Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami związanymi z problemami zróżnicowania społecznego zarówno w ujęciu teoretycznym jak i empirycznym, a także przygotowanie słuchaczy do rozpoznawania i analizowania współczesnych problemów zróżnicowania społecznego.
Wymagania wstępne
Zakres tematyczny
Zakres tematyczny WYKŁADU:
Problem. Problem społeczny. Zróżnicowanie i nierówności społeczne.
Teorie zróżnicowania społecznego.
Społeczeństwo obywatelskie.
Nowe obszary wykluczenia społecznego. Underclass.
Klasa średnia.
Zakres tematyczny CWICZEŃ:
Uczestnictwo w sferze publicznej.
Dialog obywatelski i partycypacja.
Organizacje pozarządowe a rozwiązywanie problemów społecznych.
Bieda. Mechanizmy dziedziczenia ubóstwa.
Wielokulturowość w społecznościach lokalnych.
Metody kształcenia
Treści wykładów przekazywane są poprzez stosowanie takich metod kształcenia jak wykład konwencjonalny, problemowy i konwersatoryjny. Metody kształcenia wykorzystywane do realizacji zakresu tematycznego ćwiczeń to praca z książką, dyskusja wielokrotna, klasyczna metoda problemowa.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie wykładu
Forma zaliczenia wykładu
Uwagi
Zaliczenie na ocenę
Tak
Egzamin pisemny.
W formie pytań problemowych, otwartych. Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.
Zakres materiału dotyczący egzaminu.
Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład + ćwiczenia).
Zasady uzyskania oceny
z wykładu.
Ocena z wykładu jest oceną z egzaminu.
Zaliczenie Ćwiczeń
FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ
UWAGI
Zaliczenie na ocenę
Tak
Przygotowanie pracy pisemnej (referat , raport z badań itp.).
Analiza przypadku.
Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.
Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.
Zasady uzyskania oceny
z ćwiczeń.
Ocena z ćwiczeń stanowić będzie oceną z pracy pisemnej
Ocena Końcowa*
Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej
Uwagi:
Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny.
Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0).
Zasady uzyskania oceny końcowej.
Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładu*.
Literatura podstawowa
Korzeniewska K., Tarkowska E. (red.), Lata tłuste, lata chude… Spojrzenie na biedę w społecznościach lokalnych, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2002.
Leszkowicz-Baczyński J., Klasa średnia w Polsce? Sytuacja pracy, mentalność, wartości, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Uniwersytet
Lewenstein B., Schindler J., Skrzypiec R. (red.), Partycypacja i aktywizacja w rozwiązywaniu problemów społeczności lokalnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010.
Olech A., Dyktat czy uczestnictwo? Diagnoza partycypacji publicznej w Polsce, Warszawa: Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2012.
Przybylska A., Giza A. (red.), Partycypacja obywatelska. Od teorii do praktyki społecznej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.Zielonogórski 2007.
Reykowski J. (red.), Konflikt i porozumienie. Psychologiczne podstawy demokracji deliberatywnej, SWPS Academica, Warszawa 2007.
Stankiewicz P., Stasik A., Suchomska J., Od informowania do współdecydowania i z powrotem. Prototypowanie technologicznej demokracji, „Studia Socjologiczne”, 3 (2018), 2015.
Szczegóła L., Zasoby partycypacji obywatelskiej w Polsce. Idea i praktyka badawcza, w: Wojciech Misztal, Artur Kościański i Galia Chimiak (red), Obywatele wobec kryzysu. Uśpieni czy innowatorzy, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2015.
Turner J.H., Struktura teorii socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
Literatura uzupełniająca
Bazuń D., Kwiatkowski M. (red.), Rewitalizacja. Podejście partycypacyjne, Oficyna Naukowa, Warszawa 2017.
Domański H., Hierarchie i bariery społeczne w latach 90-tych, ISP, Warszawa 2000.
Domański H., Na progu konwergencji. Stratyfikacja społeczna w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 1996.
Domański H., O ruchliwości społecznej w Polsce, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2004.
Malikowski M., Seręga Z.,(red.), Konflikty społeczne w Polsce w okresie zmian systemowych: studia, komunikaty, eseje, t. I,II, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów, 2000.
Mielczarek-Żejmo A., Krosno Odrzańskie : dynamika struktury społecznej w mieście przygranicznym, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2014.
Tarkowska E., Warzywoda-Kruszyńska W., Wódz K. (red.), Biedni o sobie i swoim życiu, wydawnictwo "Śląsk", Katowice, Warszawa, 2003.
Wasilewski J., Współczesne społeczeństwo polskie. Dynamika zmian, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2006.
Zielińska M., Ariergarda realnego socjalizmu : społeczne biografie pokolenia stanu wojennego, Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2006.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Anna Mielczarek-Żejmo (ostatnia modyfikacja: 24-04-2018 17:25)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.