SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Człowiek z niepełnosprawnością - inny czy podobny w życiu publicznym - przedmiot ogólnouczelniany - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Człowiek z niepełnosprawnością - inny czy podobny w życiu publicznym - przedmiot ogólnouczelniany
Kod przedmiotu 05.6-WP-UZP-CZzN-01Ws-W-S15_gen6BI6F
Wydział Oferta ogólnouczelniana
Kierunek Oferta ogólnouczelniana
Profil -
Rodzaj studiów
Semestr semestr zimowy 2018/2019
Jednostka obsługująca przedmiot Wydział Nauk Społecznych
Informacje o przedmiocie
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
  • dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Ukazanie wspólnych i swoistych właściwości osób z niepełnosprawnością w porównaniu z pełnosprawnymi w różnych fazach życia, a także problemów dotyczących funkcjonowania ich jako Innych w życiu publicznym.

Kształtowanie umiejętności dostrzegania i rozwiązywania problemów osób z niepełnosprawnością w różnych sferach życia publicznego.

Uwrażliwienie studentów na problemy dotyczące funkcjonowania osób z niepełnosprawnością w życiu publicznym

Wymagania wstępne

Brak wymagań wstępnych

Zakres tematyczny

Pojęcie „Innego” jako kategoria interdyscyplinarna.

2. Niepełnosprawność, niepełnosprawna osoba – ustalenia terminologiczne.

3. Wspólne i swoiste właściwości osób z niepełnosprawnością i pełnosprawnych.

4. Osoby z niepełnosprawnością w labiryncie barier fizycznych i społecznych.

5. Prawne aspekty funkcjonowania człowieka z niepełnosprawnością w życiu publicznym.

6. Od segregacji do normalizacji życia osób z niepełnosprawnością.

7. Niepełnosprawny jako Inny w rodzinie.

8. Niepełnosprawny jako Inny w edukacji.

9. Niepełnosprawny jako Inny w pracy.

10. Niepełnosprawny jako Inny w środowisku lokalnym.

11. Niepełnosprawny jako Inny w kulturze (jako twórca i odbiorca kultury).

12. Sukces z niepełnosprawnością – wybitni niepełnosprawni w życiu publicznym.

13. Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy pomocy osobom z niepełnosprawnością.

14. Savoir-vivre w kontaktach z osobami z niepełnosprawnością.

15. Niepełnosprawni o sobie

 

 

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

 

Aktywny udział w wykładach poprzez dyskusję. Przygotowanie wystąpienia dotyczącego problemów osób z niepełnosprawnością w wybranej sferze życia publicznego /temat uzgodniony z prowadzącym zajęcia/.

Ocena końcowa: zaliczenie na podstawie aktywnego udziału w wykładach oraz załącznika do przygotowanego wystąpienia (praca pisemna, prezentacja na płycie CD lub jej wydruk).  

Literatura podstawowa

  1. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Kraków 2015.
  2. Chodyniecka A.M., Rycielski P., Inni czy podobni? Charakterystyka osób z ograniczeniami sprawności, Warszawa 2008.
  3. Gorajewska D., Fakty i mity o osobach z niepełnosprawnością, Warszawa 2006.
  4. Kołaczek B., Polityka społeczna wobec osób niepełnosprawnych, Warszawa 2010.
  5. Podgórska-Jachnik D., Głusi. Emancypacje, Łódź 2013.

Literatura uzupełniająca

  1. Barnes C., Mercer G., Niepełnosprawność, Warszawa 2008.
  2. Bartnikowska U., Żyta A, Żyjąc z niepełnosprawnością: przeszłość, teraźniejszość i przyszłość, Toruń 2007.
  3. Człowiek niepełnosprawny w różnych fazach życia, J. Bąbka (red.), Warszawa, 2004.
  4. Osoby z niepełnosprawnością w szkole wyższej. Wybrane zagadnienia, H. Ochonczenko. M. Czerwińska, M. Garbat (red.), Zielona Góra 2011.
  5. Speck O., Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza, Gdańsk 2013.

Uwagi

brak


Zmodyfikowane przez mgr Renata Kubiak (ostatnia modyfikacja: 12-04-2018 09:52)