SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Człowiek z niepełnosprawnością - inny czy podobny w życiu publicznym - przedmiot ogólnouczelniany |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-UZP-CZzN-01Ws-W-S15_gen6BI6F |
Wydział | Oferta ogólnouczelniana |
Kierunek | Oferta ogólnouczelniana |
Profil | - |
Rodzaj studiów | |
Semestr | semestr zimowy 2018/2019 |
Jednostka obsługująca przedmiot | Wydział Nauk Społecznych |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie |
Ukazanie wspólnych i swoistych właściwości osób z niepełnosprawnością w porównaniu z pełnosprawnymi w różnych fazach życia, a także problemów dotyczących funkcjonowania ich jako Innych w życiu publicznym.
Kształtowanie umiejętności dostrzegania i rozwiązywania problemów osób z niepełnosprawnością w różnych sferach życia publicznego.
Uwrażliwienie studentów na problemy dotyczące funkcjonowania osób z niepełnosprawnością w życiu publicznym
Brak wymagań wstępnych
Pojęcie „Innego” jako kategoria interdyscyplinarna.
2. Niepełnosprawność, niepełnosprawna osoba – ustalenia terminologiczne.
3. Wspólne i swoiste właściwości osób z niepełnosprawnością i pełnosprawnych.
4. Osoby z niepełnosprawnością w labiryncie barier fizycznych i społecznych.
5. Prawne aspekty funkcjonowania człowieka z niepełnosprawnością w życiu publicznym.
6. Od segregacji do normalizacji życia osób z niepełnosprawnością.
7. Niepełnosprawny jako Inny w rodzinie.
8. Niepełnosprawny jako Inny w edukacji.
9. Niepełnosprawny jako Inny w pracy.
10. Niepełnosprawny jako Inny w środowisku lokalnym.
11. Niepełnosprawny jako Inny w kulturze (jako twórca i odbiorca kultury).
12. Sukces z niepełnosprawnością – wybitni niepełnosprawni w życiu publicznym.
13. Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy pomocy osobom z niepełnosprawnością.
14. Savoir-vivre w kontaktach z osobami z niepełnosprawnością.
15. Niepełnosprawni o sobie
Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywny udział w wykładach poprzez dyskusję. Przygotowanie wystąpienia dotyczącego problemów osób z niepełnosprawnością w wybranej sferze życia publicznego /temat uzgodniony z prowadzącym zajęcia/.
Ocena końcowa: zaliczenie na podstawie aktywnego udziału w wykładach oraz załącznika do przygotowanego wystąpienia (praca pisemna, prezentacja na płycie CD lub jej wydruk).
brak
Zmodyfikowane przez mgr Renata Kubiak (ostatnia modyfikacja: 12-04-2018 09:52)