SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

W poszukiwaniu recepty na zdrowe starzenie się - przedmiot ogólnouczelniany - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu W poszukiwaniu recepty na zdrowe starzenie się - przedmiot ogólnouczelniany
Kod przedmiotu 12.9-WL-UZP-wPRnZSs-S18
Wydział Oferta ogólnouczelniana
Kierunek Oferta ogólnouczelniana
Profil -
Rodzaj studiów
Semestr semestr zimowy 2018/2019
Jednostka obsługująca przedmiot Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Informacje o przedmiocie
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zwrócenie uwagi na problem starzenia się społeczeństwa Świata, Europy ze szczególnym wskazaniem na Polskę. Problem pogłębiającej się trudnej sytuacji demograficznej związanej z osobami starszymi jak i zapewnieniem opieki dla rzeszy seniorów. Przedstawienie problemów geriatrycznych oraz ewentualnych schorzeń charakterystycznych dla osób starszych pojawiających się wraz z wiekiem. Szczególną wartością przedmiotu jest wskazanie na eliminację chorobowego, negatywnego sposobu starzenia się człowieka na rzecz zachowań pozytywnych z uwzględnieniem samoopieki i samopielęgnacji. Wykład ukierunkowany jest na promocję i edukację zdrowotną. Uwrażliwienie studentów na kwestie starzenia się i starości w otaczającej rzeczywistości oraz ukierunkowanie na zachowania własne oraz bliskich w perspektywie przyszłości.

Wymagania wstępne

wiedza z biologii na poziomie maturalnym

Zakres tematyczny

Metody kształcenia

Metody podające: wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych

Metody poszukujące: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Frekwencja minimum 80% na zajęciach. Aktywne uczestnictwo w dyskusjach towarzyszącym wykładom.

Literatura podstawowa

  1. Rosenthal T. (red.): Geriatria. Czelej, Lublin  2009.
  2. Grodzicki T. (red.): Geriatria z elementami gerontologii. Via Medica, Gdańsk 2007.
  3. Manthorpe J., Iliffe S. Depresja wieku podeszłego. PZWL Warszawa 2010.
  4. Douglas G., Nicol F., Robertson C., Baadania kliniczne. Edra Urban & Partner Wrocław 2015.
  5. Schafer, Liekweg, Eisert, Farmakoterapia w geriatrii, MedPharm Plska, Wrocław 2017
  6. Marchewka A., Dąbrowski Z., Żołądź J.A., Fizjologia starzenia się. Profilaktyka i rehabilitacja, PWN, Warszawa 2012

Literatura uzupełniająca

  1. Zych A.. Leksykon gerontologii. Impuls Kraków 2007.
  2. Brzezińska M. Proaktywna starość. Strategie radzenia sobie ze stresem w okresie późnej dorosłości. Difin Warszawa 2011.
  3. Wieczorowska-Tobis K. Talarska D. Różne oblicza starości. UM Poznań Poznań 2011.
  4.  Hill R. Pozytywne starzenie się. Laurum 2010.
  5. de Beauvoir S, Starość. Warszawa 2011.

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Renata Kubiak (ostatnia modyfikacja: 12-04-2018 13:20)