SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Zarys historii malarstwa i rysunku - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Zarys historii malarstwa i rysunku
Kod przedmiotu WA--ZarHistMalRys-W-POD16_pNadGenUE6A8
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Obrazowanie w malarstwie i rysunku
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 8
(w tym jako e-learning)
0,53
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu historii sztuki. Poznanie podstawowych zasad oraz teorii wpływających na sposób interpretacji i kształt malarstwa i rysunku od czasów prehistorycznych do współczesności. Ułatwienie zrozumienia przemian zachodzących w sztukach plastycznych na przestrzeni wieków oraz opanowanie umiejętności samodzielnej interpretacji faktów historycznych i korzystania ze źródeł. Nabycie umiejętności wskazywania cech stylowych charakterystycznych dla danej epoki oraz podstaw samodzielnej oceny wartości artystycznej przykładowych dzieł sztuki.

 

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu historii kultury europejskiej.

Zakres tematyczny

1. Wprowadzenie - ramy chronologiczne dziejów sztuki europejskiej. Przedmiot badań historii sztuki. Historia sztuki wśród nauk humanistycznych.

2. Sztuka paleolitu i neolitu (malarstwo naskalne, piktogramy, petroglify, ideogramy, sztuka zdobnicza). Najważniejsze zdobycze sztuki Egiptu. Początki sztuki na terenie Grecji (kultura cykladzka, minojska i mykeńska). Kształtowanie się sztuki greckiej w pierwszej połowie I tysiąclecia p. n. e. (okres geometryczny i orientalizujący). Rozkwit sztuki greckiej w VI i V wieku p. n. e. Sztuka grecka w późnej epoce klasycznej i hellenistycznej. Sztuka starożytnego Rzymu.

3. Sztuka wczesnego średniowiecza - początki sztuki chrześcijańskiej. Bizancjum: koncepcja obrazu. Sztuka romańska – cechy wspólne i zróżnicowanie. Sztuka gotycka – geneza, ewolucja i lokalne odmiany.

4. Sztuka renesansowa w Italii i na północy Europy. Najważniejsze cechy malarstwa epoki Baroku. Rokoko i Klasycyzm jako artystyczne „reakcje” na Barok.

5. Specyfika sztuki pierwszej połowy XIX wieku (romantyzm, historyzm). Akademizm i artystyczny sprzeciw wobec jego reguł (realizm, impresjonizm, symbolizm). Złożony charakter sztuki przełomu XIX i XX wieku. Secesja - początek modernizmu.

6. Nurty awangardowe w sztuce pierwszej połowy XX wieku (kubizm, futuryzm, dadaizm, surrealizm). Zagadnienie ekspresji i abstrakcji. Nowe zjawiska w sztuce drugiej połowy XX i początków XXI wieku. Sztuka postmodernistyczna.

Metody kształcenia

Wykład, prezentacja multimedialna.  

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Udział w zajęciach oraz złożenie poprawnie przygotowanej pracy pisemnej na temat dwóch dzieł sztuki.

Literatura podstawowa

Ernst Gombrich, O sztuce, Warszawa 1997

Jon Thompson, Jak czytać malarstwo współczesne, Kraków 2006

Jan Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, Warszawa 1993

John Gage, Kolor i kultura. Teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji, Kraków 2008

Maria Rzepińska, Historia koloru, Warszawa 1989

David Hockney, Wiedza tajemna, Kraków 2006

Ervin Panofsky, Studia z historii sztuki, Warszawa 1971

Anda Rottenberg, Sztuka w Polsce 1945-2005, Warszawa 2005

 

 

Literatura uzupełniająca

Słownik terminologiczny sztuk pięknych PWN, Warszawa 2005

Charles Sterling, Martwa natura od starożytności do XX wieku, Warszawa 1998

Kenneth Clark, Akt. Studium idealnej formy, Warszawa 1997

Lynda Nead, Akt Kobiecy. Sztuka, obscena i seksualność, Poznań 1998

Izabella Kowalczyk, Ciało i władza. Polska sztuka krytyczna lat 90, Warszawa 2002

Piotr PiotrowskI, Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku, Poznań 1999

Umberto Eco, Sztuka i piękno w średniowieczu, Kraków 1994

Wiesław Juszczak, Malarstwo polskiego modernizmu, Gdańsk 2004

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Magdalena Gryska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 07-06-2018 11:17)