SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Warsztat pracy pedagoga szkolnego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Warsztat pracy pedagoga szkolnego
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-WPPS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Poradnictwo rodzinne i młodzieżowe z edukacją seksualną
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Artur Doliński
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z warsztatem pracy pedagoga szkolnego.

 

Wymagania wstępne

Brak wymagań wstępnych

Zakres tematyczny

  • Zadania pedagoga szkolnego – rola pedagoga we współczesnej szkole
  • Aspekty materialne warsztatu pracy pedagoga, organizacja miejsca pracy pedagoga
  • Dokumentacja pracy pedagoga
  • Warsztat metodyczny, poradniczy, diagnostyczny, terapeutyczny pedagoga
  • Formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej organizowane w szkole skierowane do rodziców, uczniów, nauczycieli
  • Współpraca między pedagogiem szkolnym i innymi nauczycielami
  • Współpraca między pedagogiem szkolnym i uczniami ( pomoc psychologiczno – pedagogiczna , wspieranie samorządności uczniowskiej, aktywności społecznej, podejmowanie działań na rzecz społeczności lokalnych)
  • Współpraca między nauczycielami, rodzicami a uczniami, nowe modele partycypacji społecznej w szkole
  • Współpraca pedagoga szkolnego ze środowiskiem lokalnym, z instytucjami i organizacjami, które służą pomocą dziecku i rodzinie, sądem rodzinnym, policją, z wszelkimi placówkami opiekuńczo-wychowawczymi, profilaktyczno-leczniczymi i resocjalizacyjnymi

Metody kształcenia

Burza mózgów, dyskusja, symulacja, metoda sytuacyjna, praca na procesie grupowym.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie w kolokwium min 60% poprawnych odpowiedzi oraz aktywność podczas zajęć

Literatura podstawowa

1. Grajewska G., Doliński A. : Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pedagoga : scenariusze zajęć wychowawczych. [T.1]. - Zielona Góra, 2002

2. Jundziłł I., Rola zawodowa pedagoga szkolnego, Warszawa, 1980

3. Kopińska V., Współczesne problemy samorządności uczniowskiej, [w:] D. Apanel (red.), Opieka i wychowanie – tradycja i problemy współczesne, Impuls, Kraków 2009

4. Mendel M., (red.), Animacja współpracy środowiskowej, Toruń 2003

5. Mendel M., Edukacja społeczna. Partnerstwo rodziny, szkoły i gminy w perspektywie amerykańskiej, Toruń 2001

6. Sałasiński M., Badziukiewicz B., Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa, 2003

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:43)