Pedagogika / Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil
ogólnoakademicki
Rodzaj studiów
drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr
1
Liczba punktów ECTS do zdobycia
2
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr hab. Inetta Nowosad, prof. UZ
dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
dr Klaudia Pietrań
dr hab. Ewa Bochno, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Ćwiczenia
15
1
9
0,6
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Zapoznanie studentów z kontekstem społeczno-kulturowym roli nauczyciela; różnymi aspektami jego funkcjonowania w zawodzie; głównymi koncepcjami kształcenia nauczycieli. Kształcenie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzę do analizy procesów kształcenia i samokształcenia nauczycieli.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza za zakresu pedagogiki, socjologii i psychologii.
Zakres tematyczny
Geneza myśli pedeutologicznej. Nauczyciel w warunkach zmian społecznych i edukacyjnych. Tożsamość zawodowa nauczycieli. Kompetencje zawodowe nauczyciela. Koncepcje kształcenia nauczycieli. Problematyka dokształcania, doskonalenia i samokształcenia nauczycieli. Problem wypalenia zawodowego. Dylematy w zawodzie nauczyciela.
Metody kształcenia
Metody asymilacji wiedzy (dyskusja, pogadanka, prezentacja multimedialna/poster/portfolio), metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (klasyczna metoda problemowa, burza mózgów).
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie ćwiczeń: warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (50% ogólnej oceny) oraz opracowanie indywidualnie lub w grupach prezentacji power point/posteru/sporządzenie portfolio (50%).
Ocena ostateczna z przedmiotu jest oceną z ćwiczeń.
Literatura podstawowa
Day C., Rozwój zawodowy nauczycieli. Uczenie się przez całe życie, Gdańsk 2004.
Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, Kraków 2005.
Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2008.
Lewowicki T., Problemy kształcenia i pracy nauczycieli, Warszawa-Radom 2007.
Nowosad I., Nauczyciel-wychowawca czasu polskich przełomów, Kraków 2001.
Speck O., Być nauczycielem: trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturalnych, Gdańsk 2005.
O humanizacji pracy zawodowej nauczyciela, red. E. Kobyłecka, Poznań 2007.
O nową jakość edukacji nauczycieli, red. J. Madalińska-Michalak, Warszawa 2017.
Szempruch J., Pedeutologia: studium teoretyczno-pragmatyczne, Kraków 2013.
Literatura uzupełniająca
Chętkowski D., Nauczycielskie perypetie (o wojnie wszystkich ze wszystkimi), Gdańsk 2010.
Czerepaniak-Walczak M., Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela, Toruń 1997.
Dróżka W., Generacja wielkiej zmiany: studium autobiografii średniego pokolenia nauczycieli polskich, Kielce 2008.
Kabat M., Kreatywność w edukacji nauczycieli, Poznań 2013.
Kwiatkowska H., Tożsamość nauczycieli: między anomią a autonomią, Gdańsk 2005.
Michalak J. M., Poczucie odpowiedzialności zawodowej nauczyciela: studium teoretyczno-empiryczne, Warszawa 2003.
(Nie)codzienność dydaktyczna i wychowawcza nauczyciela w szkole, red. E. Kobyłecka, Zielona Góra 2016.
Nauczyciel w świecie współczesnym, red. B. Muchacka, M. Szymański, Kraków 2008.
Nauczyciel, tożsamość, rozwój, red. M. Szymański, Kraków 2007.
Problemy współczesnej pedeutologii: teorie – praktyka – perspektywy, red. D. Ekiert-Oldroyd, Katowice 2003.
Szempruch J., Nauczyciel w zmieniającej się szkole: funkcjonowanie i rozwój zawodowy, Rzeszów 2001.
Witkowski L., Edukacja i humanistyka: nowe konteksty humanistyczne dla nowoczesnych nauczycieli, Warszawa 2000.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-04-2018 14:12)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.