SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Dydaktyka zajęć komputerowych w klasach IV-VIII |
Kod przedmiotu | 05.5-WP-PEDD- DZK |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 45 | 3 | 27 | 1,8 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do projektowania i prowadzenia zajęć komputerowych w szkole podstawowej na poziomie edukacji w wczesnoszkolnej oraz klas IV-VIII, zapoznanie studenta z istotą i założeniami dydaktyki zajęć komputerowych. Przygotowanie do pełnienia roli zawodowej nauczyciela w zakresie zajęć komputerowych. Przygotowanie do właściwego wykorzystania środków dydaktycznych prostych i złożony w procesie kształcenia.
Podstawowe wiadomości z przedmiotów technologie informacyjne; media w edukacji, podstawowa wiedza o mediach i multimediach, Podstawowe wiadomości o komputerze i systemie operacyjnym (zakres TI). Podstawowe wiadomości z zakresu dydaktyki ogólnej.
Wykłady
Rozwój dydaktyki mediów jako nauki. Przedmiot badań, cele, zadania i funkcje dydaktyki mediów. Media jako środek dydaktyczny. Dydaktyka mediów jako subdyscyplina pedagogiki mediów. Problematyka badań nad mediami. Nowoczesne technologie w nauczaniu i uczeniu się. Kompetencje medialne – pojęcie kluczowe w zawodzie nauczyciela. Pojęcie kompetencji w pedagogice mediów. Warunki przygotowania pomieszczeń pod kątem wykorzystywania mediów w szkole. Koncepcje dydaktyki mediów. Oprogramowanie edukacyjne jako pomoc dydaktyczna w zajęciach komputerowych. Klasyfikacja oprogramowania do nauki. Wyznaczniki określania jakości programów edukacyjnych.
Laboratoria
Struktura zajęć komputerowych. Planowanie procesu edukacyjnego, ocenianie, ewaluacja. Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela. Ustalanie typów lekcji i struktur jednostki metodycznej – tok lekcji: podającej a uczenie się przez przyswajanie; problemowej a uczenie się przez odkrywanie; ćwiczeniowej a uczenie się przez działanie; eksponującej a uczenie się przez przeżywanie. Zasady i środki dydaktyczne w procesie nauczania-uczenia się. Istota i znaczenie nauczania – uczenia się problemowego, proces rozwiązywania problemów. Miejsce i znaczenie mediów w nauczaniu problemowym.
Projektowanie, przygotowanie i prezentacja zajęć informatycznych skierowanych do uczniów klas IV-VIII z wykorzystaniem środków prostych i złożonych. Szczegółowa analiza i omówienie prezentowanych zajęć.
Wykład, pogadanka.
Ćwiczenia praktyczne, praca indywidualna, praca z partnerem i w grupie, pokaz, demonstracja. Metoda projektu, gry dydaktyczne, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład - warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium obejmującego zagadnienia z wykładu. Warunkiem przystąpienia do kolokwium zaliczeniowego jest zaliczenie laboratorium.
Laboratorium - warunkiem zaliczenia jest aktywność na zajęciach, zaprojektowanie i przeprowadzenie zajęć komputerowych zgodnych z tematyką podstawy programowej.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną końcowych ocen z laboratorium i wykładu.
Arends R. I. (2000) Uczymy się nauczać, Warszawa, WSiP
Juszczyk J., Morańska D., Musioł M., (2004), Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej. Toruń
Kron F. Sofos A., (2009), Dydaktyka mediów, Gdańsk
Bereźnicki F. (2001) Dydaktyka kształcenia ogólnego, Kraków
Kupisiewicz C. (2000) Dydaktyka ogólna, Warszawa
Nowakowski Z., (2003) Dydaktyka informatyki w praktyce. Między praktyką a teorią. Czego uczyć? Warszawa
Serdyński A. (2003) Podstawy dydaktyki techniki i informatyki, Szczecin
Goźlińska E., (2005), Nie lekcje, lecz zajęcia edukacyjne, Warszawa
Koletyńska K., Sitko K, (2005), Nauczyciel na starcie, Warszawa
Zmodyfikowane przez dr Ewa Nowicka (ostatnia modyfikacja: 04-05-2018 21:13)