SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Problemy zróżnicowania społecznego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Problemy zróżnicowania społecznego
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCD-PZS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Mielczarek-Żejmo
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami związanymi z problemami zróżnicowania społecznego zarówno w ujęciu teoretycznym jak i empirycznym, a także przygotowanie słuchaczy do rozpoznawania i analizowania współczesnych problemów zróżnicowania społecznego.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny WYKŁADU:

  1. Problem. Problem społeczny. Zróżnicowanie i nierówności społeczne.
  2. Teorie zróżnicowania społecznego.
  3. Społeczeństwo obywatelskie.
  4. Nowe obszary wykluczenia społecznego. Underclass.
  5. Klasa średnia.

 

Zakres tematyczny CWICZEŃ:

  1. Uczestnictwo w sferze publicznej.
  2. Dialog obywatelski i partycypacja.
  3. Organizacje pozarządowe a rozwiązywanie problemów społecznych.
  4. Bieda. Mechanizmy dziedziczenia ubóstwa.
  5. Wielokulturowość w społecznościach lokalnych.

Metody kształcenia

Treści wykładów przekazywane są poprzez stosowanie takich metod kształcenia jak wykład konwencjonalny, problemowy i konwersatoryjny. Metody kształcenia wykorzystywane do realizacji zakresu tematycznego ćwiczeń to praca z książką, dyskusja wielokrotna, klasyczna metoda problemowa.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładu

Forma zaliczenia wykładu

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Egzamin pisemny.

W formie pytań problemowych, otwartych.  Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału dotyczący egzaminu.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład + ćwiczenia).

Zasady uzyskania oceny
 z wykładu.

Ocena z wykładu jest oceną z egzaminu.

 

Zaliczenie Ćwiczeń

FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ

UWAGI

Zaliczenie na ocenę

Tak

Przygotowanie pracy pisemnej (referat , raport z badań itp.).

Analiza przypadku.

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Zasady uzyskania oceny
  z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie oceną z pracy pisemnej

 

 

Ocena Końcowa*

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej

Uwagi:

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny.

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0).

Zasady uzyskania oceny końcowej.

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładu*.

Literatura podstawowa

  1. Korzeniewska K., Tarkowska E. (red.), Lata tłuste, lata chude… Spojrzenie na biedę w społecznościach lokalnych, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2002.
  2. Leszkowicz-Baczyński J., Klasa średnia w Polsce? Sytuacja pracy, mentalność, wartości, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Uniwersytet
  3. Lewenstein B., Schindler J., Skrzypiec R. (red.), Partycypacja i aktywizacja w rozwiązywaniu problemów społeczności lokalnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010.
  4. Olech A., Dyktat czy uczestnictwo? Diagnoza partycypacji publicznej w Polsce, Warszawa: Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2012.
  5. Przybylska A., Giza A. (red.), Partycypacja obywatelska. Od teorii do praktyki społecznej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.Zielonogórski 2007.
  6. Reykowski J. (red.), Konflikt i porozumienie. Psychologiczne podstawy demokracji deliberatywnej, SWPS Academica, Warszawa 2007.
  7. Stankiewicz P., Stasik A., Suchomska J., Od informowania do współdecydowania i z powrotem. Prototypowanie technologicznej demokracji, „Studia Socjologiczne”, 3 (2018), 2015.
  8. Szczegóła L., Zasoby partycypacji obywatelskiej w Polsce. Idea i praktyka badawcza, w: Wojciech Misztal, Artur Kościański i Galia Chimiak (red), Obywatele wobec kryzysu. Uśpieni czy innowatorzy, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2015.
  9. Turner J.H., Struktura teorii socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.

Literatura uzupełniająca

  1. Bazuń D., Kwiatkowski M. (red.), Rewitalizacja. Podejście partycypacyjne, Oficyna Naukowa, Warszawa 2017.
  2. Domański H., Hierarchie i bariery społeczne w latach 90-tych, ISP, Warszawa 2000.
  3. Domański H., Na progu konwergencji. Stratyfikacja społeczna w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 1996.
  4. Domański H., O ruchliwości społecznej w Polsce, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2004.
  5. Malikowski M., Seręga Z.,(red.), Konflikty społeczne w Polsce w okresie zmian systemowych: studia, komunikaty, eseje, t. I,II, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów, 2000.
  6. Mielczarek-Żejmo A., Krosno Odrzańskie : dynamika struktury społecznej w mieście przygranicznym, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2014.
  7. Tarkowska E., Warzywoda-Kruszyńska W., Wódz K. (red.), Biedni o sobie i swoim życiu, wydawnictwo "Śląsk", Katowice, Warszawa, 2003.
  8. Wasilewski J., Współczesne społeczeństwo polskie. Dynamika zmian, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2006.
  9. Zielińska M., Ariergarda realnego socjalizmu : społeczne biografie pokolenia stanu wojennego, Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2006.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anna Mielczarek-Żejmo (ostatnia modyfikacja: 24-04-2018 17:25)