SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Coaching i mentoring w pracy z rodziną i młodzieżą |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDP-CiM |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Poradnictwo rodzinne i młodzieżowe z edukacją seksualną |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Po zakończeniu zajęć student uzyskuje podstawowe informacje na temat coachingu i mentoringu, rodzajów coachingu, metod i technik pracy oraz potrafi wskazać możliwości zastosowania coachingu i mentoringu w pracy z rodziną oraz młodzieżą.
-
Specyfika uczenia się dorosłych, dzieci i młodzieży. Coaching a mentoring, doradztwo i terapia. Podstawy psychologii coachingu. Rodzaje coachingu. Kompetencje i zadania coacha. Relacja coach – klient. Struktura procesu coachingowego. Określanie potrzeb i celów w coachingu. Efektywna komunikacja w coachingu. Refleksyjność i wgląd w coachingu. Rodzaje pytań w coachingu. Techniki i narzędzia coachingowe. Identyfikacja i wykorzystanie zasobów klienta. Budowanie motywacji. Praca z przekonaniami ograniczającymi. Feedback w coachingu. Zadania domowe. Coaching oparty na wiedzy. Coaching koaktywny i prowokatywny. Etyka coachingu.
Wykład z prezentacją multimedialną, metoda projektu, ćwiczenia praktyczne, instruktaż
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
1. Hargrove R., Mistrzowski coaching. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006
2. Law H., Ireland S., Hussain Z. Psychologia coachingu. PWN, Warszawa 2010
3. McLeod A., Mistrz coachingu. Helion, Gliwice 2008
4. Parsloe E., Wray M., Trener i mentor. Szkolenia. Wolters Kluwer, Kraków 2008
5. Pilipczuk P. Współczesna mitologia coachingu. Helion 2012
6. Thorpe S., Clifford J., Podręcznik coachingu. Rebis. Poznań 2007
7. Suzanne Burley “Mentoring and Coaching in Schools”, Routledge, 2011
8. Ellen Gottesdiener, “Warsztaty wymagań, narzędzie zespołowego precyzowania wymagań”, MT &DC, Warszawa 2008
9. Parsloe Eric, Wray Monika, “Trener i mentor”, Wolters Kluwer Polska
10. Maciej Bennewicz “Coaching i mentoring w praktyce”, G+J Gruner+Jahr PL, 2011
1. Pacławska K., „Model nauczyciela w kształceniu uniwersyteckim. Kompetencja do zmiany i rozwoju. Koncepcja nauczyciela w programie Studium Pedagogicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego”. w: Kwiatkowska H., Lewowicki T., „Źródła inspiracji współczesnej edukacji nauczycielskiej”. Warszawa 1997
2. Silberman M., “Metody aktywizujące w szkoleniach”, Oficyna Ekonomiczna Oddział Polskich Wydawnictw Profesjonalnych, 2004
3. Szczepański J., „Pracownik naukowy jako nauczyciel akademicki”. W: „Uczelnia na miarę współczesności”. Poznań 1983
4. Whitmore J. „Coaching. Trening efektywności” G+J, 2011
-
Zmodyfikowane przez dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-06-2018 22:58)