SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Socjologia religii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Socjologia religii
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCD-SRL
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Magdalena Pokrzyńska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z socjologiczną perspektywą ujmowania problemów religii (religia definiowana redukcjonistycznie jako zjawisko społeczno-kulturowe). Główną ideą kursu jest przygotowanie studenta do samodzielnego przeprowadzenia socjologicznej analizy zjawiska religijnego i jego funkcji społecznych.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny wykładu:

  1. Religia jako przedmiot zainteresowań socjologii, socjologiczna definicja religii.
  2. Religia zorganizowana i rozproszona, typy organizacji religijnych.
  3. Historyczne przemiany religii.
  4. Sacrum i profanum; sekularyzacja.
  5. Nowe ruchy religijne.
  6. Fundamentalizm religijny.
  7. Duchowość we współczesnym społeczeństwie.
  8. Konwersja.

 

ZAKRES TEMATYCZNY ĆWICZEŃ:

  1. Religia i jej różnorodność w kontekście kultury i życia społecznego.
  2. Religia w społeczeństwie tradycyjnym.
  3. Religia we współczesnym społeczeństwie polskim.
  4. Religia w społeczeństwach komunistycznych.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny.

Ćwiczenia: klasyczna metoda problemowa i praca z książką/tekstem źródłowym, praca w grupach, dyskusja okrągłego stołu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

zaliczenie wykładu

 

 

Forma zaliczenia wykładu

Uwagi

Egzamin

Tak

Egzamin pisemny.

Test w formie pytań otwartych i zamkniętych.

Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zasady uzyskania oceny
 z wykładu.

Ocena z wykładu jest oceną z egzaminu.

Zaliczenie ćwiczeń

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Praca grupowa

W formie pytań otwartych i zamkniętych (test).

Minimalny próg wymagań udzielenie poprawnych odpowiedzi na 50% pytań.

Zakres materiału obejmującego kolokwium.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem.

Praca grupowa

Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów.

Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z  kolokwium (80%) i pracy grupowej(20%).

 

Ocena Końcowa*

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej

Uwagi:

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny.

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0).

Ocena końcowa.

Ocena końcowa to średnia ocen z wykładu i ćwiczeń

 

Literatura podstawowa

Kehrer G., Wprowadzenie do socjologii religii, Kraków 1997

Libiszowska-Żółtkowska M., Mariański J. (red.), Leksykon socjologii religii. Zjawiska – badania – teorie, Warszawa 2004

Piwowarski W. (red.), Socjologia religii. Antologia tekstów, Kraków 2012

Piwowarski W., Socjologia religii, Lublin 2000

 

Literatura uzupełniająca

Baniak J., Desakralizacja kultu religijnego i świąt religijnych w Polsce. Studium socjologiczne, Kraków 2007.

Borowik I., Odbudowywanie pamięci, Kraków 2000.

Bruce S., Fundamentalizm, Warszawa 2006.

Dyczewska A., Światopogląd na talerzu, Kraków 2006.

Flis A., Chrześcijaństwo i Europa. Studia z dziejów cywilizacji Zachodu, Kraków 2003.

Imos R., Wiara człowieka radzieckiego, Kraków 2007.

Libiszowska-Źółtkowska M., Nowe ruchy religijne w zwierciadle socjologii, Lublin 2001.

Libiszowska-Żółtkowska M., Konwertyci nowych ruchów religijnych, Lublin 2003.

Luckmann N., Niewidzialna religia, Kraków 1996.

Niedźwiedź A., Od religijności ludowej do religii przeżywanej, W: Kultura ludowa. Teorie, praktyki, polityki, red. B. Fatyga, R. Michalski, Warszawa 2014.

Pawluczuk W., Oblicza wiary, Kraków 2014.

Pokrzyńska M., Religia i religijność w życiu studentów, W: Młodzież w czasach nieufności. Studenci zielonogórscy o sobie i innych, red. M. Zielińska, D. Szaban, Zielona Góra 2016.

Pokrzyńska M., Tradycjonalizm wewnątrzkościelny. Od enklawy do ruchu religijnego, W: Enklawy życia społecznego, red. L. Gołdyka, I. Machaj, Szczecin 2007.

Pokrzyńska M., Śmierć, pogrzeb, żałoba – zwyczaje w środowisku polskim na Bukowinie Północnej, „Relacje. Studia z nauk społecznych” nr 4/2017.

Szyjewski A., Etnologia religii, Kraków 2001.

Tomicki R., Religijność ludowa, W: Etnografia Polski. Przemiany kultury ludowej, red. M. Biernacka, M. Frankowska, W. Paprocka, t. 2., Wrocław 1981.

Tyrała R., Bez Boga na co dzień. Socjologia ateizmu i niewiary, Kraków 2014.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Magdalena Pokrzyńska (ostatnia modyfikacja: 30-04-2018 14:53)