SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metody pracy profilaktycznej w środowisku lokalnym |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PEDD-PPŚL |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania środowiska lokalnego oraz realizatorami strategii profilaktycznej w środowisku. Przygotowanie studentów do planowania i realizacji programów i zajęć profilaktycznych w środowisku lokalnym.
Podstawowe wiadomości z zakresu patologii i profilaktyki społecznej.
Wykłady
Pojęcie, właściwości i funkcje środowiska lokalnego. Współczesny kontekst zagrożeń i jego rozpoznawanie na poziomie lokalnym. Ramy prawne i organizacyjne lokalnej strategii profilaktycznej. Tworzenie lokalnej strategii profilaktycznej oraz w jej ramach konstruowanie lokalnych projektów. Planowanie budżetu. Szukanie sojuszników działań i współpraca z władzami lokalnymi. Zasady finansowania programów profilaktycznych i pozyskiwanie sponsorów. Promocja lokalnej strategii profilaktycznej oraz współpraca z lokalnymi mediami. Realizacja i monitoring lokalnej strategii profilaktycznej.
Ćwiczenia
Istota i poziomy profilaktyki społecznej. Model budowy programów profilaktycznych. Metody pracy profilaktycznej w środowisku lokalnym. Analiza wybranych programów profilaktycznych dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych: dla dzieci w wieku przedszkolnym, np. „Super wiewiórka”, „Mali bezpieczni”; dla dzieci w młodszym wieku szkolnym, np. „Nie pal przy mnie proszę”, „Czyste powietrze wokół nas”; dla dzieci z klas IV-VI, np. „Agresja – jest na nią sposób”; „Nie daj się grypie”; dla uczniów z gimnazjum: np. „Trzymaj formę”; „Stop nowym narkotykom”; dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych, np. „Program profilaktyki HIV/AIDS”, „Kleszcz mały czy duży nic dobrego nie wróży”; dla dorosłych, np.: program profilaktyczny adresowany do rodziców małych dzieci pt. „Dziecko w sieci” Fundacji „Dzieci niczyje”; „Badam się – więc mam pewność” – profilaktyka raka piersi. Prowadzenie przez studentów samodzielnie przygotowanych zajęć profilaktycznych. Standardy jakości programów profilaktycznych i sposoby ich ewaluacji.
Wykłady – wykład konwencjonalny i prezentacja multimedialna.
Ćwiczenia – metoda programowana z wykorzystaniem komputera, dyskusja, metody aktywne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Test pisemny z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% db, 60% dst).
Ćwiczenia
Średnia arytmetyczna oceny przygotowania i aktywnego udziału w zajęciach, oceny przygotowanej
w zespole prezentacji multimedialnej programu profilaktycznego, oceny przygotowanego scenariusza zajęć profilaktycznych oraz oceny realizacji zajęć profilaktycznych.
Ocena końcowa
Średnia arytmetyczna oceny z wykładów i ćwiczeń.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 12-04-2018 15:18)