SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Coaching i mentoring w pracy z rodziną i młodzieżą - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Coaching i mentoring w pracy z rodziną i młodzieżą
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-CiM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Poradnictwo rodzinne i młodzieżowe z edukacją seksualną
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Adrian Tabaczuk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Po zakończeniu zajęć student uzyskuje podstawowe informacje na temat coachingu i mentoringu, rodzajów coachingu, metod i technik pracy oraz potrafi wskazać możliwości zastosowania coachingu i mentoringu w pracy z rodziną oraz młodzieżą.

Wymagania wstępne

-

Zakres tematyczny


Specyfika uczenia się dorosłych, dzieci i młodzieży. Coaching a mentoring, doradztwo i terapia. Podstawy psychologii coachingu. Rodzaje coachingu. Kompetencje i zadania coacha. Relacja coach – klient. Struktura procesu coachingowego. Określanie potrzeb i celów w coachingu. Efektywna komunikacja w coachingu. Refleksyjność i wgląd w coachingu. Rodzaje pytań w coachingu. Techniki i narzędzia coachingowe. Identyfikacja i wykorzystanie zasobów klienta. Budowanie motywacji. Praca z przekonaniami ograniczającymi. Feedback w coachingu. Zadania domowe. Coaching oparty na wiedzy. Coaching koaktywny i prowokatywny. Etyka coachingu.

Metody kształcenia

Wykład z prezentacją multimedialną, metoda projektu, ćwiczenia praktyczne, instruktaż

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Literatura podstawowa

1.     Hargrove R., Mistrzowski coaching. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006

2.     Law H., Ireland S., Hussain Z. Psychologia coachingu. PWN, Warszawa 2010

3.     McLeod A., Mistrz coachingu. Helion, Gliwice 2008

4.     Parsloe E., Wray M., Trener i mentor. Szkolenia. Wolters Kluwer, Kraków 2008

5.     Pilipczuk P. Współczesna mitologia coachingu. Helion 2012

6.     Thorpe S., Clifford J., Podręcznik coachingu. Rebis. Poznań 2007

7.     Suzanne Burley “Mentoring and Coaching in Schools”, Routledge, 2011

8.     Ellen Gottesdiener, “Warsztaty wymagań, narzędzie zespołowego precyzowania wymagań”, MT &DC, Warszawa 2008

9.     Parsloe Eric, Wray Monika, “Trener i mentor”, Wolters Kluwer Polska

10.   Maciej Bennewicz “Coaching i mentoring w praktyce”, G+J Gruner+Jahr PL, 2011

Literatura uzupełniająca

1.     Pacławska K., „Model nauczyciela w kształceniu uniwersyteckim. Kompetencja do zmiany i rozwoju. Koncepcja nauczyciela w programie Studium Pedagogicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego”. w: Kwiatkowska H., Lewowicki T., „Źródła inspiracji współczesnej edukacji nauczycielskiej”. Warszawa 1997

2.     Silberman M., “Metody aktywizujące w szkoleniach”, Oficyna Ekonomiczna Oddział Polskich Wydawnictw Profesjonalnych, 2004

3.     Szczepański J., „Pracownik naukowy jako nauczyciel akademicki”. W: „Uczelnia na miarę współczesności”. Poznań 1983

4.     Whitmore J. „Coaching. Trening efektywności” G+J, 2011

Uwagi

-


Zmodyfikowane przez dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-06-2018 22:58)