SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Komputer w szkole podstawowej z metodyką - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Komputer w szkole podstawowej z metodyką
Kod przedmiotu 05.5-WP-PEDD-KEEM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Nowicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do prowadzenia zajęć komputerowych na poziomie szkoły podstawowej. Wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności konieczne do organizowania warsztatu pracy nauczyciela, przygotowania i poprowadzenia zajęć w klasie, korzystania z otwartych zasobów internetowych w edukacji. Pokazanie ścieżki rozwoju w przyszłej pracy zawodowej.

 

Wymagania wstępne

Wiadomości z zakresu dydaktyki ogólnej, mediów w edukacji. Wiedza i umiejętności w zakresie przedmiotu technologie informacyjne.

Zakres tematyczny

Warsztat pracy nauczyciela zajęć komputerowych. Podręczniki szkolne i ich struktura, zawartość merytoryczna: dobór podręczników dla uczniów i nauczycieli, wsparcie online, poradniki metodyczne.
Metodyka zajęć komputerowych: metodyka wykorzystania zasobów Internetowych i programów edukacyjnych na zajęciach komputerowych.
Zajęcia komputerowe w szkole podstawowej. Specyfika zajęć i różnice.
Nauczyciel, opiekun pracowni komputerowej w szkole: regulamin pracowni, zasady bezpiecznego korzystania z mediów.
Planowanie rozwoju zawodowego. Kompetencje nauczyciela w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Nowe media w metodyce zajęć komputerowych. Nauczanie i uczenie się z użyciem komputera i Internetu, wykorzystanie narządzi i zasobów Internetu w zajęciach komputerowych na poziomie szkoły podstawowej.
Planowanie i organizacja zajęć. Konspekt i plan zajęć, dobór celów kształcenia oraz ich operacjonalizacja, dobór form i metod prowadzenia zajęć, ewaluacja wiedzy i umiejętności uczniów, ewaluacja pracy nauczyciela.
Oprogramowanie edukacyjne z zakresu zajęć komputerowych. Szczegółowa analiza i ocena programów edukacyjnych będących uzupełnieniem podręczników z przedmiotu – zajęcia komputerowe orz informatyka.
Projektowanie zadań i ćwiczeń w zakresie zajęć komputerowych. Wykorzystanie mediów i multimediów do projektowania różnorodnych ćwiczeń, zadań i projektów na potrzeby zajęć komputerowych. 
Realizacja jednostki tematycznej. Koncepcje zajęć komputerowych skierowanych dla uczniów szkoły podstawowej. Przygotowanie oraz prezentacja zajęć przez studentów. Podsumowanie i omówienie prezentowanych zajęć.

 

Metody kształcenia

Ćwiczenia praktyczne, praca indywidualna, praca z partnerem, praca w grupie.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatoria

Warunkiem zaliczenia jest aktywność na zajęciach, zaprojektowanie i przeprowadzenie zajęć komputerowych zgodnych z  tematyką podstawy programowej. Zaliczenie wykładów: kolokwium pisemne z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów.

Ocena końcowa

Zaliczenie (ocena końcowa z przedmiotu) będzie oceną z konwersatoriów.

Literatura podstawowa

Acman J., Ryll R., Awans zawodowy nauczyciel: praktyczny poradnik, Warszawa 2005.
Gurbiel E., Hardt-Olejniczak G., Kołczyk E., Krupicka H., Łukojć K., Płoski Z., Sysło M.M., Witkowski J., Zuber R., Elementy Informatyki: poradnik metodyczny dla nauczyciela, Warszawa 1997.
Janczyk J., Morańska D., Musioł M., Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej, Toruń 2004.
Juszczyk S., red., Metodyka nauczania Informatyki w szkole, Toruń 2001.
Kron F. Sofos A., Dydaktyka mediów, Gdańsk 2009.
Kruszewski K., red., Sztuka nauczania: czynności nauczyciela, T. I-II, Warszawa 2002.

Literatura uzupełniająca

  1. Arends R.I., Uczymy się nauczać, Warszawa 2002.
  2. Goźlińska E., Nie lekcje, lecz zajęcia edukacyjne, Warszawa 2005.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 12-04-2018 15:17)