SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Makrostruktury społeczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Makrostruktury społeczne
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP-SMAK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Mielczarek-Żejmo
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Intencją prowadzącego jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i teoriami z zakresu makrostruktur społecznych. Dodatkowym celem jest przygotowanie studentów do rozpoznawania i analizowania współczesnych zjawisk i procesów dotyczących struktury społecznej i jej przemian, stratyfikacji społecznej oraz ruchliwości społecznej.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny Wykładu:

  1. Pojecie struktury społecznej, różne wymiary struktury społecznej.
  2. Teoria klas społecznych Karola Marksa
  3. Neomarksowskie koncepcje struktury klasowej
  4. Teoria struktury społecznej Maxa Webera
  5. Post-weberowskie koncepcje struktury społecznej
  6. Klasa średnia – pojęcie, koncepcje. Klasa średnia w Polsce

 

Zakres tematyczny Ćwiczeń:

  1. Stratyfikacja społeczna. Systemy stratyfikacyjne. Stratyfikacja społeczna w Polsce w okresie transformacji systemowej
  2. Klasy społeczne.
  3. Klasy społeczne w Polsce w okresie transformacji systemowej.
  4. Struktura klasowa w społecznej świadomości
  5. „Śmierć klas” – przesłanki i krytyka koncepcji
  6. Ruchliwość społeczna.
  7. Ruchliwość społeczna w Polsce w okresie transformacji.
  8. IUnderclass
  9. nteligencja
  10. Naród i grupy etniczne. Zróżnicowanie etniczne Polski.
  11. Procesy integracji europejskiej

Metody kształcenia

Student zdobywa wiedzę oraz umiejętności z zakresu makrostruktur społecznych poprzez realizację następujących metod kształcenia:

treści wykładów: wykład konwencjonalny; problemowy; konwersatoryjny;

treści ćwiczeń: praca z książką; analiza tekstów źródłowych; praca grupowa; dyskusja wielokrotna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładu

Forma zaliczenia wykładu

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Egzamin pisemny

W formie pytań problemowych, otwartych. Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału dotyczący egzaminu

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład).

Zasady uzyskania oceny końcowej z wykładu

Ocena z wykładu to ocena z pisemnego egzaminu.

 

Zaliczenie ćwiczeń

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Kolokwium pisemne

W formie pytań otwartych i zamkniętych (test).

Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału obejmującego kolokwium

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem.

Przygotowanie  prezentacji

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Zasady uzyskania oceny końcowej z ćwiczeń

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z  kolokwium (50%) i prezentacji (50%)

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

Ocena końcowa z przedmiotu*

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej

UWAGI:

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0)

Zasady uzyskania oceny końcowej

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładu*.

Literatura podstawowa

  1. Chojnowski M., H. Palska, O wielopostaciowości pojęcia „inteligencja”, w: Inteligencja w Polsce: specjaliści, twórcy, klerkowie, klasa średnia?, red. H. Domański, Wydawnictwo Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa.
  2. Domański H., Struktura społeczna w Polsce, Struktura społeczna, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2004.
  3. Grotowska-Leder J., Fenomen wielkomiejskiej biedy: od epizodu do underclass, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2002, rozdz. 2, s. 35-56.
  4. Leszkowicz-Baczyński J., Klasa średnia w Polsce? Sytuacja pracy, mentalność, wartości, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Uniwersytet Zielonogórski 2007.
  5. Nikitorowicz J., Grupy etniczne w wielokulturowym świecie, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010, s. 261-272.
  6. Ossowski S., Z zagadnień struktury społecznej, Warszawa 1968, rozdz. Dychotomiczne wizje struktury klasowej; rozdz. Schemat gradacji, rozdz. Koncepcje funkcjonalne.
  7. Sorokin P., Ruchliwość społeczna, Wydawnictwo Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 2009.

Literatura uzupełniająca

  1. Cebula M., Społeczne uwarunkowania gustów i praktyk konsumpcyjnych. Zbieżność pozycji społecznych i stylów życia czy autonomizacja kultury?, s. 97–125 Studia Socjologiczne, 2/2013.
  2. Domański H., Artur Pokropek i Tomasz Żółtak: Empiryczny test  hipotezy o słabnącej krystalizacji systemów partyjnych, „Studia Socjologiczne” 2/2013.
  3. Mielczarek-Żejmo A., Krosno Odrzańskie : dynamika struktury społecznej w mieście przygranicznym, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2014.
  4. Sadowski I., Poza wiedzą i majątkiem: nierówności w kapitale społecznym w okresie transformacji systemowej, w: Studia Socjologiczne, nr 2/2012 (205), s. 101-127.
  5. Zielińska M., Ariergarda realnego socjalizmu : społeczne biografie pokolenia stanu wojennego, Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2006.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anna Mielczarek-Żejmo (ostatnia modyfikacja: 24-04-2018 17:49)