówieśniczego. Lublin, 2002
Hunter-Geboy C., Edukacja bez tabu, Warszawa, 2009
Robbins P., Peer Coachingto Enrich Professional Practice, School Culture, and
Student Learning, Virginia, 2015
Chandler-Olcott K., Hinchman K., Tutoring adolescent literacy learners. A guide for volunteers, New York, 2005
Kargin V., Peer Reporting of Unethical Police Behavior, El Paso, 2011
Antonetti J., Garver J., 17,000 Classroom visiting can't be wrong. Strategies That Engage Students, Promote Active Learning,and Boost Achievement, Aleksandria, 2015
Kleszcz M., Łączyk M.,Młodzież licealna wobec wartości , samotności i pasji, Kraków, 2013
Krauze – Sikorska H., Klichowski M. ,Świat digital natives. Młodzież w poszukiwaniu siebie i innych, Poznań,2013
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:43)