SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Seminarium magisterskie I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Seminarium magisterskie I
Kod przedmiotu 05.0-WP-PEDD- SM1
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Seminarium 30 2 18 1,2 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Zapoznanie ze specyfiką, celami i zasadami studiowania literatury przedmiotu Zapoznanie z warsztatem pisarskim badacza. Poszerzenie wiedzy z wybranego obszaru. Doskonalenie umiejętności projektowania rozwiązań sytuacji i zjawisk pedagogicznych. Rozwinięcie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy. Nabycie doświadczenia w pisaniu tekstu naukowego. Napisanie części teoretycznej pracy magisterskiej.

Wymagania wstępne

Podstawy wiedzy z pedagogiki, metodologii badań pedagogicznych i z zakresu studiowanej specjalności.

Zakres tematyczny

  1. Specyfika studiów nad literatura przedmiotu.
  2. Zasady i rodzaje poznania naukowego. Cele i zadania poznania teoretycznego.
  3. Procedura poznawania piśmiennictwa specjalistycznego. Problemowe tezy z literatury przedmiotu. Metody studiów nad literaturą przedmiotu.
  4. Pojęcie i klasyfikacja metod, technik i narzędzi badawczych. Wyjaśnienie stanu wiedzy o przedmiocie studiów.
  5. Analiza tekstów specjalistycznych. Interpretacja publikacji naukowych. Uogólnianie danych ze studiów literatury
  6. Warsztat pisarski nauczyciela – badacza.
  7. Zaproponowanie ogólnej tematyki seminarium, ustalenie indywidualnych zainteresowań poznawczych uczestników seminarium.
  8. Technika pisania pracy dyplomowej (język, przypisy, spis treści, bibliografia, tytuły rozdziałów, itd.).

Metody kształcenia

Metody: asymilacji wiedzy, samodzielnego dochodzenia do wiedzy, waloryzacji, praktyczne działanie.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Obecność na zajęciach i aktywność studentów.

Studia literatury specjalistycznej.  

Napisanie części teoretycznej pracy magisterskiej.

Literatura podstawowa

Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2000;

Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, Warszawa 2000;

Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 1995;

Zaczyński W., Praca badawcza nauczyciela, Warszawa 1977

Literatura uzupełniająca

Duraj-Nowakowa K., Studiowanie literatury przedmiotu, Kraków2002;

Gnitecki J., Wstęp do metod badań w naukach pedagogicznych, Poznań 1999;

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 15-11-2018 19:42)