SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Mediacje w pracy z rodzina i młodzieżą |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDP-MRiM |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Poradnictwo rodzinne i młodzieżowe z edukacją seksualną |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podstawową problematyką dotyczącą mediacji, jego głównych obszarów, celów i metod i form realizacji. Pogłębienie wiedzy o pracy tą metodą z młodzieżą i rodziną. Dostarczenie podstawowej wiedzy na temat technik i strategii mediacyjnych.
Podstawowa wiedza z zakresu psychologii ogólnej oraz poradnictwa.
Mediacje jako procesy komunikacyjne.
Mediacje w Polsce i na świecie – rys historyczny, stan obecny.
Mediacje w różnych sferach życia społecznego.
Sądownictwo rozwodowe a opieka nad dziećmi.
Rodzaje mediacji i negocjacji. Różne podejścia do procesu negocjacji i mediacji.
Alternatywne formy rozwiązywania sporów (ADR). Kiedy wprowadzamy mediacje?
Komunikacja interpersonalna (werbalna i niewerbalna) i mediacjach.
Aktywne słuchanie w mediacjach.
Rola mediatora.
Czas i miejsce mediacji. Wybór odpowiedniej strategii.
Style i taktyki mediacyjne, zarządzanie czasem, przezwyciężanie problemów w mediacjach.
Diagnoza problemu i dobór odpowiednich strategii mediacyjnych.
Trudności w mediacjach i ich przezwyciężanie.
Analiza konkretnych sytuacji mediacyjnych.
Metoda sytuacyjna, inscenizacja, gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne), praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, metoda projektów, prezentacje multimedialne
.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Formą zaliczenia ćwiczeń jest zaliczenie z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego (kazusu) w toku zajęć – praca indywidualna i grupowa; ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć.
1. Bieńkowska E., Poradnik mediatora, Warszawa, 1999
2. Domżał Z, Witkowski L., (red.), Mediacja i pedagogika jako próba zaistnienia wspólnoty : przyczynek do profesjonalności i etyczności działania w świetle teorii i doświadczenia, Łódź, 2011
3. Folta M., Mediacja i negocjowanie od wewnątrz : 16 wektorów wyobraźni dla kreatywnego tria logu, Wrocław, 2011;
4. Folta M., Negocjowanie i mediacja w życiu : 32 techniki heurystyczne dla kreatywnego dialogu, Wrocław, 2003;
Kalisz A, Zienkiewicz A., Mediacja sądowa i pozasądowa, Warszawa 2009
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:43)