SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Profilaktyka i rewitalizacja społeczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Profilaktyka i rewitalizacja społeczna
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-PrRS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Poradnictwo rodzinne i młodzieżowe z edukacją seksualną
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Joanna Dec-Pietrowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zdobycie wiedzy na temat profilaktyki i rewitalizacji społecznej i posługiwanie się aparatem pojęciowym z obszaru przedmiotu. Zrozumienie przyczyn niedostosowania społecznego oraz wynikających z tego problemów społecznych. Poznanie koncepcji, celów, zadań, poziomów profilaktyki, strategii profilaktycznych, standaryzowanych programów profilaktycznych. Zdobycie wiedzy dotyczącej planowania i tworzenia programów profilaktycznych i kampanii profilaktycznych w Polsce i innych krajach.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej, psychologii ogólnej, psychologii rozwojowej.

Zakres tematyczny

Pojęcia z zakresu profilaktyki społecznej (profilaktyka, rewitalizacja, prewencja, kompensacja społeczna, niedostosowanie społeczne, wykolejenie społeczne, marginalizacja, ekskluzja społeczna, anomia).

Podziały, klasyfikacje i rodzaje niedostosowania społecznego.

Główne przyczyny, objawy i uwarunkowania niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży.

Czynniki chroniące i czynniki ryzyka. Typy, rodzaje, klasyfikacje profilaktyki.

Cele, strategie, modele profilaktyki społecznej Podstawowe zasady, formy i podstawy prawne tworzenia programów profilaktyki.

Analiza standaryzowanych programów profilaktycznych.

Zasady konstruowania programów profilaktycznych.

Główne problemy i zjawiska w obszarze niedostosowania młodzieży: przemoc rówieśnicza, uzależnienie, wagarowanie, sekty, ucieczki z domu, dzieci ulicy, prostytucja nieletnich, przestępczość nieletnich.

Działania profilaktyczne na różnych poziomach profilaktyki w odniesieniu do wybranych form i przejawów niedostosowania społecznego.

Metody kształcenia

Dyskusja, praca w grupach, metody problemowe, prezentacja multimedialna, metoda sytuacyjna, metoda projektów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczeniem z ćwiczeń jest zaprezentowanie wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa; w ramach projektu – przygotowanie opracowanie dotyczące projektowania odpowiednich działań profilaktycznych w odniesieniu do danego problemu społecznego – praca indywidualna; wykazanie się aktywnością w toku zajęć,  prezentując i argumentując własne poglądy.

Literatura podstawowa

Literatura uzupełniająca

1.     Bartkowicz Z., Maciaszczyk P. (red.), Profilaktyka i resocjalizacja, Tarnobrzeg 2011.

2.     Dimoff T., Carter S. Jak rozpoznać, że dziecko sięga po narkotyki?, Warszawa 1994.

3.     Holka-Marzec K. (red.), Marginalizacja w problematyce pedagogiki społecznej i praktyce pracy socjalnej, Bydgoszcz 2005.

4.     Hollin C., Browne D., Palmer E.,  Przestępczość wśród młodzieży: rozpoznanie zjawiska, diagnozowanie i profilaktyka, Gdańsk 2004.

5.     Knez R., Słonina W., Saper – jak rozminować agresję?, Warszawa 2000.

6.     Kosińska E., Zachyra B., Profilaktyka pierwszorzędowa w szkole: scenariusze zajęć z uczniami, Kraków 2003.

7.     Kozaczuk F. (red.), Młodzież wobec współczesnych zagrożeń, Rzeszów 2003

8.     Kozaczuk F., Urban B. (red.), Profilaktyka i resocjalizacja młodzieży, Rzeszów 2004.

9.     Kozaczuk F. (red.), Zachowania przestępcze. Przyczyny i zapobieganie,  Rzeszów 2010.

10.   Kuberska-Gaca K., Profilaktyka niedostosowania społecznego, Warszawa 1986.

11.   Nowakowski P.T., Sekty: co każdy wiedzieć powinien, Tychy 1999.

12.   Pasek M., Narkotyki przy tablicy, Warszawa 2000.

13.   Prokop J., Uwaga rodzice! Sekty, Warszawa 1994.

14.   Urban B,  Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych, Kraków 2005.

15.   Urban B., Zachowania dewiacyjne młodzieży, Kraków 2000.

16.   Wojcieszek K., Wygrać życie: szkolny program profilaktyki, Kraków 2002.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:43)