Zapoznanie uczestników z teoriami i pojęciami ułatwiającymi rozumienie współczesnego społeczeństwa jako społeczeństwa sieci. Głównym założeniem zajęć jest przekonanie, że współcześnie najważniejsze czynności we wszystkich sektorach życia społecznego opierają się na technologiach informacyjnych, są one zorganizowane w globalne sieci informacyjne i skupione wokół przetwarzania informacji (symboli).
Celem zajęć jest poznanie zarówno koncepcji odnoszących się do sieci istniejących w przestrzeni wirtualnej jak i realnej, a także specyfiki zjawisk powstających na przecięciu wyróżnionych typów sieci (sieci hybrydowe). Zajęcia mają przygotować uczestników do podjęcia bardziej szczegółowych zagadnień związanych z metodami analizy sieciowej, technologiami informacyjnymi oraz animacją sieci społecznych.
Wymagania wstępne
Zakres tematyczny
Rola sieci społecznych w życiu codziennym. Analiza i porównanie osobistych doświadczeń.
Współczesne społeczeństwo jako społeczeństwo sieci. Przegląd koncepcji i analiza danych.
Teorie sieci społecznych. Analiza podobieństw i różnic.
Sieciowe ujęcie kapitału społecznego. Teoria i zastosowanie.
Rola technologii w społeczeństwie sieci. Analiza stanu i dynamiki rozwoju w wybranych krajach.
Usieciowienie życia gospodarczego. Przejawy i konsekwencje.
Usieciowienie polityki. Przejawy i konsekwencje.
Usieciowienie ruchów społecznych. Przejawy i konsekwencje.
Fiński model społeczeństwa sieci. Charakterystyka i porównanie z innymi modelami.
Sieci terroru. Charakterystyka i wyjaśnienie trwałości zjawiska.
Sieci inkluzji. Sieci społeczne a problem wykluczenia społecznego.
Metody kształcenia
Podstawową metodą jest wykład konwersatoryjny składający się trzech części. W pierwszej części wykładowca przedstawia określoną koncepcję, w drugiej części uczestnicy interpretują wybrane zjawiska w świetle przedstawionej koncepcji, natomiast w trzeciej części prowadzona jest dyskusja dotycząca możliwości jej zastosowania w wyjaśnianiu określonych zjawisk i procesów.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie wykładu
Forma zaliczenia wykładu
Uwagi
Zaliczenie na ocenę.
Tak
Egzamin pisemny.
W formie pytań problemowych, otwartych.
Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.
Zakres materiału dotyczący egzaminu.
Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład).
Zasady uzyskania oceny końcowej z wykładu.
Ocena z wykładu to ocena z egzaminu pisemnego
Ocena końcowa z przedmiotu* = ocena końcowa z wykładu.
Literatura podstawowa
Barney D., Społeczeństwo sieci, przeł. Marcin Fronia, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2008.
Castells M., Sieci oburzenia i nadziei. Ruchy społeczne w erze Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.
Castells M., Himanen P., Społeczeństwo informacyjne i państwo dobrobytu. Model fiński, przeł. Michał Penkala i Michał Sutowski, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2009..
Christakis N., A., Fowler J., W sieci. Jak sieci społeczne kształtują nasze życie, Wydawnictwo „Smak Słowa”, Sopot 2011..
Turner J. H., Struktura teorii socjologicznej. Wydanie nowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
Literatura uzupełniająca
della Porta D, Diani M., Ruchy społeczne. Wprowadzenie, przeł. Agata Sadza, Wydawnictwo UJ, Kraków 2009. (rozdział 5 Jednostki, sieci, zaangażowanie).
Bichir R., M., Marques E., Poverty and Sociablity in Brazilian Metropolises: Comparing poor people’s personal networks in Sao Paulo and Salvador, “Connections” nr 1 (32)/ 2012, ss. 20 – 32.
Boon Bronwyn and Farnsworth John, Social Exclusion and Poverty: Translating Social Capital into Accessible Resources, “Social Policy & Administration”, nr 5/2011, (vol. 45), ss. 507-524.
Knoke D., (2013) It Takes a Network, “The Rise and Fall of Social Network Analysis in U.S. Army Counterinsurgency Doctrine”, “Connections” nr 1 (33)/2013.
Lin Nan, Building a Network, “Theory of Social Capital, “Connections” , nr 22(1)/1999, s. 28-51.
Piechocki P. (2012), Kapitał społeczny w ujęciu sieciowym. Nowy sposób konceptualizacji oraz operacjonalizacji pojęcia, [w:] Nowe rzeczywistości społeczne, nowe teorie socjologiczne, (red.) M. Gdula, A. Grzymała, Kazłowska, R. Włoch, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2012.
Sageman M., Sieci terroru, przeł. Marek Król, Wydawnictwo UJ, Kraków 2008.
Urry J. Sieci społeczne, podróże i rozmowy, w: Socjologia codzienności, (red.) P. Sztompka, M. Bogunia – Borowska, Wydawnictwo „Znak”, Kraków 2008.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 13-04-2018 16:34)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.