SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praca z osobami doświadczającymi i stosującymi przemoc - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praca z osobami doświadczającymi i stosującymi przemoc
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-POSP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Poradnictwo rodzinne i młodzieżowe z edukacją seksualną
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ernest Magda
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z metodami i technikami pracy zarówno ze sprawcami jak i ofiarami szeroko rozumianej przemocy.  Przekazanie wiedzy na temat mechanizmów i przyczyn stosowania przemocy i możliwości identyfikacji jej objawów w kontekście działań poradniczych i pomocowych.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii, pedagogiki i socjologii

Zakres tematyczny

Psychologiczny obraz osoby stosującej przemoc i jej funkcjonowania.

Strategie pracy z osobą niezmotywowaną do zmiany zachowań.

Współczesne tendencje i podejścia w pracy z osobami stosującymi przemoc w rodzinie – realizowane modele programów oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie.

Wywiad/Dialog Motywujący oraz podejście BSFT w pracy ze sprawcą przemocy.

Metody i techniki pracy korekcyjnej i terapeutycznej wykorzystywane w pracy ze sprawcami przemocy.

Praktyczne rozwiązania służące edukacji i korekcji zachowań i postaw związanych z przemocą oraz rozwijające umiejętności samokontroli i konstruktywnego współżycia.

Interwencje wobec osób stosujących przemoc.

Modele pracy ze sprawcą przemocy w rodzinie.

Metody pracy ze sprawcą przemocy realizowane w zakładach karnych.

Praca z dziećmi – ofiarami przemocy.

Zwalczanie przemocy w rodzinie – praca z kobietami, ofiarami przemocy w rodzinie.

Psychologiczne aspekty postępowania z pokrzywdzonymi którzy doznali przemocy.

Metody diagnozy i postępowania i ofiarami przemocy na różnych etapach postępowania przed sądem.

Mediacja jako sposób likwidacji konfliktu między pokrzywdzonym przestępstwem, a jego sprawcą.

Prawna pomoc ofiarom przemocy.

 

Metody kształcenia

Wykład, wykład problemowy, metoda projektów, pogadanka heurystyczna, praca grupowa

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia wykładów jest zdanie egzaminu – zaliczenie testu z progami punktowymi. Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Oceną końcową jest średnia ocen z egzaminu i zaliczenia ćwiczeń

Literatura podstawowa

1.      Badura-Madej W., Dobrzyńska-Mesterhazy A., Przemoc w rodzinie. Kraków 2006

2.      Dominiczak A., Przemoc w rodzinie wobec kobiet i dzieci, Warszawa 2000.

3.      Herman J. L., Przemoc. Uraz psychiczny i powrót do równowagi, Gdańsk 1999

4.      Krahe B., Agresja, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 2006

5.      Krüger A., Pierwsza pomoc dla pokrzywdzonych dzieci. Kraków 2009

6.      Rode D., Psychologiczne uwarunkowania przemocy w  rodzinie. Charakterystyka sprawców, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2010

7.      Tucholska S., Charakterystyka sprawców przemocy domowej. Prob. Opiek. Wych., 1: s. 34–38, 2002

Literatura uzupełniająca

1.      Brągiel J., Zrozumieć dziecko skrzywdzone. Opole 1996

2.      Głowik T., Program oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych RODZINA dla sprawców przemocy w rodzinie, Łódź 2014

3.      Górecki M., Pomoc dzieciom krzywdzonym emocjonalnie i zaniedbywanym oraz ich rodzinom, w: D. Iwaniec, J. Szmagalski (red.),Zaburzenia rozwojowe dzieci krzywdzonych emocjonalnie, Warszawa 2002

4.      James B., Leczenie dzieci po urazach psychicznych: nowe spojrzenie i twórcze metody działania, Warszawa 2003

5.      Kacprzak L., Przemoc wobec dziecka jako patologia społeczna, Piła 2006

6.      Lawson S., Jak pomóc zastraszonemu dziecku, Kielce 2006

7.      Pilszyk A., Obraz psychopatologiczny sprawcy przemocy w rodzinie w: Psychiatria Polska, tom XLI, numer 6, 2007, s. 827–836

8.      Widera-Wysoczańska A., Mechanizmy przemocy w  rodzinie. Z pokolenia na  pokolenie, Difin SA, Warszawa 2010

9.      http://www.mpips.gov.pl/przemoc-w-rodzinie/diagnoza-zjawiska-przemocy-w-rodzinie-w-polsce/ – „Diagnoza dotycząca osób stosujących przemoc w rodzinie w Polsce”. Projekt opracowany i zrealizowany przez Instytut Badania Rynku i Opinii Millward Brown SMG/KRC na zamó- wienie Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:43)