SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Socjologia religii |
Kod przedmiotu | 14.2-WP-SOCD-SRL |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Socjologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z socjologiczną perspektywą ujmowania problemów religii (religia definiowana redukcjonistycznie jako zjawisko społeczno-kulturowe). Główną ideą kursu jest przygotowanie studenta do samodzielnego przeprowadzenia socjologicznej analizy zjawiska religijnego i jego funkcji społecznych.
Brak.
Zakres tematyczny wykładu:
ZAKRES TEMATYCZNY ĆWICZEŃ:
Wykład konwencjonalny.
Ćwiczenia: klasyczna metoda problemowa i praca z książką/tekstem źródłowym, praca w grupach, dyskusja okrągłego stołu.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
zaliczenie wykładu
Forma zaliczenia wykładu |
Uwagi |
Egzamin |
Tak |
Egzamin pisemny. |
Test w formie pytań otwartych i zamkniętych. Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej. |
Zasady uzyskania oceny |
Ocena z wykładu jest oceną z egzaminu. |
Zaliczenie ćwiczeń
Forma zaliczenia ćwiczeń |
Uwagi |
Zaliczenie na ocenę |
Tak |
Praca grupowa |
W formie pytań otwartych i zamkniętych (test). Minimalny próg wymagań udzielenie poprawnych odpowiedzi na 50% pytań. |
Zakres materiału obejmującego kolokwium. |
Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem. |
Praca grupowa |
Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów. |
Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń. |
Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z kolokwium (80%) i pracy grupowej(20%).
|
Ocena Końcowa*
Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej |
Uwagi: |
Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny. |
Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0). |
Ocena końcowa. |
Ocena końcowa to średnia ocen z wykładu i ćwiczeń |
Kehrer G., Wprowadzenie do socjologii religii, Kraków 1997
Libiszowska-Żółtkowska M., Mariański J. (red.), Leksykon socjologii religii. Zjawiska – badania – teorie, Warszawa 2004
Piwowarski W. (red.), Socjologia religii. Antologia tekstów, Kraków 2012
Piwowarski W., Socjologia religii, Lublin 2000
Baniak J., Desakralizacja kultu religijnego i świąt religijnych w Polsce. Studium socjologiczne, Kraków 2007.
Borowik I., Odbudowywanie pamięci, Kraków 2000.
Bruce S., Fundamentalizm, Warszawa 2006.
Dyczewska A., Światopogląd na talerzu, Kraków 2006.
Flis A., Chrześcijaństwo i Europa. Studia z dziejów cywilizacji Zachodu, Kraków 2003.
Imos R., Wiara człowieka radzieckiego, Kraków 2007.
Libiszowska-Źółtkowska M., Nowe ruchy religijne w zwierciadle socjologii, Lublin 2001.
Libiszowska-Żółtkowska M., Konwertyci nowych ruchów religijnych, Lublin 2003.
Luckmann N., Niewidzialna religia, Kraków 1996.
Niedźwiedź A., Od religijności ludowej do religii przeżywanej, W: Kultura ludowa. Teorie, praktyki, polityki, red. B. Fatyga, R. Michalski, Warszawa 2014.
Pawluczuk W., Oblicza wiary, Kraków 2014.
Pokrzyńska M., Religia i religijność w życiu studentów, W: Młodzież w czasach nieufności. Studenci zielonogórscy o sobie i innych, red. M. Zielińska, D. Szaban, Zielona Góra 2016.
Pokrzyńska M., Tradycjonalizm wewnątrzkościelny. Od enklawy do ruchu religijnego, W: Enklawy życia społecznego, red. L. Gołdyka, I. Machaj, Szczecin 2007.
Pokrzyńska M., Śmierć, pogrzeb, żałoba – zwyczaje w środowisku polskim na Bukowinie Północnej, „Relacje. Studia z nauk społecznych” nr 4/2017.
Szyjewski A., Etnologia religii, Kraków 2001.
Tomicki R., Religijność ludowa, W: Etnografia Polski. Przemiany kultury ludowej, red. M. Biernacka, M. Frankowska, W. Paprocka, t. 2., Wrocław 1981.
Tyrała R., Bez Boga na co dzień. Socjologia ateizmu i niewiary, Kraków 2014.
Zmodyfikowane przez dr Magdalena Pokrzyńska (ostatnia modyfikacja: 30-04-2018 14:53)